Ładuję...

Jak wlać mleko do opony tubeless? Czyli o tym, jak przejść na system bezdętkowy

28/06/2023
Jak wlać mleko do opony tubeless? Czyli o tym, jak przejść na system bezdętkowy

Zmiana opon w rowerze na system bezdętkowy to jedna z pierwszych modyfikacji, których może dokonać nowy właściciel pojazdu. Jeszcze do niedawna nie było to popularne rozwiązanie, teraz jednak coraz częściej wielu użytkowników przechodzi na system bezdętkowy. Opony tubeless - co to znaczy tak naprawdę? Jak wlać mleko do opony? Jak wybrać odpowiedni uszczelniacz? Odpowiedzi znajdziesz w naszym tekście! 

Spis treści:

  1. Opony tubeless: co to jest i dlaczego warto przejść na system bezdętkowy?
  2. Mleko do opon tubeless: na co zwrócić uwagę przy wyborze?
  3. Jak wlać mleko do opony tubeless? Instrukcja krok po kroku
  4. Przejście na system bezdętkowy: zalety i praktyczne porady
  5. Już wiesz, czym są bezdętkowe opony rowerowe i jakie mleko do tubeless wybrać!

Opony tubeless: co to jest i dlaczego warto przejść na system bezdętkowy? 

Jedną z coraz popularniejszych innowacji w świecie dzisiejszego kolarstwa są opony tubeless. Co to znaczy w tłumaczeniu na język polski? W dosłownej translacji oznacza to opony rowerowe, w których wnętrzu nie znajduje się dętka, utrzymująca powietrze wewnątrz ogumienia, przeciwdziałająca jego uchodzeniu oraz pozwalająca na kontrolę poziomu wypełnienia ciśnieniem. 

Jazda na rowerze w którym wykorzystywana jest technologia opon bezdętkowych, wymaga odpowiedniej konwersji. Dla mechaników rowerowych taki sposób ulepszenia pojazdu to już jednak nie pierwszyzna, ale zwykła codzienność. I choć system bezdętkowy u wielu użytkowników – szczególnie tych o konserwatywnym podejściu do kolarstwa – budzi mieszane uczucia, to niesie on ze sobą wiele pozytywnych aspektów i korzyści. 

Jak działa tego rodzaju patent? Konstrukcja koła posiada precyzyjnie wyprofilowaną obręcz. Ranty mają w niej inny kształt niż w przypadku klasycznych rowerów znanych ze ścieżek rowerowych czy górskich tras. W przypadku opon bezdętkowych klinują się one w rowkach jeszcze mocniej i głębiej niż w standardowych rozwiązaniach. Dzięki temu powietrze nie uchodzi, bo nawet przy niższym ciśnieniu, nie ma drogi ucieczki. Nie stanie się to również w miejscu otworów na nyple, czyli złączeniach szprych rowerowych z obręczą. Wszystko za sprawą specjalnej taśmy, działającej jako uszczelniacz do opon

Przeczytaj również: Wymiana opony w rowerze – jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy! 

Natomiast na rynku pojawiły się już opony rowerowe bez dziurek na nyple, przez co jeszcze łatwiej o zastosowanie w nich opon tubeless. 

Z kolei sama guma, z której wykonana jest opona, posiada dodatkową warstwę, najczęściej wykonaną z elastycznej masy – butylu oraz gęstszego splotu włókien kordu. To wszystko czyni ją bardziej wytrzymałą i szczelną, trudniej więc o przypadkowe przebicia lub rozcięcia podczas jazdy na rowerze. 

Co natomiast z wnętrzem opony? Zamiast dętki, która wciąż jest najpopularniejszym rozwiązaniem, stosuje się płyn uszczelniający znany również jako mleko do opon czy mleko do tubeless. Produkuje się go na bazie lateksu, a w przypadku zmiany ciśnienia, powstającej w momencie naruszenia struktury opony, zastyga w miejscu awarii, pozwalając na kontynuację jazdy. Można powiedzieć, że mleko uszczelniające samo łata dziurę, a kolarz często nie zdaje sobie nawet z tego sprawy, prawdę odkrywając dopiero podczas postoju lub po dotarciu do celu wyprawy. 

Jak wlać mleko do opony – ciekawostka

Druga zaleta systemu tubeless to możliwość bezpiecznej jazdy z mniejszym ciśnieniem powietrza w oponach. To powoduje wzrost przyczepności koła do nawierzchni w trudnym terenie. Trzeci plus tego rozwiązania pośrednio wynika z wcześniejszego. Opony bezdętkowe zapewniają mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie, mniej energii kosztuje rozpędzenie pojazdu jak w przypadku tradycyjnych opon z dętkami. Wreszcie po czwarte, technologia ta w wielu przypadkach umożliwia obniżenie masy roweru, co dodatkowo ułatwia jazdę, szczególnie podczas trudnej terenowej wspinaczki. 

Sprawdź także: Jakie pedały do MTB i roweru górskiego wybrać? Poznaj odpowiedź! 

Konwersja na opony bezdętkowe polecana będzie zwłaszcza kolarzom, którzy ruszają w dalekie, wielokilometrowe trasy, głównie poza miastami. Z zalet systemu tubeless skorzystają również zwolennicy jazdy w terenie, w lasach i po górskich ścieżkach. Opony bezdętkowe to bardzo dobre rozwiązanie dla jeżdżących po prostu dużo. Jeśli rower będzie stał w garażu, mleko do opon tubeless spłynie w dół, zaschnie i nie będzie nadawało się do użytku.

Użytkownicy miejskich rowerów także mogą rozważyć przejście na bezdętkowe opony rowerowe. W ich przypadku mniejsze jest ryzyko utknięcia z przebitą oponą z dala od domu i bez możliwości skorzystania z pomocy specjalistycznego warsztatu, który naprawi przebitą dętkę. Jednak zawsze może to być dodatkowa ochrona przed przebiciem opony.

Jakie mleko do tubeless?

Mleko do opon tubeless: na co zwrócić uwagę przy wyborze? 

Gdy podejmiesz decyzję o zmianie ogumienia na bezdętkowe, jednym z pierwszych pytań, które sobie zadasz, będzie: jakie mleczko do opon wybrać? Szukając odpowiedniego preparatu, zwróć uwagę na produkty marek specjalizujących się w tej technologii. Z pomocą przyjdą Ci opinie użytkowników, które z łatwością znajdziesz w Internecie. 

Po pierwsze, zwróć uwagę na sposób czyszczenia ewentualnie powstałych zabrudzeń. Jednym z największych argumentów przeciwników tubeless jest to, że podczas aplikacji mleko do opon potrafi rozlać się dosłownie wszędzie i po częstokroć płyn uszczelniający jest bardzo trudny do doczyszczenia. 

Po drugie, mleko do tubeless znajdziesz w opakowaniach o różnym rozmiarze. Chcąc mieć zapas tego produktu na wszelki wypadek, wybierz większe. W przeliczeniu ceny na ilość zakupionego materiału powinieneś sporo zaoszczędzić. Produkty te bowiem wciąż cechują się rozpiętością finansową. Na szczęście rosnąca ich popularność i pojawienie się wielu producentów na rynku sprawia, że stają się one coraz bardziej przystępne dla portfela. 

Po trzecie, sprawdź ogólne wrażenia użytkowników poszczególnych płynów uszczelniających. Z pomocą przyjdą Ci też przyjaźni eksperci, których znajdziesz w serwisie rowerowym.

Mleczko do tubeless – jakie kupić?

Jak wlać mleko do opony tubeless? Instrukcja krok po kroku 

Część z ekspertów rowerowych z pewnością nie tylko powie Ci, jakie mleczko do opon wybrać, ale zaproponuje wykonanie tego rodzaju usługi w ich serwisie. Co natomiast, gdy chciałbyś wykonać taką operację na własną rękę? Co przygotować i jakie czynności wykonać? Podpowiemy Ci, krok po kroku, jak wlać mleko do opony bezdętkowej. 

Czego będziesz potrzebował? Oczywiście opony i obręcze, uszczelniacz, czyli to jakie mleko do tubeless wybrałeś i taśmę na obręcz bezdętkową. Przygotuj także specjalny wentyl tubeless i kluczyk do wentyli (opcjonalnie wąskie szczypce). Zadbaj, aby pod ręką mieć również nożyczki, mały śrubokręt krzyżakowy, łyżkę do opon oraz kompresor lub pompkę. 

Przed zabraniem się do pracy sprawdź, czy na pewno opony i obręcze przeznaczone są do montażu bezdętkowego. Następnie odkręć koło i zdejmij z niego oponę i dętkę. Oklej obręcz przygotowaną taśmą – powinna ona mieć szerokość równą obręczy. Przyłóż ją do obręczy przynajmniej o jeden otwór szprychy dalej od wentyla i przytrzymaj kciukiem. Oklej na całym obwodzie i wykonaj zakładkę na otworze wentyla, a później przetnij ją i dociśnij z całych sił, aby uzyskać odpowiednią szczelność. 

Co dalej? Śrubokrętem krzyżakowym albo innym ostrym szpikulcem nakłuj otwór na wentyl, włóż wnetyl i uszczelnij nakrętką. Teraz możesz założyć oponę na obręcz. W tym momencie dochodzisz do momentu, w którym przekonasz się jak wlać mleko do opony. Zrobisz to na dwa sposoby. 

Pierwszy zdaje się być trochę łatwiejszy. Przed całkowitym założeniem opony zostaw szczelinę po jednej stronie obręczy, przez którą zaaplikujesz płyn uszczelniający. Po wszystkim dokończ zakładanie gumy. Drugie rozwiązanie potrafi przysporzyć więcej problemów, choć polecają je ci, którzy mają kłopoty z późniejszym nałożeniem opony. W tym rozwiązaniu wpierw załóż całą oponę, a następnie korzystając z kluczyka do wentyli, wykręć jego rdzeń. Następnie wlej mleko tubeless do opony przez wentyl. 

Gdy opona jest już osadzona na obręczy, kilkukrotnie obróć nią, wypełniając uszczelniaczem wszystkie zakamarki. Na koniec nie zapomnij o tym, aby napompować oponę tubeless. Najlepiej w tym zadaniu spisze się klasyczny kompresor, w którym sam podasz oczekiwaną wartość ciśnienia w oponie i chwilkę poczekasz, aż ten ją uzupełni. Teraz możesz spokojnie zamontować koło i ruszyć w drogę. 

Zainspiruj się! Jaka pompka do roweru sprawdzi się najlepiej?

Szukasz kół kompatybilnych z tubeless? Postaw na koło szosowe Bontrager Aeolus RSL 62 TLR. Stworzono je z myślą o najbardziej wymagających rowerzystach, którzy będą mogli cieszyć się szybszą, ale równocześnie stabilniejszą jazdą. W celu podniesienia kół na nowy poziom niezawodności i wydajności skorzystaj z taśmy na obręcz Bontrager TLR.

Koło szosowe Bontrager Aeolus RSL 62 TLR pod hamulce tarczowe

Szukasz samej obręczy? Sprawdź obręcz Bontrager Aeolus Comp TLR. Wykazuje ogromną trwałość oraz odporność na uszkodzenia, odkształcenia, nawet podczas kolizji nie ulega deformacj. Jeśli natomiast potrzebujesz opony, wybierz na przykład oponę górską Bontrakger SE4 Team Issue TLR. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi zapewnia pewne prowadzenie na kamienistym oraz luźnym podłożu.

Taśma na obręcz Bontrager TLR

Przejście na system bezdętkowy: zalety i praktyczne porady 

Pamiętaj, że przejście na opony tubeless nie sprawi, że w magiczny sposób przestaną pojawiać się problemy z oponami, choć będzie ich zdecydowanie mniej. Co warto pamiętać? Po pierwsze, po każdej dłuższej podróży sprawdzaj stan ogumienia. Oceń czy nie powstały na nich pęknięcia lub rozcięcia, które w niedalekiej przyszłości mogą doprowadzić do zniszczenia opony. 

Po drugie, raz wlane mleko do tubeless należy regularnie uzupełniać. Jak często? To zależy od jakości produktu, z którego skorzystałeś, liczby przejechanych kilometrów, częstotliwości jazdy czy nawet rozmiaru kół, które posiadasz w swoim pojeździe. 

Po trzecie, nie bój się jeździć na oponach bezdętkowych w różnym miejscu i czasie. Choć chwalą sobie to rozwiązanie przede wszystkim ci, którzy na dwóch kółkach poruszają się poza miastem, a w szczególności w lasach i górskich bezdrożach, to także podróżujący po miejskich ścieżkach rowerowych powinni odczuć znaczną różnicę. 

Jakie mleczko do opon?

 

Już wiesz, czym są bezdętkowe opony rowerowe i jakie mleko do tubeless wybrać! 

 

Opony bezdętkowe to rozwiązanie, które ma sporo plusów, a wśród nich króluje przede wszystkim bezawaryjność i możliwość podniesienia poziomu komfortu jazdy. Jednak z rozwiązania nie będą zadowoleni rzadko jeżdżący rowerzyści (którzy brakiem jazdy mogą doprowadzić do niezdatności do użytku).

Chcesz sprawdzić, czy system bezdętkowy spełni Twoje oczekiwania i będziesz mógł z niego skorzystać w Twoim rowerze? Odwiedź nasz sklep internetowy Sprint-Rowery, a my pomożemy Ci dokonać optymalnego wyboru.