Ładuję...

Tuning roweru – w jaki sposób możesz ulepszyć swój rower?

18/10/2023
Tuning roweru – w jaki sposób możesz ulepszyć swój rower?

Rower jako całość składa się z poszczególnych elementów połączonych ze sobą za pomocą śrub, uchwytów lub zacisków. Przez to, komponenty roweru są bardzo łatwe do wymiany, co pozwala na pełne dostosowanie roweru do swoich potrzeb. Tuning roweru to szerokie określenie i może być stosowany przez użytkowników w różnych celach – od celów wizualnych po celową wymianę części na lżejsze lub bardziej dostosowane do upodobań użytkownika. W tym poradniku wyjaśniamy, co daje tuning roweru i o czym należy pamiętać, ulepszając rower samemu. Zapraszamy!

Spis treści:

  1. Dlaczego warto tuningować rower?
  2. Ulepszenia w zakresie wydajności
  3. Poprawa komfortu jazdy
  4. Estetyczne zmiany i personalizacja
  5. Bezpieczeństwo jako priorytet
  6. Tuning Twojego roweru

Dlaczego warto tuningować rower?

tuning wizualny roweru

Rowery są bardzo łatwe w dostosowaniu ich do indywidualnych upodobań. Wysoka dostępność różnych części oraz akcesoriów na rynku sprzyja planowaniu zmian w swoim rowerze. Co więcej, praktycznie wszystkie rodzaje rowerów są podatne na modyfikacje w mniejszym lub większym stopniu. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie – w jakim celu dokonuje się tuningu roweru? Dokonanie zmian w rowerach może mieć różne przyczyny, które wynikają z indywidualnych potrzeb i dostosowań rowerzystów. Wiele osób modyfikuje swoje rowery między innymi ze względu na następujące czynniki:

  • Poprawa prowadzenia się roweru,
  • Poprawa komfortu jazdy rowerem, 
  • Tuning wizualny roweru.

Pierwszy czynnik, czyli poprawa prowadzenia się roweru wyróżnia się dużą popularnością wśród osób użytkujących rowery górskie. Tuning roweru MTB w celu poprawienia właściwości jezdnych dotyczy wymiany lub dostosowania oryginalnych komponentów w rowerze. Niewystarczający komfort jazdy na rowerze to najczęściej wskazywany problem przez rowerzystów. Modyfikacje mające na celu zwiększyć komfort jazdy dotyczą najczęściej zmiany lub odpowiedniego ustawienia komponentów, które służą za oparcie rąk, nóg czy pośladków rowerzysty podczas jazdy na rowerze. 

Modyfikacje roweru w zakresie wyglądu to drugi najczęstszy przypadek tuningu roweru. Może on dotyczyć zmiany m.in. koloru ramy lub dostosowania kolorystycznego poszczególnych części i akcesoriów w rowerze. 

Rowery tuninguje się zatem w konkretnych celach. Zmiany w rowerze (w zależności od własnych potrzeb), mogą przynieść wiele pozytywów, począwszy od poprawienia wyglądu roweru, po jego większy komfort i  lepsze prowadzenie się.

Przeczytaj także: Jak odnowić rower? Czyli wszystko o renowacji jednośladu

Ulepszenia w zakresie wydajności 

Prowadzenie roweru oraz wydajność jazdy na nim to bardzo istotny czynnik. W prawidłowym ustawieniu roweru pod indywidualne preferencje kolarza może pomóc bikefitting. Taka usługa daje kolarzom wiele potrzebnych informacji na temat polecanych ustawień i parametrów związanych z odległościami w rowerze. Po znalezieniu swoich optymalnych wartości następuje czas dopasowania komponentów Twojego roweru. Wydajność jazdy na rowerze zależy między innymi od właściwych parametrów kokpitu rowerowego. 

W skład kokpitu wchodzi mostek (wspornik kierownicy), kierownica, klamki hamulcowe i manetki oraz chwyty lub owijka. Parametry mostka i kierownicy najczęściej są dobierane przez producenta rowerów i zależą od rozmiaru ramy. Nierzadko (szczególnie dla osób mieszczących się na granicy przedziałów wzrostu) potrzebne jest indywidualne dostosowanie długości i wzniosu mostka i kierownicy. Nieprawidłowe dopasowanie kokpitu może znacznie ograniczać Twoja wydajność jazdy. 

Kolejnym istotnym czynnikiem, który wpływa na wydajność jazdy jest odpowiednie ustawienie wysokości siodełka. W niektórych przypadkach (jeśli rama jest delikatnie za duża lub za mała pod dany wzrost), można dopasować sztycę z odpowiednim wysunięciem do przodu lub do tyłu (offsetem). Doskonałym pomysłem na tuning roweru jest montaż sztycy regulowanej np. sztycę PRO Koryak 170. Na wydajność jazdy mogą mieć wpływ także pedały (szczególnie te wpinane – SPD) oraz ustawienie bloków w butach względem nich.

Sztyca regulowana PRO Koryak 170

Aby zmaksymalizować wydajność jazdy na rowerze, oprócz wymiany komponentów na takie z odpowiednimi wymiarami, dobrym pomysłem jest zmiana komponentów na lżejsze i lepiej pochłaniające drgania. Kuszącym pomysłem może być tutaj wymiana części na takie, wykonane z włókna węglowego jak przykładowo koła, rama, mostek, kierownica czy sztyca. Karbonowe części nie tylko są lekkie i poprawiają zwinność roweru, lecz także mają rewelacyjne właściwości absorbowania wstrząsów. 

Zastosowanie takich części pozwoli Twojemu organizmowi odpocząć, a zysk wagowy może być ogromny. Wydajność jazdy na rowerze wzrasta również dzięki montażowi pedałów wpinanych czy wymiany amortyzacji lub komponentów amortyzatora na bardziej zaawansowane.

Poprawa komfortu jazdy

Szybkość to nie jedyny ważny czynnik, który powinien charakteryzować rower. Tuning można przeprowadzić również w celu zwiększenia wygody jazdy na nim. Tuning roweru trekkingowego czy crossowego najczęściej dotyczy zagadnień związanych z komfortem podróżowania na nich. Podczas jazdy na rowerze (szczególnie tej długotrwałej na wyprawach) u kolarzy mogą występować różne bóle lub dolegliwości. Najczęstszymi są bóle pośladków, bóle rąk, pleców oraz kolan. 

Zacznijmy od pierwszego – ból pośladków bezpośrednio wskazuje na problemy związane z niedopasowaniem siodełka rowerowego. Indywidualne dopasowanie siodła do swojej anatomii to coraz częściej padające hasło w rowerowym świecie – i bardzo dobrze, od tego zależy Twoje zdrowie! Ergonomia siodła zależy od wielu aspektów – długości i szerokości siodła, jego kształtu i obecności specjalnych kanałów odciążających pośladki i pachwiny. Należy pamiętać o tym, że rozmiar siodła różni się w zależności od płci. 

Kobiety potrzebują szerszych siodełek, a mężczyźni tych węższych. Wszystko ze względu na anatomię i większy rozstaw kości kulszowych u kobiet. Siodełko z anatomicznym kanałem np. siodełko Bontrager Verse Short Trail Elite będzie dobrym wyborem dla osób szukających komfortu podczas jazdy.

Siodełko Bontrager Verse Short Trail Elite

Bóle rąk mogą wynikać ze zbyt małej średnicy chwytów lub owijki. Tuning roweru szosowego w tym aspekcie polega również na dopasowaniu owijki o właściwych parametrach, uwzględniających wielkość Twojego chwytu. Bóle pleców najczęściej wynikają ze złego dopasowania wielkości ramy, siodełka albo zbyt długiego czy krótkiego mostka. Gdy występują, już wiesz, że musisz przeanalizować czy parametry wspomnianych części są odpowiednie dla Twojego wzrostu. 

Za ból kolan odpowiadają zbyt nisko lub za wysoko wysunięte sztyce rowerowe. Ważne jest pamiętanie o odpowiednim ustawieniu wysokości siodła. 

Na zwiększenie komfortu jazdy może pomóc również zastosowanie szerszych i grubszych opon rowerowych. Podczas jazdy po terenie opony rowerowe odpowiadają nie tylko za przyczepność, lecz także za amortyzację i absorbowanie wstrząsów. Jazda na grubszych oponach np. oponach Bontrager SE4 Team Issue TLR w trudnym terenie skutecznie zmniejsza drgania odczuwane na rowerze.

Opona górska Bontrager SE4 Team Issue TLR

Przeczytaj także: Jak założyć gripy? Wskazówki i poradnik krok po kroku

Estetyczne zmiany i personalizacja

Większość rowerzystów zwraca uwagę na wygląd swojego roweru. Wielu uznaje także zasadę, że rower nie tylko musi dobrze jeździć, lecz także dobrze się prezentować. Nie powinno nikogo to dziwić, w końcu dla wielu rower to styl życia! Istnieje wiele metod na stworzenie niestandardowego i w pełni zindywidualizowanego graficznie roweru. 

To od Ciebie zależy, które komponenty w Twoim rowerze będą w interesującym Cię kolorze. Wiele rowerzystów, aby stworzyć jedyny w swoim rodzaju rower, decyduje się na profesjonalne malowanie ramy oraz widelca przedniego. Jeśli chcesz stworzyć, aby Twój rower wyróżniał się na ulicy – ciekawe malowanie może być bardzo dobrym pomysłem. Jest to jednak czynność wymagająca rozebrania roweru do ostatniej śrubki, następnie właściwego przygotowania ramy do malowania i samego procesu malowania. 

Większość osób ogranicza się jedynie do mniej inwazyjnych zmian w celu uatrakcyjnienia wyglądu swojego roweru. Przykładem może być popularne ostatnimi czasy oklejanie ramy roweru specjalną folią. Wiele osób decyduje się także na montaż naklejek na różnych komponentach roweru. Producenci komponentów rowerowych oferują większość swoich produktów w różnych kolorach jak przykładowo korbę, mostek czy kierownicę. 

Najbardziej popularną formą tuningu wizualnego roweru jest dodanie wielu akcesoriów w kolorze jak na przykład kolorowych śrubek, kolorowe nakrętki na wentyle, oryginalne top capy (grzybki sterów), kolorowe koszyki na bidon, kolorowe linki i końcówki pancerzy, a nawet kolorowy chwyty lub owijki. 

Czy możliwa jest także wymiana pedałów na takie, w kolorze innym niż czarne? Jak najbardziej! Pedały np. NS Bikes Nylon występują w różnych opcjach kolorystycznych. Jeśli chodzi o dostępność wielu komponentów roweru w różnych kolorach – ich producenci zadbali o wysoką dostępność wielu opcji kolorystycznych i graficznych. Optyczny tuning roweru to świetny pomysł na zmianę wyglądu Twojego roweru.

Pedały NS Bikes Nylon

Bezpieczeństwo jako priorytet

Czy istnieją jeszcze jakieś modyfikacje roweru, dzięki którym Twój rower stanie się bardziej bezpieczny podczas jazdy w ruchu miejskim? Jak najbardziej! Na rynku istnieje wiele różnych rodzajów lampek rowerowych – od tych podstawowych po bardziej zaawansowane modele z liniami bezpieczeństwa. Co więcej, coraz bardziej popularne są naklejki odblaskowe, które możesz umieścić na swoim rowerze. Dzięki temu będziesz jeszcze lepiej widoczny podczas jazdy po ścieżkach rowerowych oraz po drogach publicznych w nocy. To, w jaki sposób jesteś oświetlony podczas jazdy po ciemku, definiuje Twoje bezpieczeństwo!

Jednak nie samymi modyfikacjami swojego roweru jego użytkownik żyje. Pamiętając o swoim bezpieczeństwie, nie zapomnij o regularnym przeglądzie swojego roweru. Jest to sprawa priorytetowa, ponieważ niesprawny rower może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji. Jak dbać o rower? Dobrym pomysłem jest rokroczny przegląd w wybranym serwisie rowerowym.

Staraj się również słuchać i wynajdywać niepożądane dźwięki wydobywające się z Twojego roweru – w ten sposób będziesz w stanie łatwo zdiagnozować kończące się klocki hamulcowe, niepłynne działanie układu napędowego lub usterki amortyzacji. 

rower tuning

Tuning Twojego roweru

Jeśli szukasz pomysłu na tuning swojego roweru – odwiedź nasz sklep internetowy Sprint-Rowery! W ofercie naszego sklepu znajdziesz wiele atrakcyjnych komponentów rowerowych oraz szereg akcesoriów do roweru w różnych kolorach.

Polecane produkty