Przejazd rowerem przez pasy – czy możesz to robić? Jak się zachowywać na drodze?
Zastanawiasz się, czy przejazd rowerem przez pasy jest zgodny z prawem? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z naszego artykułu dowiesz się, jak na pasach powinien zachować się rowerzysta, kiedy może przez nie przejechać, a w jakich sytuacjach takie zachowanie jest wykroczeniem. Czytaj dalej!
Spis treści:
- Przejazd rowerem przez pasy – co mówi prawo?
- Jazda rowerem po pasach – jakich zasad należy przestrzegać?
- Czy warto ryzykować przejazd rowerem przez pasy?
- Jazda rowerem po pasach – podsumowanie artykułu
Przejazd rowerem przez pasy – co mówi prawo?
Rowerzystę, podobnie jak każdego innego uczestnika ruchu drogowego, obowiązują przepisy. Poruszając się tym dwukołowcem, należy mieć świadomość swoich praw, ale i obowiązków. Nie ma mowy o niewiedzy na drogach publicznych w kwestii znaków drogowych czy sygnalizacji świetlnej.
Dowiedz się więcej: Znak „zakaz wjazdu rowerów” – co musisz wiedzieć?
Jednym z najczęstszych pytań, jakie zadają sobie kierujący rowerem, jest to, czy można przejeżdżać rowerem przez pasy. Co do zasady, jazda rowerem po pasach nie jest dozwolona - poza określonymi w Prawie o Ruchu Drogowym wyjątkami. Wynika to z art. 2 ust. 11 Prawa o Ruchu Drogowym:
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
(...)
11) przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczoną do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi.
Pasy (przejście dla pieszych) a przejazd rowerowy
Oczywiście należy odróżnic pasy dla pieszych od przejazdu rowerowego (oznaczonego znakiem P-11), po którym - rzecz jasna - można, a wręcz należy przejeżdżać rowerem. Łatwo je zauważyć w momencie przekraczania jezdni – oznaczone są znakiem poziomym P-23 "rower" (z wizerunkiem roweru) namalowanym bezpośrednio przed jezdnią. Sam przejazd także jest dobrze widoczny – znak P-11 to charakterystyczne kwadraty, a jezdnia w miejscu przejazdu czasami jest dodatkowo malowana na czerwono.
Warto też sprawdzać znaki drogowe. W przypadku, gdy droga jest oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, które wskazują na „Drogę dla rowerów” (znak C-13), rowerzysta powinien z niej korzystać.
Kiedy rowerzysta może przejeżdżać przez pasy?
Istnieją sytuacje, w których rowerzysta może skorzystać z pasów dla pieszych. Jeden z nich znajdziemy w art. 2 Prawo o ruchu drogowym, dotyczącym definicji tego, kim jest pieszy. Brzmi ona:
Na podstawie definicji możemy wnioskować, że dziecko poniżej dziesiątego roku życia, które kieruje rowerem, uznawane jest za pieszego, dlatego może przejeżdżać pojazdem po przejściu dla pieszych. Niestety przepisy o ruchu drogowym nie precyzują, co w takiej sytuacji powinien zrobić jego opiekun. W art. 33, pkt. 5, ust. 1 Kodeksu drogowego znajdziesz jedynie informacje, że korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem. Nie ma tu co prawda ani słowa na temat przejścia dla pieszych, dlatego sytuacja nie jest jednoznaczna pod kątem prawnym.
Dowiedz się także: Jak nauczyć dziecko jeździć na rowerze?
Niedozwolony przejazd rowerem przez pasy
Czas na drugą stronę medalu, regulowaną przez przepisy rowerowe. Przejazd przez pasy w większości przypadków nie jest dozwolny. Jeśli na drodze brak osobnego przejazdu dla cyklistów, należy przeprowadzić go przez jezdnię, zwracając szczególną ostrożność oraz uwagę na sygnalizację świetlną, a także zbliżające się samochody. Należy także zadbać o bezpieczeństwo innych pieszych.
Wielu rowerzystów nie stosuje się do tych przepisów. Może to wynikać z braku wiedzy - po prostu nie wiedzą, jak się zachować. Przyczyna może jednak być zgoła inna. Zauważmy, że w Polsce często spotykamy się z infrastrukturą rowerową niskiej jakości. Sytuacje, w których droga rowerowa urywa się tuż przed przecięciem z jezdnią i zaczyna ponownie tuż za nią, nie należą wcale do rzadkich. Takie zmuszanie rowerzystów do schodzenia na chwilę z roweru, bo brakuje przejazdu rowerowego (a zamiast niego jest tylko przejście dla pieszych) można uznać wręcz za złośliwość zarządcy drogi. Trudno w takiej sytuacji dziwić się rowerzystom, którzy nie godzą się na takie szykany i z roweru nie schodzą.
Oczywiście, zjawisko przejeżdżania rowerem jest także w prostej linii konsekwencją jazdy po chodniku. Co do zasady to niedozwolone, jednak pamiętajmy, że wynika ono z chęci zadbania o własne bezpieczeństwo - niektórzy wybierają chodnik, gdyż obawiają się jazdy po jezdni z samochodami - i trudno zaprzeczyć, iż jest to w pewnym stopniu uzasadnione. Tym bardziej, że część kierowców - w sytuacji, gdy nie ma wydzielonej drogi dla rowerów - wręcz oczekuje od rowerzystów korzystania z chodnika, aby nie "przeszkadzali" na jezdni.
Jazda rowerem po pasach – jakich zasad należy przestrzegać?
Wiesz już, kiedy przejazd rowerem przez pasy jest dozwolony. W trakcie tego manewru ważne jest nie tylko dostosowanie się do przepisów drogowych, ale i zachowanie rozwagi. Przede wszystkim bez względu na to, czy przejeżdżasz przez przejazd, czy prowadzisz rower po przejściu, zawsze upewnij się, że możesz to zrobić bezpiecznie.
Nawet jeśli masz zielone światło, przed skierowaniem się na jezdnię warto sprawdzić, czy samochody na pewno się zatrzymały, a do przejazdu nie zbliża się pojazd uprzywilejowany, np. karetka czy policja. To szczególnie ważne na ruchliwych ulicach, gdzie jezdnie są wielopasmowe. Oczywiście nie zmienia to faktu, że w razie potencjanego zdarzenia wina nie będzie leżeć po Twojej stronie - mimo wszystko miałeś/aś sygnał zielony.
Kolejna ważna kwestia to zachowanie szczególnej ostrożności w stosunku do pieszych. Jeśli zbliżasz się do pasów, na których brak przejazdu dla rowerów, odpowiednio wcześniej się zatrzymaj i bezpiecznie zsiądź z pojazdu. Gdy możesz skorzystać z przejazdu dla rowerzystów, zrób to w odpowiednim tempie i uważnie – niestety wiele osób ma tendencję do wchodzenia na przejazdy dla rowerów. Aby uniknąć zderzenia, warto zadbać o odpowiednie akcesoria. Przydatny będzie np. dzwonek do roweru, który zasygnalizuje pieszym Twoją obecność na drodze. Absolutne must-have to także oświetlenie rowerowe.
Niezwykle ważny jest także solidny kask, aby w razie kolizji uchronić głowę przed urazem. Świetnym, uniwersalnym wyborem będzie np. model MTB Bontrager Blaze WaveCel, który chroni nie tylko przed uderzeniami, ale także skręceniem szyi podczas upadku. Dodatkowe, niezwykle przydatne funkcje to np. wentylacja, która chłodzi w trakcie jazdy, czy opcja dopasowania visiera chroniącego oczy przed słońcem i kurzem. Inny polecany przez nas model to kask szosowy S-Works Prevail II Vent z zaawansowanym systemem chłodzenia 5th Dimension czy opatentowaną konstrukcją EPS, która wręcz „chłonie” energię uderzenia.
Wróćmy jednak do kwestii bezpiecznego zachowania na drodze. Korzystając z pasów, pamiętaj o konieczności sygnalizacji zamiaru wykonania konkretnej czynności. Przed skręcaniem, zmianą pasa czy zatrzymaniem się rowerzysta powinien skorzystać z sygnałów dźwiękowych lub gestów, aby poinformować innych uczestników ruchu o swoich zamiarach. Pod żadnym pozorem w trakcie jazdy po pasach nie korzystaj z telefonu komórkowego – to nie tylko ekstremalnie niebezpieczne, ale także grozi dodatkowym mandatem.
W trakcie każdej podróży ważna jest także pogoda. To w dużej mierze ona powinna warunkować zachowanie na drodze. Wyobraź sobie sytuację, gdy niestety zaskoczył Cię ulewny deszcz. Nawet jeśli na pasach znajduje się specjalny przejazd dla rowerów, warto rozważyć zejście z pojazdu i przeprowadzenie go na drugą stronę ulicy. Niesprzyjająca pogoda może znacznie obniżyć widoczność – zarówno dla rowerzysty, jak i pieszych czy kierujących samochodami. Łatwo o niezauważenie zbliżającego się pojazdu czy nawet potrącenie pieszego. Dlatego swoje zachowanie uzależniaj nie tylko od przepisów drogowych, ale i warunków, które panują na trasie, a także swoich możliwości oraz umiejętności. Pasy to szczególnie niebezpieczny odcinek, o czym zawsze należy pamiętać.
Czy warto ryzykować przejazd rowerem przez pasy?
Ciekawi Cię, jakie są konsekwencje jazdy rowerem po pasach, gdy nie jest to dozwolone? Otóż mandat za przejazd rowerem przez pasy nie jest zaskakująco wysoki – według najnowszego taryfikatora wynosi on od 50 do 100 zł.
Warto też podkreślić, że nieodpowiednie zachowanie może przyczynić się do zniszczenia Twojego sprzętu, o który z pewnością bardzo dbasz. Potrącenie rowerzysty czy konieczność nagłego hamowania mogą zakończyć się np. upadkiem. To bolesne, ale i często szkodliwe dla samego roweru czy Twoich akcesoriów.
Rozwaga, odpowiedzialność za siebie i innych, trzeźwy (dosłownie!) umysł – to podstawy bezpieczeństwa na drodze. I do tego oczywiście solidny rower, dostosowany do Twojej pozycji, wagi czy wzrostu. Jeśli planujesz zakup nowego sprzętu, zwróć uwagę na takie modele jak miejski Trek District 1 Equipped 2023 czy trekkingowy Giant ToughRoad SLR 2. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalnie zwiększać Twój komfort i bezpieczeństwo na drodze.
Zobacz także: Jaki uchwyt na telefon do roweru wybrać? Sprawdź i ruszaj w trasę!
Jazda rowerem po pasach – podsumowanie artykułu
Rowerzysta na drodze powinien doskonale znać obowiązujące go przepisy. Dzięki lekturze naszego artykułu wiesz już, w jakich przypadkach przejazd rowerem przez pasy jest zgodny z prawem, a kiedy może skończyć się upomnieniem czy mandatem. Pamiętaj, że jesteś jednym z wielu uczestników ruchu, dlatego zawsze jeździj z głową, pamiętając o bezpieczeństwie własnym, jak i innych.
Zadbaj także o sprzęt, którym się poruszasz. Podstawa to oczywiście solidny, sprawny rower. Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu siodełka czy kierownicy, a wybierając się na przejażdżkę, nie zapomnij o kasku, odpowiednich butach, odzieży czy rękawicach, dopasowanych do rodzaju trasy oraz Twoich potrzeb. Kupisz je oczywiście w sklepie internetowym lub stacjonarnym Sprint-Rowery.
W naszym asortymencie znajdziesz produkty najwyższej jakości oraz te od renomowanych producentów. Współpracujemy m.in. z takimi markami jak Kross, Trek, Marin czy Giant. U nas kupisz wszystko – od rowerów, po akcesoria, odzież, a nawet części. Chętnie pomożemy Ci w zakupach i doradzimy, aby Twoje rowerowe przygody były bezpieczne, komfortowe oraz zgodne z przepisami!
A dlaczego nie rozważyć mozliwość przejazdu ALE z prędkością pieszego. Skoro mogą poruszac się po chodniku to dlaczego bardzo wolny przejazd jest niedopuszczalny. Wygoda , wygodą , ale to ciągłe przeprowadzanie roweru jest nieznośnie upierdliwe i na dłuzsżą metę rezygnujesz z tego bo nie rozumiesz dlaczego ty musisz przepychac rower, a samochoidziarze przez skrzyzowanie nie i jaka tu sprawiedliwość.
Tak, to jest uciążliwe. Co do samochodziarzy - oni jadą jezdnia, nie chodnikiem. Rowerzyści też tak mogą, jeśli nie ma drogi dla rowerów. Wtedy nie trzeba myśleć o przepychaniu roweru, można przejechać.