Ładuję...

Scope Atmoz – rewolucyjny system kontroli ciśnienia w oponach. Czym jest i jak działa?

03/07/2023
Scope Atmoz – rewolucyjny system kontroli ciśnienia w oponach. Czym jest i jak działa?

Scope Atmoz, to rowerowa nowinka technologiczna, która ma szansę na stałe zagościć w modelach rowerowych używanych w profesjonalnym peletonie. Czy znajdzie zastosowanie także w amatorskiej jeździe rowerem szosowym lub górskim? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Atmoz Scope – co musisz wiedzieć o tym sposobie kontroli ciśnienia w oponach?
  2. Zalety i funkcje Scope Atomz
  3. W jakim przypadku sprawdzi się system kontroli ciśnienia w oponach Scope Atomz?
  4. Zakończenie

Atmoz Scope – co musisz wiedzieć o tym sposobie kontroli ciśnienia w oponach?

System kontroli ciśnienia w oponach Scope Atmoz to innowacyjne i zaawansowane narzędzie, które umożliwia rowerzystom monitorowanie i regulację ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym. Nie tylko zwiększa bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy na rowerze, ale także przyczynia się do poprawy wyników w wyścigach. Może znaleźć swoje stałe zastosowanie zarówno w rowerach szosowych, gravelach, jak i rowerach górskich.

System kontroli ciśnienia w oponach

Sprawdź także: Jaki rower crossowy do 5000 zł wybrać? 4 najlepsze modele

System kontroli ciśnienia w oponach jest szczególnie użyteczny wszędzie tam, gdzie precyzyjne dostosowanie ciśnienia do warunków terenowych jest kluczowe dla optymalnej wydajności i komfortu jazdy. 

Na ten moment rozwiązanie znajduje swoje zastosowanie przede wszystkim podczas zawodów sportowych, zazwłaszcza że UCI dopuściła w 2022 roku możliwość jego stosowania podczas rywalizacji sportowej. Drużyną, która brała udział w opracowaniu tego rozwiązania, była grupa kolarska DSM, a główną areną testów było legendarne Paris-Roubaix.

Obsługa Scope Atmoz jest banalnie prosta, bo całym systemem sterujesz z poziomu prostego panelu na kierownicy, a ciśnienie regulujesz przyciskami. Łatwo jest wyobrazić sobie zawodnika, który podczas opadów deszczu zmniejsza ciśnienie w oponach, by uzyskać większą przyczepność. Pomysł, który stoi za tym systemem wydaje się być bardzo interesujący i szczerze kibicujemy, żeby urządzenie weszło do powszechnego użytku.

Innowacje, które się nie przyjęły. Czy Scope Atmoz skończy inaczej?

Było na rynku kilka innowacyjnych produktów, które chciały wejść do rowerowego świata na stałe i nie do końca udało się to zrealizować. Przedstawiamy rozwiązania, które z pewnych powodów zostały zapomniane w świecie jednośladów.

Hovding Airbag Helmet Hovding, firma ze Szwecji, wprowadziła kask na rower ze wbudowaną poduszką powietrzną. Kask wyglądał jak kołnierz noszony wokół szyi i był zaprojektowany tak, aby napełnić się powietrzem i chronić głowę w razie wypadku. Pomimo początkowego entuzjazmu, kask Hovding nie zdobył szerszej popularności, głównie ze względu na wysoką cenę i niezbyt wygodne użytkowanie.

Dowiedz się więcej: Co ile wymieniać kask rowerowy? 

Biologic ReeCharge Dynamo Kit – to urządzenie było projektowane jako ładowarka na rower, która wykorzystywała energię kinetyczną z pedałowania do ładowania urządzeń elektronicznych. Mimo że idea była ciekawa, nie zdobyła szerszej popularności z powodu niskiej efektywności ładowania oraz konieczności ciągłego pedałowania.

Connected Cycle Pedal był to innowacyjny pedał rowerowy wyposażony w technologię GPS, który miał na celu zapobieganie kradzieży rowerów. Pedał był zaprojektowany tak, aby wysyłać powiadomienia do właściciela roweru, gdy rower był przemieszczany bez autoryzacji. Pomimo początkowego zainteresowania, produkt ten nie zdobył szerszej popularności, być może ze względu na wysoką cenę i ograniczenia technologiczne.

System kontroli ciśnienia

Zalety i funkcje Scope Atomz

Co właściwie daje używanie Scope Atmoz w rowerze i czy ten system ma jakieś wady?

Cena

Jak podaje producent na swojej stronie internetowej, zestaw kosztuje prawie 4 tys. euro, czyli dokładnie tyle, co dobry rower. Może to być wydatek, który posłuży kilka sezonów, bo system da się przełożyć do innego zestawu kół.

Z pewnością jest to jeden z droższych „gadżetów” na rynku, jednak jeśli już rozpatrzymy taką inwestycję jako narzędzie treningowe, lub nowinkę, która pomaga walczyć o najwyższe stopnie podium, to warto się nad tym zastanowić.

Kompatybilność z różnymi rozmiarami kół

System może być stosowany z każdym kołem w rozmiarze 28” i 29”. To powoduje, że bez problemu założysz go do większości rowerów górskich, gravelów i rowerów szosowych. Co istotne, Scope Atmoz może być użyte jedynie z oponami bezdętkowymi.

Waga i parametry

Masa własna całego zestawu nie przekracza 300 gram. Scope Atmoz obsługuje komunikacje za pomocą protokołu ANT+ i Bluetooth, a ładowanie urządzenia odbywa się za pomocą gniazda MicroUSB.

Instalacja bez wpływu na doznania z jazdy

Scope Atmoz instaluje się na korpusie piasty, czyli w miejscu, które ma najmniejszy wpływ na obciążenie masy rotującej koła. Dzięki temu podczas jazdy system jest niemal niewyczuwalny i nie ogranicza możliwości przyśpieszenia roweru. 

Obniżenie oporów toczenia

Cała idea systemu Scope Atmoz polega nie tylko na dopasowaniu ciśnienia do warunków atmosferycznych i zwiększenia bezpieczeństwa. Instalacja systemu daje realną przewagę, gdy przełoży się to na generowaną przez kolarza moc. Spowodowane to jest możliwością dynamicznego zarządzania ciśnieniem w kołach i zmniejszenie oporów toczenia. Producent szacuje, że jest to wartość od 30 do 50 wat w zależności od wagi rowerzysty. To sprawia, że obok parametrów nie można już przejść obojętnie zwłaszcza w odniesieniu do długiego dystansu.

System kontroli ciśnienia opony

W jakim przypadku sprawdzi się system kontroli ciśnienia w oponach Scope Atomz?

Warto najpierw zastanowić się, dla kogo właściwie przeznaczony jest system firmy Scope. Po głębszej analizie można powiedzieć, że urządzenie to przypomina odrobinę pierwsze pomiary mocy. Dziś pomiar watów jest niezbędny do zbudowania formy na wysokim poziomie, a mierniki są coraz tańsze i łatwiej dostępne. Kilka lat temu mogliśmy je zaobserwować tylko u zawodowców. Podobnie wygląda sytuacja z urządzeniem Scope Atmoz. Dziś jest ono nowinką, więc kosztuje swoje i pozwolić na jego instalacje będą mogli sobie nieliczni. 

Jesteśmy przekonani, że w tym momencie ten osprzęt znajdzie szerokie zastosowanie w zawodowym peletonie, by następnie pojawić się w użyciu u najlepszych zawodników różnych serii wyścigów.

Do jakich rowerów warto go zainstalować?

Gravel Trek Checkpoint SLR 7 2023

System kontroli ciśnienia w oponach Scope Atmoz może być bardzo użyteczny w segmencie graveli. Zestawienie go z takim rowerem, jak Trek Checkpoint SLR 7 wydaje się być świetnym pomysłem.

To rower zbudowany na fenomenalnej ramie gravelowej z włókna węglowego OCLV serii 700. Wbudowany tłumik IsoSpeed tłumi nierówności i pomaga utrzymać wysoką wydajność pedałowania nawet na wyboistych fragmentach trasy. Jesteśmy w stanie sobie wyobrazić system Scope Atmoz, który daje dodatkowo możliwość dopasowania ciśnienia w kole na takich odcinkach.

Używanie tego systemu w zawodach gravelowych może dać wielu zawodnikom przewagę nad konkurencją. Tyczy się to nie tylko zmian warunków atmosferycznych, lecz także dopasowania charakteru roweru do danego fragmentu trasy, co może skrócić czasy przejazdu i pozwoli zaoszczędzić więcej sił.

Trek Checkpoint oprócz ramy z najwyższej półki ma także koła z włókna węglowego Bontrager Aeolus Pro 3v i osprzęt Shimano GRX serii 800. Połączenie go ze Scope Atmoz wydaje się być naturalnym krokiem do ulepszenia roweru. 

Razem z tłumikiem IsoSpeed i ramą Checkpoint, może to być fenomenalny zestaw do wygrywania etapówek gravelowych.

Rower gravel Trek Checkpoint SLR 7 2023

Enduro Trek Slash 9.8 GX AXS

Czy Scope Atmoz może znaleźć zastosowanie w jeździe Enduro? Jak najbardziej tak! Połączenie go z Trek Slash 9.8 GX AXS dałoby Ci niezawodny rower do przemierzania górskich szlaków. Nie chodzi nawet o dopasowanie ciśnienia do warunków na trasie, a o uzupełnianie ciśnienia przy oponach tubeless.

System tubeless wymaga zastosowania specjalnego „mleczka”, które uszczelnia opony przy przebiciach, o które w jeździe na szlaku wcale nietrudno.

Brać trzeba pod uwagę, że przy każdym takim uszkodzeniu, spada ciśnienie w oponie i radą na to mogłoby być użycie systemu Scope Atmoz, który daje możliwość płynnej regulacji podczas jazdy. Dzięki temu uzyskujesz płynność przejazdu za każdym razem.

Przeczytaj więcej: Jak wlać mleko do opony tubeless? Czyli o tym, jak przejść na system bezdętkowy 

W przypadku Trek Slash 9.8 GX AXS taki system z pewnością znalazłby zastosowanie, bo jego konfiguracja zachęca do ostrej jazdy po szlaku.

Rama wykonana jest ze wzmocnionego włókna węglowego Trek OCLV Mountain i ma wszelkie niezbędne dodatki, które sprawiają, że Slash jest w czołówce światowych rowerów Enduro. Zabezpieczenie Knock-Block, taperowana główka sterowa, wewnętrzny schowek i możliwość regulowania geometrii za pomocą Mino-Link – to kolejne zalety jednośladu.

System zawieszenia dba o to, by dać Ci pełną kontrolę nad rowerem. Pomaga w tym damper RockShox Super Deluxe Select+ RT, a na przedniej osi bez wytchnienia amortyzuje RockShox ZEB Select+ ze 170 mm skoku. Od strony osprzętu wbudowana jest kompletną grupę Sram GX Eagle z systemem AXS w układzie 1x12. 

Ten rower to prawdziwy demon prędkości w górach! Ze Scope Atmoz opisany model będzie jeszcze bardziej interesujący!

Rower szosowy Polygon Helios A9X

To przykład roweru, który świetnie będzie komponował się ze Scope Atmoz. Szybki jak strzała rower aero Polygon Helios A9X mógłby być jeszcze wydajniejszy z tym systemem zwłaszcza na krętych zjazdach, gdzie mógłbyś regulować ciśnienie tak, by zyskać lepszą przyczepność.

Główne skrzypce gra tutaj aerodynamiczna rama z włókna węglowego. Po pierwsze prezentuje się przepięknie – holograficzny lakier odbija promienie słońca i przyciąga uwagę, a jej kształty stworzono tak, by rower przecinał powietrze jak brzytwa. Wysokiej klasy włókno węglowe ACX Performance, z którego Polygon zbudował ramę, przenosi całą generowaną moc na tylne koło, a rower jest sztywny i dobrze wybiera nierówności.

W połączeniu z osprzętem Shimano Dura Ace i kołami z tej serii jest to prawdziwy pochłaniacz kilometrów, a Scope Atmoz pomógłby wycisnąć z tej maszyny jeszcze więcej frajdy na trasie. 

Rower szosowy Polygon Helios

Zakończenie

Scope Atmoz ma szansę zrobić niemałą rewolucję w świecie kolarskim. Z pewnością najpierw zauważymy ją w zawodowym peletonie. Jednak gdy producent zdecyduje się upowszechnić to rozwiązanie, to zdecydowanie będzie to bardzo ciekawy dodatek do każdego roweru. 

Gorąco zapraszamy Cię do naszego sklepu Sprint-Rowery, gdzie znajdziesz odpowiedni rower do systemu Scope Atmoz i wszelkie potrzebne akcesoria, by zarówno wygrywać wyścigi, jak i cieszyć się każdym przebytym kilometrem na dwóch kółkach. 

Do następnego!