Ładuję...

Szytka czy opona? Porównanie rozwiązań

02/11/2023
Szytka czy opona? Porównanie rozwiązań

Ogumienie dopasowane do potrzeb to podstawa! Szytka czy opona – to pytanie zadaje sobie niejeden fan dwóch kółek. Dowiedz się, czym wyróżniają się te rodzaje ogumienia i który z nich warto wybrać.

Spis treści:

  1. Czym są szytki i opony?
  2. Zalety szytek
  3. Zalety opon
  4. Jakie są główne różnice w montażu?
  5. Jakie rozwiązanie jest lepsze dla różnych typów kolarzy?
  6. Wybierz opony dla swojego roweru!

Czym są szytki i opony?

szytka-a-opona

Nim dowiesz się, co będzie dla Ciebie lepsze, poznaj bliżej dwa rodzaje ogumienia. Pierwszym z nich jest opona, a drugim szytka. Co to takiego?

Przeczytaj także: Przebita opona w rowerze – jak ją naprawić? Instrukcja krok po kroku 

Szytka – co to jest?

Zapewne wielu z czytelników zadaje sobie pytanie “szytka – co to?”. W tym rodzaju ogumienia dętkę łączy się na stałe z oponą przy pomocy fragmentu materiału, którym najczęściej jest bawełna. W szytce nie ma rantu charakterystycznego dla standardowej opony, dlatego może być używana tylko w przystosowanym do tego kole. Jest ona wykorzystywana przede wszystkim przez zawodowych kolarzy.

Opona – czym się cechuje?

Wiesz już, czym charakteryzuje się szytka. Co to więc tradycyjna opona? Już przypominamy! Ten rodzaj ogumienia przychodzi przecież na myśl jako pierwszy, gdy myślimy o wyposażeniu jednośladu. Standardowa opona nie ma zintegrowanej dętki, a wkłada się ją między gumę a obręcz. Właśnie dlatego konieczny jest rant na bokach. Dzięki niemu opona prawidłowo układa się na dętce i wskakuje na obręcz.

Musisz wiedzieć, że w rowerach szosowych coraz większą popularnością cieszą się opony bezdętkowe. System tubeless polega na wykorzystaniu wyłącznie ogumienia uszczelnionego specjalnym preparatem. Płyn uszczelniający najczęściej zawiera lateks, który w momencie przebicia, błyskawicznie zastyga. Dzięki temu otwór szybko się zasklepia i można kontynuować jazdę.

Zalety szytek

Wiesz już, czym odznacza się opona szytka, co to jest, kto jej najczęściej używa. Czas poznać zalety tego rodzaju ogumienia.

Dlaczego warto stosować szytki?

  • Wyróżniają się niewielką wagą.
  • Zapewniają niskie opory toczenia.
  • Pozwalają na bezpieczną jazdę po nagłej utracie powietrza.
  • Odznaczają się doskonałą przyczepnością.
  • odporne na przebicia.
  • Są aerodynamiczne, dlatego pozwalają jechać szybciej.
  • Umożliwiają szybsze wchodzenie w zakręty.

Takie zalety powodują, że szytka jest idealnym rozwiązaniem na zawody. Jeśli dojdzie do przebicia, to awaryjna jazda jest możliwa, a przede wszystkim bezpieczna. W czasie profesjonalnych zawodów nie trzeba długo oczekiwać na nowe koło.

Zalety opon

Żeby zdecydować się na jedno z rozwiązań, poznaj zalety tradycyjnych opon.

Dlaczego standardowe opony są chętnie wybierane?

  • Wyróżniają się niską ceną.
  • Wymiana dętki jest wyjątkowo łatwa nawet dla osób zajmujących się kolarstwem amatorsko.
  • Jest ich duży wybór.
  • łatwo dostępne.

Jakie są zalety opon bezdętkowych?

  • Płyn uszczelniający pozwala błyskawicznie zasklepić uszkodzenie.
  • Możliwe jest włożenie do środka dętki, jeśli wystąpiły duże zniszczenia.
  • Pozwalają zastosować polimerową wkładkę antyprzebiciową.
  • Cechują się odpornością na przebicia.

Niska cena i łatwość montażu sprawia, że tradycyjne ogumienie jest idealne dla kolarzy-amatorów. Nie muszą oni osiągać wyjątkowej prędkości. Bezdętkowe modele stały się natomiast kolejną propozycją dla profesjonalistów, ponieważ mogą mieć jeszcze mniejsze opory toczenia niż szytki.

Jakie są główne różnice w montażu?

Wiesz już, jakie zalety ma tradycyjna opona, a jakie szytka, co to za rodzaje ogumienia i który z nich łatwo wszędzie dostać. Czas poznać nieco informacji na temat montażu. Szytka czy opona – który typ ogumienia łatwiej zamontować?

Montaż szytki do obręczy można przeprowadzić na dwa sposobyspecjalnym klejem lub taśmą klejącą. Nie jest to zadanie dla amatora. Montaż wymaga pewnej wprawy, jednak z czasem przestanie sprawiać trudność.

Montaż szytki klejem

Pierwszym krokiem powinno być odtłuszczenie obręczy w miejscu, gdzie dotyka się z szytką. Przed nałożeniem napompuj nieco oponę – dzięki temu uzyska właściwy kształt. Podczas montażu wykorzystaj klej, który zaaplikujesz na szytkę od wewnętrznej strony. Do nałożenia preparatu posłuży Ci pędzel z miękkim włosiem. Na obręcz również zaaplikuj cienką warstwę kleju.

Klej nakładaj bardzo dokładnie. Nie może być go zbyt mało, ale nie powinien również wylewać się poza krawędzi.

Gdy nałożysz już klej zarówno na szytkę, jak i obręcz, czas na połączenie tych elementów. Rozpocznij od włożenia wentylu w otwór, a następnie zacznij naciągać szytkę. Gdy to zrobisz, dociskając koło, kręć nim po podłodze. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że klej dobrze się połączy. Możesz napompować koło.

Montaż szytki taśmą dwustronną

Do montażu szytki jest też przeznaczona specjalna taśma dwustronna. Przyklejanie jej trzeba rozpocząć od wentyla, dlatego na krawędzi paska wytnij mały otwór. Następnie partiami nakładaj taśmę, od razu dociskając ją do obręczy. Kontroluj, czy układa się równomiernie. Gdy dojdziesz do początku naklejonej taśmy, znów wykonaj mały otwór na wentyl. Zdejmij nieco folii ochronnej z każdej ze stron. Umieść ją po bokach obręczy. To znacznie ułatwi Ci później zdjęcie taśmy ochronnej spod szytki.

Czas na przymocowanie szytki. Najpierw włóż wentyl w przygotowany wcześniej otwór. Oponodętkę naciągnij dokładnie na obręcz, a następnie rozpocznij pompowanie. Teraz czas na usunięcie ochronnej folii taśmy.

Montaż standardowej opony

Przebicie, rozcięcie, wytarcie bieżnika – są różne sytuacje, w których opona wymaga wymiany. Jeśli wykorzystujesz klasyczny, dętkowy model, to zadanie nie sprawi Ci trudności. Rozpocznij od zdjęcia koła z roweru oraz przygotowania nowego ogumienia, łyżek do opon oraz pompki. Jeśli planujesz postawić na system tubeless, potrzebujesz też uszczelniacza.

Najpierw spuść powietrze przy pomocy wentyla. Teraz czas na użycie łyżki. Umieść ją między ogumieniem a krawędzią obręczy i teraz podważ rant opony. Zahacz drugą część narzędzia o szprychę. Następnie w odległości około 15 cm od pierwszej łyżki wykorzystaj kolejną, podważając oponę. Przeciągnij akcesorium po obwodzie obręczy, żeby wyciągnąć oponę na zewnątrz. Zdejmij również dętkę – po odkręceniu nakrętki z wentyla nie sprawi Ci to trudności.

Czas na zakładanie opony. Ważne jest, by sprawdzić, w którą stronę powinien być ułożony bieżnik. Gdy już to wiesz, napompuj delikatnie dętkę i włóż ją do wnętrza opony. Następnie przełóż wentyl przez przeznaczony do tego otwór w obręczy. Czas na osadzenie jednego z rantów we wnętrzu felgi. Ostatni etap to dokręcenie nakrętki na wentyl oraz napompowanie koła.

Montaż opony bezdętkowej

W przypadku opony bezdętkowej potrzebujesz specjalnej obręczy oraz opony. Elementy do systemu dętkowego nie sprawdzą się bowiem w przypadku systemu tubeless. Pamiętaj, że niezbędny jest płyn do uszczelniania. Musisz również zabezpieczyć obręcz przeznaczoną do tego taśmą.

Zdejmowanie nie różni się mocno od ściągania ogumienia dętkowego, jednak musisz uważać, żeby reszta mleczka nie wylała się z opony. Pierwszy krok to nałożenie jednego rantu na pokrytą taśmą obręcz z włożonym wentylem. Następnie wlej wskazaną w instrukcji ilość mleczka uszczelniającego i nałóż drugi rant na felgę. Napompuj oponę. Sprawdź, czy prawidłowo ułożyła się na feldze i czy jest w pełni szczelna, czyli nie wycieka z niej mleczko.

Przeczytaj także: Rodzaje opon rowerowych – co musisz o nich wiedzieć? Poznaj wszystkie!

Jakie rozwiązanie jest lepsze dla różnych typów kolarzy?

Wiesz już, co jest łatwiejsze w montażu: szytka czy opona. Czas dowiedzieć się, czy w Twoim przypadku warto nauczyć się mocowania tak zwanej oponodętki, czy też nie jest to konieczne.

Szytka czy opona – co lepsze dla kolarza szosowego?

Rower szosowy to model przeznaczony przede wszystkim do jazdy po twardej drodze. Jednoślady wyróżniają się niskim oporem. Ich cechą charakterystyczną jest też mała waga, którą producenci uzyskują, stosując różne rozwiązania, na przykład koła karbonowe. Przykłady rowerów szosowych to: Trek Madone SLR 6 AXS Gen 7 czy Trek Emonda SL 7.

szytka co to

szytka co to

Jeśli jeździsz na rowerze szosowym amatorsko, wystarczy Ci opona z dętką. Tubeless to natomiast system, który sprawdzi się u osób mających nieco większe doświadczenie oraz zdolności serwisowe, ponieważ pierwsze uszczelnianie może być kłopotliwe. Musisz również pamiętać, że to kosztowna opcja.

Szytka to rozwiązanie dla profesjonalistów, którzy chcą pokonywać trasy błyskawicznie rowerem szosowym. Choć zdarza się, że produkty z systemem tubeless są lepsze od szytek, to jednak właśnie one są lekkie i zapewniają Ci większe bezpieczeństwo również po przebiciu. Jeśli myślisz o profesjonalnej jeździe i przygotowywaniu się do wyścigów, szytki okażą się strzałem w dziesiątkę.

Szytka a opona – która opcja sprawdzi się w innych rodzajach kolarstwa?

Wiesz już, co lepsze w kolarstwie szosowym: szytka czy opona. Który typ ogumienia będzie odpowiedni dla innych rowerzystów? Weźmy pod lupę kolarstwo torowe. W tej dyscyplinie sportowcy mają za zadanie pokonywać kolejne okrążenia po torze w kształcie elipsy. Ich rowery charakteryzują się niewielką wagą i są pozbawione hamulców. Niska waga oraz bezpieczna jazda po utracie powietrza sprawiają, że przy dużej prędkości kolarstwa torowego to szytki są odpowiednim rozwiązaniem. Nie bez znaczenia jest też doskonała przyczepność, którą można cieszyć się również na zakrętach.

szytka co to jest

szytka co to jest

Opona zszyta w całość z dętką bywa wykorzystywana w rowerach do XC, czyli kolarstwa cross-country. Jednoślad jest lżejszy niż typowy model MTB, cechuje się doskonałą zwrotnością i pozwala uzyskać przyspieszenie. Przykłady takich dwóch kółek to: Cannondale Scalpel Carbon 3 29 czy Trek Supercaliber SL 9.7 Gen 2. W przypadku rowerów do XC podobnie jak w szosowych na wyścigi świetnie sprawdzi się szytka, a opona będzie wystarczająca do amatorskich zastosowań.

opona-szytka-co-to-jest

Wybierz opony dla swojego roweru!

Istnieją różne rodzaje ogumienia – tradycyjna opona, bezdętkowa opona i szytka. Co to jest, już wiesz. Tradycyjne opony są łatwo dostępne, tanie i zupełnie wystarczające dla amatora. Bezdętkowe i szytki spełnią natomiast oczekiwania profesjonalistów, a przede wszystkim zawodowych kolarzy szosowych. Zajrzyj do oferty Sprint-Rowery, w której znajdziesz różne rodzaje ogumienia zarówno dla doświadczonych, jak i początkujących rowerzystów.

Polecane produkty