Ładuję...

Przebita opona w rowerze – jak ją naprawić? Instrukcja krok po kroku

28/09/2023
Przebita opona w rowerze – jak ją naprawić? Instrukcja krok po kroku

Przebita opona w rowerze to niezwykle częsta awaria, która prawdopodobnie wcześniej lub później spotka każdego rowerzystę. Z tego powodu warto wiedzieć, jak przygotować się na taką sytuację, oraz jak naprawić przebitą oponę nawet wtedy, gdy awaria spotka Cię z daleka od domu lub serwisu.

Spis treści:

  1. Rower przebita opona – dlaczego doszło do uszkodzenia opony?
  2. Naprawa opon rowerowych – co powinieneś mieć przy sobie w przypadku awarii?
  3. Jak naprawić przebitą oponę w rowerze – poradnik krok po kroku
  4. Przebita opona w rowerze – podsumowanie

Rower przebita opona – dlaczego doszło do uszkodzenia opony?

Przebita opona w rowerze

Rzecz jasna nie wszystko zależy od Ciebie i bardzo często przebicie opony jest po prostu nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności. Zdarza się jednak, że uszkodzenie koła powstaje w wyniku zaniedbań użytkownika. Dlatego też warto znać najczęstsze przyczyny awarii, by móc zminimalizować ryzyko przebicia.

Rower może być wyposażony w tradycyjny system dętkowy lub opony bezdętkowe. W pierwszym przypadku to właśnie uszkodzenia dętki powodują zwykle utratę ciśnienia w kole oraz niemożliwość kontynuowania jazdy. W przypadku systemu Tubeless koło pozbawione jest dętki. Z tego powodu, w tym przypadku to uszkodzenie opony powoduje utratę powietrza. 

Niezależnie od wykorzystywanego systemu, charakter uszkodzenia dętki lub opon rowerowych może być podobny. Najczęściej dochodzi po prostu do ich przebicia bądź przecięcia. Przyczyną utraty ciśnienia poza uszkodzeniem mechanicznym w skutek np. najechania na przedmiot o ostrych krawędziach może być:

  • jazda z niewłaściwym (zbyt wysokim lub zbyt niskim) ciśnieniem dla danych opon rowerowych,
  • zużycie opony lub dętki spowodowane wiekiem, lub przebiegiem,
  • niewłaściwy montaż dętki lub opony (częstym błędem jest przytrzaśnięcie dętki pomiędzy oponą a obręczą koła, wskutek czego bardzo szybko ulega ona uszkodzeniu),
  • błędny dobór ogumienia (niewłaściwy rozmiar opony lub dętki),
  • jazda po niewłaściwej dla danego typu opon rowerowych nawierzchni (np. na oponach szosowych po nawierzchni nieutwardzonej).

Oczywiście nie jesteś w stanie uchronić się przed przebiciem lub przecięciem koła w każdej sytuacji i uniknąć kontaktu opon roweru z ostrymi przedmiotami, takimi jak leżące na Twojej drodze kamienie, czy fragmenty rozbitego szkła. Jedynym sposobem, który może Cię do pewnego stopnia zabezpieczyć, przed tego typu zagrożeniami, jest wybór wysokiej jakości ogumienia, które dzięki swojej solidnej konstrukcji ogranicza możliwość łatwego uszkodzenia w trakcie jazdy.

Przeczytaj także: Rodzaje opon rowerowych – co musisz o nich wiedzieć? Poznaj wszystkie!

Rower przebita opona – co powinieneś mieć przy sobie w przypadku awarii?

Wiesz już, jakich błędów nie popełniać oraz, jak możesz się maksymalnie zabezpieczyć przed uszkodzeniem opon rowerowych i dętek. Jednak tak, jak wspominaliśmy, nie jesteś w stanie przewidzieć każdej sytuacji i do awarii może dojść tak czy inaczej. W jaki sposób możesz na nią przygotować siebie oraz rower? Przebita opona to nie koniec świata i bardzo często można ją naprawić w trasie i kontynuować dalszą jazdę.

Żeby być gotowym do naprawy opon rowerowych, powinieneś mieć ze sobą kilka niezbędnych części zamiennych oraz narzędzi, które umożliwią Ci uporanie się z awarią. Jeżeli Twój rower posiada koła z systemem dętkowym, to oczywiście najlepszym i najprostszym wyjściem jest posiadanie zapasu, takiego jak dętka Continental Race 28 Light Presta, która pozwoli na zastąpienie starej dętki nową. Nawet jeśli posiadasz rower, który ma opony bezdętkowe, to warto mieć ze sobą zapasową dętkę. Wyjaśnimy to w dalszej części naszego poradnika.

Przebita opona w rowerze

Jeżeli na przykład nie masz miejsca na nową dętkę, to powinieneś wyposażyć się w kilka łatek samoprzylepnych, które pozwolą szybko i skutecznie załatać przebitą lub delikatnie rozciętą dętkę. Łatki, takie jak łatki samoprzylepne do dętek Topeak, często są częścią większego zestawu naprawczego, ponieważ przed aplikacją łatki konieczne jest przygotowanie dętki papierem ściernym i odtłuszczenie powierzchni.

Przebita opona w rowerze

Niezależnie od tego, czy przebicie opony będziesz naprawiał przy użyciu nowej dętki, czy też wspomnianych wcześniej łatek samoprzylepnych, potrzebna Ci będzie pompka rowerowa, by po naprawie napełnić oponę rowerową powietrzem. Rzecz jasna nie mówimy tu o pełnowymiarowej pompce. Na rynku znajdziesz wiele kompaktowych modeli, które w łatwy sposób można przypiąć do ramy roweru i wykorzystać w awaryjnej sytuacji.

Niezależnie od wybranej przez Ciebie metody naprawy opon rowerowych, z pewnością warto mieć przy sobie zestaw podstawowych narzędzi, które pozwolą, chociażby zdjąć koło jeżeli nie posiada ono systemu szybkiego demontażu. Najlepszym wyborem będą tzw. multitoole, czyli kompaktowe zestawy narzędziowe, działające na podobnej zasadzie co scyzoryk. 

Naprawa opony bezdętkowej, która nie uległa poważnemu uszkodzeniu, polega na dodaniu do jej wnętrza większej ilości mleczka uszczelniającego, dlatego warto mieć ze sobą na przykład uszczelniacz do opon Momum Gum. Powinieneś również wyposażyć się w nabój CO2, który umożliwi uszczelnienie opony bezdętkowej na obręczy. Przy systemie Tubeless konieczne są również specjalne łyżki, takie jak łyżki do opon Bontrager 1 para, które będą nieocenioną pomocą przy zdjęciu opony z koła.

Przebita opona w rowerze

Rzecz jasna nawet wiedząc, jak naprawić przebitą oponę oraz posiadając odpowiednie wyposażenie, nie zawsze będziesz w stanie usunąć awarie w trasie.  Dlatego, gdy ruszasz w drogę, radzimy zawsze zabierać ze sobą telefon, który pozwoli Ci wezwać pomoc, jeśli okaże się, że uszkodzenie koła na dobre uniemożliwiło Ci dalszą jazdę.

Przeczytaj także: Rodzaje wentyli rowerowych, czyli jak wybrać odpowiednią dętkę rowerową

Jak naprawić przebitą oponę w rowerze – poradnik krok po kroku

Tak jak wspomnieliśmy na samym początku naszego artykułu, obecnie w rowerach można spotkać zarówno opony, które wymagają stosowania dętki, jak i opony bezdętkowe. Z racji tego, że naprawa opony bezdętkowej znacząco różni się od naprawy zwykłych opon rowerowych, nasz poradnik podzieliliśmy na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy wymiany bądź naprawy opon rowerowych w systemie dętkowym, a druga systemu Tubeless.

Przebita opona – rower z kołami w systemie dętkowym

  1. Pierwszym krokiem jest oczywiście demontaż koła. Jeśli przebiłeś przednią oponę rowerową, to zadanie jest ułatwione: wystarczy jedynie odkręcić koło i wysunąć je z widelca (w przypadku hamulców szczękowych konieczne może być też rozszerzenie szczęk dźwignią przy zacisku). Jeśli uszkodzeniu uległo tylne koło, to pamiętaj, by przed jego zdjęciem zrzucić łańcuch na najwyższy bieg (najmniejsza tarcza kasety).
  2. Kolejny krok polega na zdjęciu opony. Powinieneś poradzić sobie bez użycia wspomnianych wcześniej łyżek do opon, ale z pewnością ułatwią Ci one zadanie. Jeśli nie masz łyżek, spróbuj palcami lub np. kartą bankomatową podważyć zewnętrzną krawędź opony i zdjąć ją z koła. Nie ma konieczności, byś całkowicie zdejmował oponę rowerową z obręczy. Wystarczy, że wysuniesz tylko zewnętrzną krawędź.
  3. Teraz wyjmij dętkę i zlokalizuj przebicie. Na tym etapie musisz zdecydować, czy założyć nową dętkę, czy skorzystać z łatek samoprzylepnych. Jeśli uszkodzenie jest niewielkie, to skorzystanie z łatek może być dobrym pomysłem.
  4. Jak przystąpić do naprawy opon rowerowych przy pomocy łatek? Zacznij od zmatowienia powierzchni dętki papierem ściernym. Po zmatowieniu uszkodzenia usuń resztki startej gumy za pomocą szmatki oraz odtłuść miejsce, w którym nakleisz łatkę. Następnie umieść ją na uszkodzonej powierzchni dociskając, przez określoną przez producenta ilość czasu.
  5. Jeżeli naprawa się powiodła, to załóż dętkę po naprawie. Jeśli jednak nie udało się załatać uszkodzenia lub uznałeś, że przebicie opony jest zbyt poważne, by je naprawiać, to po prostu włóż nową dętkę do wnętrza opony. 
  6. Następnie załóż oponę na obręcz (uważaj, żeby nie przytrzasnąć nią dętki). 
  7. Jeśli udało Ci się założyć oponę rowerową na obręcz, to możesz przystąpić do jej napompowania. Następnie umieść koło w ramie lub widelcu. Naprawa zakończona!

Przebita opona bezdętkowa w rowerze – jak sobie poradzić?

  1. Pierwsze dwa kroki będą identyczne, niezależnie od tego, czy masz przebitą oponę bezdętkową, czy zwykłą. Jedyna różnica polega na tym, że ze względu na swoją konstrukcję, zdjęcie opon rowerowych Tubeless z obręczy będzie znacznie trudniejsze. W ich wypadku bez wykorzystania specjalnych łyżek do opon się nie obędzie.
  2. Czas na ocenę uszkodzeń. Jeżeli przebita opona nie jest poważnie uszkodzona oraz nie doszło do przerwania taśmy na obręczy, możesz dodać więcej mleczka uszczelniającego do wnętrza opony, licząc, że wypełni ono uszkodzenie. Jeżeli jednak doszło do poważniejszego naruszenia konstrukcji opony lub taśmy, to jedynym ratunkiem jest dętka, którą powinieneś mieć na wszelki wypadek w zapasie. W przeciwnym razie nie uda Ci się usunąć awarii na trasie.
  3. Jeżeli dodatek mleczka uszczelniającego ma szansę rozwiązać Twój problem, umieść oponę na obręczy koła.
  4. Uszczelnienie opony Tubeless na kole może być kłopotliwe w trasie. Dlatego też polecamy mieć ze sobą wspominany wcześniej nabój z CO2, który pozwoli wskoczyć oponie na obręcz.
  5. Po założeniu opony zakręć kołem i poodbijaj je od ziemi tak, by rozprowadzić mleczko w jej wnętrzu.
  6. Odczekaj chwilę i sprawdź, czy opona utrzymuje ciśnienie. Jeśli tak, to umieść koło ponownie na swoim miejscu. Na tym naprawa się kończy.

Zapoznaj się także: Jak wlać mleko do opony tubeless? Czyli o tym, jak przejść na system bezdętkowy

Przebita opona w rowerze

Przebita opona w rowerze – podsumowanie

Po przeczytaniu naszego poradnika powinieneś już doskonale wiedzieć, jak naprawić przebitą oponę w rowerze. To umiejętność, którą powinien z pewnością posiadać każdy, kto regularnie korzysta z roweru, ponieważ przebicie opon rowerowych to bardzo popularna usterka, która prędzej czy później spotyka praktycznie każdego rowerzystę. Oprócz tego ważna jest również profilaktyka, ponieważ bardzo często do przebicia opony dochodzi w wyniku zaniedbań ze strony użytkownika np. przez jazdę ze zbyt wysokim lub zbyt niskim ciśnieniem.

Do naprawy opon rowerowych oprócz wiedzy potrzebne jest też oczywiście odpowiednie wyposażenie. Przebita opona bezdętkowa? W rowerze mimo wszystko powinieneś mieć zapasową dętkę, która umożliwi Ci dalszą jazdę w sytuacji, w której opony tubeless nie uda się uszczelnić za pomocą mleczka. Pełny asortyment dętek, opon rowerowych oraz innych akcesoriów potrzebnych przy naprawie opony, znajdziesz w ofercie Sprint-Rowery

W razie problemów z doborem właściwych części, nasi eksperci wspomogą Cię swoją wiedzą i pomogą w wyborze komponentów pasujących do Twojego roweru. 

Polecane produkty