Ładuję...

SRAM czy Shimano? Który napęd będzie lepszy? Poznaj naszą analizę i opinię!

27/07/2023
SRAM czy Shimano? Który napęd będzie lepszy? Poznaj naszą analizę i opinię!

Który napęd rowerowy jest lepszy, SRAM czy Shimano? To pytanie często pojawia się wśród rowerowych entuzjastów. Obie firmy są gigantami w produkcji napędu rowerowego i każda z nich ma swoje wady i zalety. Jakie? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. SRAM czy Shimano? Porównanie dwóch gigantów napędów rowerowych.
  2. Shimano, czy SRAM – który napęd jest lepszy? Nasza analiza i opinia
  3. Shimano a Sram – który napęd będzie lepszy dla Ciebie?
  4. Rama karbonowa vs rama aluminiowa? Wybór, który zależy od Twoich preferencji i potrzeb

SRAM czy Shimano? Porównanie dwóch gigantów napędów rowerowych.

Kiedy mówimy o napędach rowerowych, dwie marki dominują na rynku – SRAM i Shimano. Oba te giganty mają swoje korzenie w historii rowerowej i przez lata zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i amatorów.

Shimano

Shimano, założone w 1921 roku w Japonii, jest jednym z najstarszych i najbardziej uznanych producentów części rowerowych na świecie. Firma, która początkowo produkowała wolnobiegi, szybko zdobyła reputację producenta niezawodnych i precyzyjnych komponentów. 

Dzięki ciągłemu dążeniu do doskonałości Shimano stało się synonimem jakości i niezawodności. Ich produkty, od napędów po hamulce, są cenione za precyzyjne działanie, trwałość i szeroki zakres cenowy, który sprawia, że są dostępne dla rowerzystów na różnych poziomach zaawansowania.

Przeczytaj także: Przerzutki Shimano – rodzaje pod naszą lupą! Jakie wybrać? - Blog sprint-rowery.pl

Sram czy Shimano – na który napęd się zdecydować?

SRAM

Jeśli zastanawiasz się nad główną konkurencją Shimano – SRAM jest tą marką. To amerykańska firma założona w 1987 roku. Mimo że to producent znacznie młodszy od Shimano, SRAM szybko zdobył uznanie na rynku rowerowym. Firma zasłynęła z wprowadzenia Grip Shift, innowacyjnego systemu zmiany biegów, który zrewolucjonizował rynek.

SRAM jest znane z ciągłego dążenia do innowacji i nie boi się ryzyka. Ich produkty, choć często droższe, są cenione za lekkość, szybkość działania i unikalne rozwiązania technologiczne.

SRAM znacznie lepiej od Shimano zintegrował swoje komponenty z pomiarami mocy i zaawansowanymi urządzeniami pomiarowymi. Przez to, jest często wybierany przez wprawionych w kolarstwo użytkowników.

Wybór pomiędzy Shimano, a SRAM zdecydowanie nie jest prosty. Podjęliśmy ten temat na naszym YouTube.

Shimano, czy SRAM – który napęd jest lepszy? Nasza analiza i opinia

Jeśli zastanawiasz się, jak wypada walka SRAM vs Shimano pod względem skuteczności i zadowolenia z użytkowania to sprawdź, na jakie aspekty zwracamy uwagę.

Pomiar mocy

Pierwszym elementem, który warto rozważyć, jest montaż pomiaru mocy. W tym obszarze Shimano obrało całkowicie inny kierunek niż SRAM. Ich system pomiaru mocy jest zintegrowany z korbowodem, co pozwala na dokładne i niezawodne dokonywanie obliczeń. Jakkolwiek jest to dobry i niezawodny system, to próg wejścia w pomiar mocy jest dość kosztowny, bo wymagana jest wymiana całej korby.

SRAM, z drugiej strony, oferuje pomiar mocy jako dodatkowy komponent, który można dodać do większości ich grup napędowych. Daje to dużą elastyczność, która pozwala na zakup korby bez pomiaru i rozbudowę całego systemu w przyszłości.

Sposób zmiany biegów STI vs DoubleTap

Kolejnym aspektem jest sposób zmiany biegów. Tutaj SRAM wyróżnia się swoim systemem DoubleTap, który pozwala na zmianę biegów w górę i w dół za pomocą jednej dźwigni. To intuicyjne i szybkie rozwiązanie jest szczególnie cenione przez kolarzy szosowych. 

Shimano, z kolei, stosuje tradycyjny system dwóch dźwigni, który jest bardziej znany i preferowany przez wielu rowerzystów ze względu na jego precyzyjność. To od lat rozwijany sposób zmiany biegów STI. Lewa manetka obsługuje przednią przerzutkę, a prawa tylnią.

Jeśli zastanawiasz się, czy lepsze okażą się przerzutki Shimano, czy SRAM, to musisz wiedzieć, że charakter zmiany biegów jest nieco inny pomiędzy tymi systemami. Wielu użytkowników SRAM zwraca uwagę, że przerzutki zmieniane są bardziej „agresywnie” niż w przypadku Shimano.

Dowiedz się także: Jak wyregulować przerzutki? Instrukcja krok po kroku

Shimano a Sram

Niezawodność

Jeśli chodzi o awaryjność, obie marki są znane z produkcji niezawodnych i trwałych komponentów. Shimano ma reputację firmy produkującej bezawaryjne i trwałe napędy, które są łatwe do serwisowania. SRAM, jest znane z innowacyjności. Jednak niektóre z ich najnowszych technologii, takie jak bezprzewodowy system zmiany biegów eTap, mogą wymagać więcej konserwacji.

Koszt

Shimano oferuje szeroki zakres produktów, od ekonomicznych do high-end, co czyni je dostępnymi dla rowerzystów na różnych poziomach zaawansowania. SRAM, choć oferuje również różne grupy napędowe, jest często postrzegane jako droższa opcja, szczególnie jeśli chodzi o najnowsze technologie, które oferują.

eTap AXS i Di2

SRAM eTap AXS to pierwszy na świecie w pełni bezprzewodowy system napędowy. Dzięki temu montaż i regulacja stają się znacznie prostsze, a estetyka roweru nie jest zakłócana przez zbędne przewody. System eTap AXS oferuje niezwykle płynne i precyzyjne zmiany biegów, a jego konfigurację można dostosować za pomocą aplikacji na smartfona.

Bezpośrednim rywalem eTap AXS jest system Di2 rozwijany przez Shimano. Choć nie jest to system w pełni bezprzewodowy (przewody są nadal potrzebne do połączenia części elementów), Di2 oferuje elektroniczne zmiany biegów, które są niezwykle szybkie i precyzyjne. Podobnie jak w przypadku systemu SRAM, Shimano Di2 pozwala na personalizację ustawień za pomocą aplikacji na smartfona. 

Zarówno system Di2, jak i eTap AXS współpracują z najpopularniejszymi urządzeniami pomiarowymi, takimi, jak Garmin.

Zainspiruj się: Bezbłędnie do celu? Poznaj najnowszy komputer rowerowy Garmin Edge 540 oraz Garmin Edge 840

Sram vs Shimano – wady i zalety dwóch gigantów

Shimano a Sram – który napęd będzie lepszy dla Ciebie?

Wybraliśmy dla Was kilka rowerów, które zaspokoją zarówno entuzjastów firmy SRAM, jak i #TeamShimano. Nie jest ważne, na który system się zdecydujesz, bo najważniejsze jest, by jeździć. 

NS Bikes Rag+ 2 – SRAM Apex

NS Bikes Rag+ 2 to uniwersalny rower szutrowy, który pozwala na takie dostosowanie, aby sprawdził się w warunkach gravelowych, szosowych, przełajowych, a nawet miejskich. Jego aluminiowa, cieniowana rama została połączona z przednim widelcem wykonanym z kompozytu włókna węglowego. Widelec z karbonu zwiększa komfort na nierównościach ze względu na jego możliwości pochłaniania drgań. Na nierównych i gruntowych nawierzchniach sprawdzą się również zastosowane w rowerze szerokie opony WTB Riddler 700x45c. 

Dużą zaletą jest szeroki prześwit na opony i miejsca montażowe do licznych koszyków na bidony i bagażników. NS Bikes Rag+ 2 może zostać przekonwertowany na koła 27.5”, a wtedy jest w stanie zmieścić opony o szerokości do 2.2”

Od strony osprzętu RAG posiada napęd 1x11 oparty o przerzutkę SRAM Apex 1 i kasetę Microshift o szerokim zakresie, a za hamowanie odpowiadają mechaniczne hamulce tarczowe Rever MCX-2. To dobre połączenie, które sprawdzi się szczególnie wtedy, gdy to Twój pierwszy gravel.

RAG+2 jest uniwersalnym rowerem gravelowym o różnym zastosowaniu. Bikepacking, przygody w terenie, wyścigi CX, jazda na szosie, albo stylowy i szybki dojazd do pracy. To niektóre z jego zastosowań, które możesz dowolnie wybierać i miksować, wedle własnych potrzeb, aby zawsze dostosować go do swojego stylu jazdy.

Rondo Ruut CF1 – SRAM Force

Szybkość, lekkość i bezkompromisowość to cechy, które najlepiej opisują Rondo Ruut CF1, stworzony do długich dystansów na szutrowych trasach. Zwłaszcza gdy chcesz przemierzać je w wyjątkowym stylu, bo jest to rower przepiękny wizualnie.

Rower został zbudowany na bazie ramy wykonanej z kompozytu włókna węglowego, wykorzystującej technologię Flex Design. Ta technologia zapewnia większy komfort jazdy na nierównościach, co jest niezwykle ważne podczas pokonywania szutrowych tras. Dodatkowo zastosowana w rowerze sztyca wykonana z karbonu oraz kierownica Spank Wing 12, wykorzystująca pochłaniającą drgania piankę Vibrocore, zwiększają komfort jazdy.

Jednym z charakterystycznych elementów roweru jest przedni widelec TwinTip 2.0, który pozwala na zmianę geometrii roweru, wpływając na jego charakterystykę prowadzenia. 

Rondo Ruut CF1, wyposażony jest w koła Rondo X Hunt Gravel X-Wide, wykonane z aluminium, na których założono wszechstronne opony gravelowe Vittoria Terreno Dry 40c. Na pokładzie Ruut CF1 znalazł się osprzęt SRAM Force 1, w skład którego wchodzi precyzyjny napęd 1x11 i mocne, hydrauliczne hamulce tarczowe.

Ruut CF1 to bezkompromisowy rower gravelowy, który oferuje osiągi na najwyższym poziomie. Rower zapewni Ci największą prędkość na szybkim wyścigu albo największą wydajność na długiej trasie. Bez względu na to, czy jesteś miłośnikiem szybkich wyścigów, czy długodystansowych tras, Rondo Ruut CF1 2022 z pewnością spełni Twoje oczekiwania. Z tą marką nie można trafić źle.

Rower gravel Rondo Ruut CF1 2022

Polygon Strattos S8 Disc – Shimano Ultegra

Rower szosowy Polygon Strattos S8 Disc to prawdziwa maszyna dla entuzjastów kolarstwa szosowego. Ten rower jest sztywny, zwinny na zakrętach, przewidywalny na zjeździe i niesamowicie szybki na sprintach. Kiedy tylko zechcesz, staje się wyjątkowo atrakcyjnym środkiem transportu na weekend. Wysoki komfort jazdy i wydajność Strattos S8 Disc zawdzięcza ramie z włókna węglowego ACX Carbon.

Przeczytaj również: Rama karbonowa – czy warto w nią inwestować? Wady i zalety oraz porównanie z innymi materiałami 

Celem projektu Strattos S8 Disc było stworzenie roweru, który jest przyjemny w prowadzeniu, ale także wyjątkowo wydajny podczas pedałowania i wydatkowania mocy. Efekt jest taki, że każde naciśnięcie na korby od razu czuć na tylnej osi.

Grupa Shimano Ultegra R8000 gwarantuje Ci bezawaryjne działanie przez długi czas. Jeśli tylko potrzebujesz zmienić bieg, to dzieje się to błyskawicznie nawet pod obciążeniem. Układ 2 x 11 daje dużą elastyczność w doborze przełożeń, a klamkomanetki Ultegra nie bez powodu uchodzą za jedne z wygodniejszych na długie dystanse.

Strattos S8 Disc to wyjątkowo udany rower szosowy, który zadowoli nawet tych użytkowników, którzy mają największe wymagania. To, czym wyróżnia się prócz wysokiej wydajności i przyjemności z jazdy to atrakcyjna cena. Nie sposób w tej półce znaleźć rower na ramie z włókna węglowego z osprzętem Shimano Ultegra.

Trek Emonda SL6 – Shimano 105 Di2

Trek Emonda SL6 zaprojektowano z myślą o jak najszybszym pokonywaniu wzniesień i górskich przełęczy. Wyposażono go w nowinkę od Shimano – elektroniczny napęd Shimano 105 Di2.

Trek Emonda został zbudowany na ramie z włókna węglowego OCLV serii 500, co nadaje temu modelowi wyjątkowego charakteru. Specjalny profil rur optymalizuje osiągi tej ramy pod kątem właściwości aerodynamicznych, sztywności i komfortu jazdy podczas pedałowania. 

Za napęd odpowiada najnowsza grupa osprzętu Shimano 105 Di2 w układzie 2x12. Elektroniczne przerzutki zapewniają niezrównaną szybkość zmiany przełożeń i najwyższą precyzję, a także ergonomiczną zmianę biegów z małym skokiem klamkomanetek. 

Z grupy 105 pochodzą również zastosowane hydrauliczne hamulce tarczowe, które pomogą zachować pełnię kontroli w każdych warunkach, na zjazdach i przy większych prędkościach.

Jeśli Twoim celem jest kupienie dynamicznego i lekkiego roweru szosowego, to Trek Emonda SL6 może okazać się dobrym wyborem. Połączenie najwyższej klasy ramy z wydajnym osprzętem Shimano 105 Di2 sprawia, że to prawdziwy pocisk na kołach.

Rower szosowy Trek Emonda SL 6 Di2 2023

Rama karbonowa vs rama aluminiowa? Wybór, który zależy od Twoich preferencji i potrzeb

Jesteś #TeamSRAM, czy #TeamShimano? Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, to w naszym sklepie Sprint-Rowery znajdziesz rower dla siebie. 

Zobacz też nasz kanał YouTube, na którym przybliżamy najfajniejsze rowery, jakie trafiają do naszej oferty. Można oglądać, subować, komentować i dzielić się filmikami ze znajomymi!

Do następnego!