Ładuję...

Suport w rowerze: jakie są jego rodzaje i funkcje?

29/12/2023
Suport w rowerze: jakie są jego rodzaje i funkcje?

Jednym z istotnych elementów rowerowego układu napędowego jest tzw. suport, który odpowiada za jego prawidłowe działanie. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jaką dokładnie funkcję pełni suport w rowerze, jakie są jego rodzaje oraz na co zwrócić uwagę przy jego wyborze.

Spis treści:

  1. Suport roweru – co to jest?
  2. Rodzaje suportów rowerowych – suporty wkręcane
  3. Rodzaje suportów – wciskane układy press fit
  4. Na co zwrócić uwagę wybierając suport roweru?
  5. Suport w rowerze. Kilka słów na koniec

Suport roweru – co to jest?

support-roweru

Suport rowerowy stanowi kluczowy element układu napędowego każdego roweru, pełniąc istotną rolę w przenoszeniu siły pedałowania z napędu korby na koło tylne. To niepozorny, ale skomplikowany i precyzyjny element, który w znaczący sposób wpływa przede wszystkim na efektywność oraz komfort jazdy. 

Suport pełni rolę łożyska umożliwiającego obrót osi korby wokół osi poziomej. To właśnie do suportu montuje się mechanizm korbowy z pedałami. Dlatego odgrywa ważną rolę w poprawnym działaniu układu napędowego i ma duży wpływ na jego niezawodność. Istnieją różne rodzaje suportów, które opiszemy szerzej w dalszej części tekstu.

Suporty różnią się nie tylko konstrukcją, ale także rodzajem mocowania. To sprawia, że osoba, która nie ma o nich odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w doborze, może mieć trudności z tym, jaki wybrać odpowiedni suport. Rower może posiadać suport wciskany, który po latach ponownie zyskuje na popularności oraz wkręcany. Aby jednak nie było zbyt łatwo, to wśród suportów wkręcanych rozróżniamy dodatkowo włoski, francuski oraz brytyjski standard montażu.

Warto również zaznaczyć, że suporty rowerowe podlegają intensywnym obciążeniom mechanicznym. Dodatkowo są narażone na działanie warunków atmosferycznych, dlatego ich jakość i trwałość mają kluczowe znaczenie dla wydajności oraz niezawodności. Montaż i konserwacja suportu wymagają precyzji i odpowiednich narzędzi, co sprawia, że często jest on powierzany specjalistom w serwisach rowerowych.

Podsumowując, suport rowerowy to niewielki, lecz kluczowy element mechaniczny wpływający na efektywność i komfort jazdy. Wybór właściwego oraz jego prawidłowy montaż w Twoim rowerze zależy od wielu czynników i wymaga odpowiedniej wiedzy. 

Zobacz również: Rodzaje bagażników rowerowych – omówienie. Jaki wybrać? 

Rodzaje suportów rowerowych – suporty wkręcane

Jeżeli chodzi o rozwiązania wkręcane, to istnieją trzy podstawowe rodzaje suportów rowerowych. Chodzi o suport klasyczny, suport kompaktowy oraz zintegrowany. Dodatkowo dzielą się one jeszcze na kolejne podgrupy. Poniżej opisujemy poszczególne typy oraz przedstawiamy ich zalety.

Suport klasyczny to obecnie najrzadziej stosowany suport. Rowery w niego wyposażone przestały być szeroko oferowane mniej więcej na początku lat 90. W dzisiejszych czasach można spotkać go głównie w starych jednośladach oraz najtańszych i najprostszych modelach. Składa się on z wałka, dwóch łożysk i dwóch misek. W odróżnieniu od pozostałych typów suportów ten klasyczny można rozbierać, dzięki czemu możliwa jest jego regulacja, czyszczenie oraz w razie potrzeby wymiana zużytych komponentów.

Prosta konstrukcja suportów klasycznych ma też jednak swoje wady. Po zmontowaniu tego rodzaju suportu bardzo często wymaga on regularnego dokręcania śrub kontrolujących. Jego trwałość również pozostawia wiele do życzenia. Bardzo szybko pojawiają się w nim luzy a ze względu na brak uszczelnień, do wnętrza łatwo dostają się zabrudzenia, które przyspieszają jego zużycie.

Jego następcą jest kompaktowy suport. Rower w niego wyposażony jest dziś tak naprawdę standardem. To zamknięty pakiet, w którego skład wchodzi obudowa, wałek oraz łożyska maszynowe o bardzo niskich oporach toczenia. Zamknięta budowa z uszczelnieniami gwarantuje przede wszystkim lepszą ochronę podzespołu przed czynnikami zewnętrznymi. Do zalet suportu kompaktowego można zaliczyć też niższą masę niż w przypadku wersji klasycznej.

Suporty kompaktowe teoretycznie nie są rozbieralne, dzięki czemu są właśnie tak szczelne i odporne na czynniki zewnętrzne. Jednak w przypadku uszkodzenia lub zużycia konieczna jest wymiana całego elementu. Niektórzy producenci oferują od niedawna modele częściowo rozkręcane, dzięki czemu możliwa jest wymiana łożysk, jeżeli zajdzie taka potrzeba. 

Ostatnim typem suportu jest element zintegrowany, który wykorzystywany jest głównie w najwyższych i najdroższych grupach osprzętu, taki jak suport Shimano SM-BBR60 Hollowtech II. W tego typu suportach łożyska są wbite w miski elementu i znajdują się na zewnątrz jego mufy. Dzięki temu cały układ zyskuje na sztywności. Na większą sztywność suportu zintegrowanego ma również wydrążona oś, która zintegrowana jest z prawą lub lewą korbą. Dodatkowo cechują się też mniejszą masą niż w pozostałych rozwiązaniach.

rodzaje-suportow-rowerowych

Jakie wady ma taki suport rowerowy? Rodzaje zintegrowane z pewnością kosztują znacznie więcej niż wymienione wcześniej suporty kompaktowe i klasyczne. Co zaskakujące pomimo wysokiej ceny nie cechują się one najwyższą wytrzymałością. Z racji konstrukcji są dosyć wrażliwe na czynniki zewnętrzne, które obniżają niestety ich żywotność.

Rodzaje suportów – wciskane układy press fit

Tak jak wspomnieliśmy w pierwszym akapicie, jeżeli chodzi o suport w rowerze, to wyróżniamy opisany wyżej suport wkręcany oraz wciskany (tzw. press fit). Ten drugi był w rzeczywistości stosowany dawno temu w bardzo starych rowerach. Suport tego typu jest po prostu wbijany do misek suportowych w ramie. Ze względu na niską jakość wykonania miski dość często potrafiła nawet wypaść w trakcie jazdy. Z tego powodu suporty wciskane zostały na dobrą sprawę zastąpione gwintowanymi.

Obecnie obserwujemy pewnego rodzaju renesans suportów, takich jak suport Shimano BB-MT500-PA HOLLOWTECH II, wciskany. Wszystko za sprawą coraz częstszego stosowania ram z włókna węglowego, w których nie da się wykonać odpowiedniego gwintu do montażu suportu gwintowanego. Niektórzy producenci poradzili sobie z tym problemem, wbijając w ramę metalowe wkładki z gwintami, do których można zamontować suport skręcany.

rodzaje-suportow-rowerowych

Jest to całkiem dobry i skuteczny sposób na montaż suportu, jednak nie wszystkim przypadł on do gustu. Z tego względu niektóre firmy w karbonowych ramach ponownie zaczęły stosować wciskany suport. Rowery korzystające z tego rozwiązania zyskały na sztywności suportu dzięki zwiększeniu średnicy osi korby. Masa suportu wciskanego jest też mniejsza niż w przypadku rozwiązań skręcanych.

Jeżeli chodzi o wady suportów press fit, to należy wymienić możliwość wystąpienia skrzypienia suportu w ramie podczas intensywnego pedałowania. Związane jest to z występowaniem luzów w układzie. Pewnym problemem jest też utrudniony w porównaniu do rozwiązań skręcanych montaż i demontaż, wymagający odpowiednio wybijaka do łożysk suportu oraz pracy umożliwiającej ich wciśnięcie w mufę.

Dowiedz się więcej: Jazda rowerem zimą nie musi być wyzwaniem! Poznaj polecane modele trenażerów 

Na co zwrócić uwagę wybierając suport roweru?

Aby wybrać odpowiedni suport do swojego roweru, nie wystarczy niestety tylko wiedza na temat rodzaju jego konstrukcji. Warto zwrócić uwagę na szczegóły wymontowanego z roweru mechanizmu oraz na ewentualne oznaczenia, które się na nim znajdują. Pozwoli to w pewien sposób zawęzić pole wyboru, po którym będziesz się poruszał podczas doboru i zakupu nowej części.

To, co łatwo zweryfikować już na samym początku, to sposób mocowania korby do osi. Najpopularniejsze rozwiązania to oś zakończona kwadratem (przykładem jest suport Shimano BB-UN300 Kwadrat, 68mm (BSA)), na którym osadzane jest ramię korby, lub wielowypust, w który wyposażony jest, chociażby suport Shimano BB-ES300 OCTALINK, 73mm (BSA). Ten drugi sposób montażu uznawany jest za sztywniejszy, dzięki czemu generuje mniejsze straty podczas pedałowania.

suport-rowerowy-rodzaje

rodzaje-suportow

Kolejną istotną informacją jest szerokość wewnętrzna mufy suportu. Może ona wynosić 68, 70 lub 73 mm, chociaż rzadko zdarzają się również większe wymiary. W przypadku suportów skręcanych należy również sprawdzić, jaką szerokość ma gwint, znajdujący się w mufie oraz jakiego jest on rodzaju. Tak jak wspominaliśmy na początku, najczęściej stosuje się standard brytyjski (BSA), w którym po stronie napędowej znajduje się gwint lewoskrętny, a po przeciwnej prawy. W przypadku standardu włoskiego (ITA) oba gwinty są prawoskrętne.

Ostatnią rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę, są wymiary osi. Jeżeli chodzi o jej długość, to powinna być ona identyczna, jak w przypadku starego suportu, ponieważ jest dobierana do konkretnej korby, a nie na odwrót. Jeżeli wymieniasz też korbę, to długość osi dobierz według zaleceń jej producenta. Ważna jest też oczywiście średnica osi, która może wynosić od 19 do 30 mm w zależności od konkretnego zastosowania.

suport-roweru

Suport w rowerze. Kilka słów na koniec

Suporty odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu napędowego roweru. To właśnie na nich montowany jest mechanizm korbowy razem z pedałami. Z tego powodu prawidłowy montaż oraz ich działanie mają ogromny wpływ nie tylko na odpowiednią wydajność przenoszenia generowanego przez rowerzystę momentu obrotowego na tylne koło, ale również na komfort jazdy.

Wiesz już, jak istotny, choć czasami bagatelizowany, jest suport rowerowy. Rodzaje dostępne na rynku powodują, że czasami nawet osoba posiadająca pewne doświadczenie w doborze części rowerowych może mieć problem z łatwym wyborem nowego elementu. Na ogół wyróżniamy dwa sposoby montażu: popularniejsze suporty skręcane oraz wciskane press fit. Te drugie spotyka się obecnie głównie w przypadku rowerów wyposażonych w ramy wykonane z włókna węglowego.

Jeżeli stoisz przed wyborem nowego suportu do swojego roweru, to w pierwszej kolejności w doborze powinieneś opierać się na starej części zdemontowanej z roweru. Zwróć uwagę na jej konstrukcję oraz ewentualne oznaczenia. Podczas wyboru nowej sprawdź szerokość mufy, sposób mocowania korby, wymiary osi oraz w przypadku suportów skręcanych rodzaj, oraz szerokość gwintu.

Jeżeli szukasz nowego suportu i nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie z doborem odpowiedniego typu części, to zachęcamy Cię do odwiedzenia strony naszego sklepu Sprint-Rowery, lub jednego z oddziałów stacjonarnych. Oferujemy nie tylko obszerny katalog rowerów oraz części do nich, ale również fachowe doradztwo, dzięki któremu zakupy na pewno będą trafione i satysfakcjonujące. 

Polecane produkty