Wymiana suportu w rowerze – poradnik krok po kroku

21/04/2023
Wymiana suportu w rowerze – poradnik krok po kroku

Jeżeli w czasie jazdy słyszysz dziwnie skrzypienie od strony napędu, czujesz dodatkowe tarcie, pedały przeskakują lub – co gorsza – blokują się – z dużym prawdopodobieństwem czeka Cię wymiana suportu w rowerze. Jeżeli nie wiesz, jak się do tego zabrać – wszystko wytłumaczymy Ci w tym artykule.

Spis treści:

  1. Wymiana suportu w rowerze – podstawy
  2. Jak wymienić suport w rowerze? Poznaj rodzaje suportu
  3. Poradnik krok po kroku – czyli jak wymienić suport w rowerze
  4. Suport w rowerze – praktyczne wskazówki!
  5. Jak wymienić suport w rowerze? Już wiesz jak to zrobić!

Wymiana suportu w rowerze – podstawy

Po pierwsze musimy dokładnie wyjaśnić, czym jest suport i do czego służy.

Suport rowerowy to element, który umożliwia połączenie pedałów i korb z rowerem. Wewnątrz suportu, na zamocowanych w nim łożyskach, obraca się oś suportu. Do krańców tej osi z kolei przymocowane są korby. 

Jest to naturalnie opis bardzo ogólny, konkretne rozwiązania technologiczne zastosowane w rowerach mogą się od siebie bardzo różnić. W każdym jednak wypadku to właśnie dzięki temu elementowi jesteś w stanie swobodnie pedałować i napędzać w ten sposób rower.

Dowiedz się więcej: Jakie pedały do MTB i roweru górskiego wybrać? Poznaj odpowiedź! 

Suport rowerowy może składać się z kilku elementów, w zależności od zastosowanej technologii:

  • Mufa suportu – właściwie nie jest to element suportu, ale jest z nim ściśle związany i decyduje o tym, jaki suport można zastosować. Jest to część ramy roweru w postaci poprzecznie zamontowanej tulei, do której dospawane są rura podsiodłowa oraz dolna, a także rury tylnego trójkąta. Do mufy montowany jest suport, a przez nią i suport przebiega oś suportu. 
  • Miski suportu – to właśnie elementy, które łączą się z mufą. Mogą być gwintowane, jeżeli wymaga tego mufa roweru. W nich montowane są łożyska, które pozwalają na swobodne obracanie się osi suportu.
  • Łożyska – element, który łączy miski suportu z osią suportu. Znajdują się one w każdym systemie suportu, aczkolwiek w zależności od zastosowanej technologii mogą być mniej lub bardziej eksponowane. Umożliwiają swobodny obrót osi suportu, dzięki czemu Ty obracając korbami pedałów, jesteś w stanie napędzać rower.
  • Oś suportu – oś przebiegająca przez cały suport, na której krańcach zamontowane są korby. Oś suportu może być zintegrowana z suportem w jeden element, może być też osobnym, metalowym wałkiem – to już jednak starsza technologia. Oś suportu może też być zintegrowana z prawą korbą. W bardzo starych rowerach oś suportu wraz z korbami stanowiły jeden metalowy element, ale jest to rozwiązanie prawie już niestosowane.

wymiana-korby-w-rowerze

Kiedy wymienić suport w rowerze?

Na pewno w momencie, kiedy jego działanie zacznie Cię niepokoić. Oznakami będą hałasy wydobywające się z mechanizmu, czy nieefektywna praca. Sprawne funkcjonowanie suportu w rowerze jest ważne z kilku powodów. 

  • Zapewnia płynne i skuteczne przekazywanie siły z pedałów na koła. Jest to element, który umożliwia obracanie się osi suportu, a co za tym idzie, zapewnia sprawną pracę całego układu napędowego. 
  • Poprawia komfort jazdy. Zużyty suport może powodować skrzypienie, trudności w pedałowaniu i wibracje. W takich sytuacjach wymiana pozwali Ci pozbyć się tych problemów, a tym samym zapewni wygodniejszą i przyjemniejszą jazdę.
  • Zwiększa bezpieczeństwo. Zużyty suport może prowadzić do awarii, a w skrajnych przypadkach nawet do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Dlatego też, jeżeli zauważysz, że suport w Twoim rowerze nie funkcjonuje poprawnie – potrzebna jest jego szybka wymiana.

Podsumowując, dobrze funkcjonujący suportu jest kluczowy dla komfortu jazdy, bezpieczeństwa, a także trwałości i sprawność układu napędowego. 

Przygotuj się do jazdy i sprawdź Jak wyregulować przerzutki? Instrukcja krok po kroku 

rower-wymiana-suportu

Jak wymienić suport w rowerze? Poznaj rodzaje suportu

Zanim przejdziemy do tematu wymiany, musimy omówić występujące rodzaje suportów rowerowych. Sposób postępowania z różnymi modelami będzie uzależniony od tego, jaką technologię zastosowano w Twoim rowerze. 

Główny podział suportów wiąże się z kwestią gwintowania. Jeżeli mufa suportu w ramie Twojego roweru jest gwintowana – będziesz potrzebować suportu wkręcanego. Jeżeli jednak gwintu nie ma – oznacza to, że wykorzystany będzie suport typu press-fit. To jednak nie wszystko – suporty press-fit także mogą być gwintowane. Wtedy jednak gwint ten będzie służył do połączenia dwóch części suportu ze sobą, a nie suportu z mufą.

Pierwszym popularnym rodzajem suportu, szczególnie w tańszych rowerach jest suport połączony z wkładem. Ten rodzaju suportu nazywany jest kompaktem lub pakietem. W jego skład wchodzi suport, łożyska oraz oś suportu, a wszystko to połączone jest w jeden nierozbieralny element. Z uwagi na dokładną zabudowę system ten jest bardzo odporny na zanieczyszczenia. Zaletą tego rodzaju suportu jest bardzo prosta wymiana wkładu suportu – jest to jeden element. Główną wadą takiego rozwiązania jest to, że w razie awarii któregokolwiek z elementów – także trzeba wymienić całość – jest to jeden element. 

Nowszym sposobem obsługi muf gwintowanych są suporty współpracujące z systemami zintegrowanymi. Oznacza to, że do mufy z każdej strony wkręcane są miski mufy z łożyskami. Oś suportu w takim wypadku jest zintegrowana z korbą. Zaletą tego układu jest większa średnica osi – a to z kolei wpływa na lepsze przenoszenie sił i trwałość zestawu. Kolejną istotną zaletą jest możliwość tańszej naprawy – tego rodzaju suport pozwoli Ci na wymianę poszczególnych uszkodzonych części. Wadą tego rodzaju rozwiązania jest jego odporność na brud, zdecydowanie mniejsza niż w wypadku systemu kompaktowego.

Trzecim rozwiązaniem są wspomniane wyżej suporty rodzaju press-fit. Są one stosowane w ramach, w których mufy nie są gwintowane. Miski suportu wraz z łożyskami są wciskane do mufy. Ten rodzaj suportu także współpracuje z systemami zintegrowanymi. Znaną wadą tego rodzaju rozwiązania jest skrzypienie związane z delikatnymi ruchami suportu wewnątrz mufy w czasie jazdy. Producenci starają się rozwiązać ten problem na różne sposoby – od nacięć zwiększających tarcie, a równocześnie przechowujących smar, po suporty składające się z dwóch części, które skręcają się ze sobą wewnątrz mufy.

Ostatnim rodzajem suportu, który można spotkać, jest suport klasyczny. Spotkasz go jednak wyłącznie w dosyć wiekowych rowerach. Składa się on z dwóch misek, dwóch łożysk oraz osi suportu w postaci prostego wałka. Czasem wręcz wałek ten jest jednym elementem z korbami. Rozwiązanie to jest bardzo mało skomplikowane, ale również bardzo podatne na zanieczyszczenia, które podczas jazdy zbiera rower. Wymiana suportu starego typu nie powinna sprawić problemów, każdy jego element możesz wymienić. Z uwagi na brak uszczelnienia i niską wydajność w porównaniu do pozostałych rozwiązań ten rodzaj suportu zaczął znikać z rowerów we wczesnych latach 90 XX w.

suport-rowerowy

Poradnik krok po kroku – czyli jak wymienić suport w rowerze

Wymiana suportu w rowerze może wydawać się trudnym zadaniem, ale z odpowiednią wiedzą i narzędziami można tę czynność wykonać samodzielnie. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak wymienić suport w rowerze.

Przygotowanie narzędzi. Do wymiany suportu będziesz potrzebować kilku podstawowych narzędzi.

    • Klucz do suportu – pozwoli Ci na wykręcenie i zamontowanie suportu. Niestety istnieje bardzo dużo standardów, musisz sprawdzić jaki jest wykorzystany w Twoim sprzęcie. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest standard Shimano i ISIS Drive, obsługiwany przez Klucz serwisowy do łożysk suportu Topeak Prepstation.
    • Klucz nasadowy lub imbusowy do korby – musisz sprawdzić jakiego dokładnie narzędzia wymaga model korby zamontowany w Twoim rowerze. Zazwyczaj do obsługi korby będziesz potrzebować klucza imbusowego.
    • Młotek oraz narzędzie do suportów wciskanych – jeżeli Twój rower korzysta z suportu typu press-fit, potrzebujesz odpowiedniego narzędzia do wybicia elementów z mufy. W wypadku tego systemu będziesz również potrzebować specjalnej prasy do montażu nowego suportu. Wyjątkiem są dwuczęściowe suporty press-fit, których obie części skręcają się ze sobą – wtedy potrzebne będą tylko odpowiednie klucze.
  • Smar, wosk lub pasta do gwintów.

Demontaż korby rowerowej. Jak rozebrać suport w rowerze? Pierwszym krokiem będzie demontaż korby. Za pomocą dedykowanego klucza zdemontuj lewe ramię korby. Prawa korba może być zintegrowana z osią suportu – wyciągnij wtedy cały element. Jeżeli w Twoim rowerze jest suport kompaktowy, to po prostu odkręć drugą korbę od osi.

Demontaż suportu. Użyj odpowiedniej nasadki dopasowanej do Twojego sprzętu, aby odkręcić suport z gwintowanej mufy ramy. Do obsługi końcówki przyda się duży i wygodny klucz nasadowy. Jak wspomnieliśmy wcześniej, istotny jest system gwintowania. W zależności od zastosowanego rozwiązania będzie trzeba wykręcać suport zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub w przeciwnym kierunku. Kierunki mogą też się różnić po obu stronach roweru.

W przypadku suportów press-fit należy użyć specjalnego narzędzia do usunięcia suportu. Możliwe, że do wybicia suportu będziesz potrzebować w tym wypadku także młotka. Jeżeli z kolei Twój rower wyposażony jest w suport press-fit skręcany – jego demontaż będzie polegał na rozkręceniu obu części. Zacznij od wykręcenia części od strony łańcucha. Przed zupełnym jej wykręceniem – możesz z użyciem kawałka drewna dla ochrony wybić młotkiem drugą część z mufy. Dzięki temu będzie Ci ją łatwiej złapać i wymontować do końca. Upewnij się, czy wewnątrz mufy nie została żadna osłonka.

Czyszczenie i konserwacja. Po demontażu starego suportu wyczyść dokładnie mufę. Świetnie nada się do tego odtłuszczacz Finish line. Przed montażem nowego suportu zastosuj nowy smar, aby ochronić gwint przed dostępem wody i korozją. W wypadku suportów wciskanych smar zabezpieczy jednoślad przed piskami i skrzypieniem w czasie jazdy. Możesz oczywiście zastosować specjalnie przeznaczone do suportów środki, ale jako że nie jest to element aktywnie pracujący – nie ma to większego znaczenia.

suport-w-rowerze-wymiana

Montaż nowego suportu. W zależności od zastosowanego w Twoim rowerze rozwiązania będziesz potrzebować klucz nasadowy i odpowiednią końcówkę do dokręcenia suportu. Jeżeli montujesz ten sam model, który był przedtem – klucz już posiadasz. Jeżeli jednak korzystasz z innego rozwiązania może być potrzebna inna końcówka. W wypadku technologii press-fit – wymagane będzie użycie odpowiedniej prasy do suportu, która pozwoli Ci w bezpieczny dla sprzętu sposób wcisnąć suport do mufy.

W wypadku suportów gwintowanych kluczowe jest, by nie używać nadmiaru siły. Suport powinien wkręcać się swobodnie, jeżeli tak nie jest – prawdopodobnie nie jest poprawnie ustawiony. Wykręć go i spróbuj ponownie. Użycie siły jest konieczne wyłącznie na końcowym etapie dokręcenia.

Montaż korb. Jeżeli suport jest na miejscu, przyszedł czas na montaż korb. Wykorzystasz w tym celu klucz nasadowy bądź użyjesz klucza imbusowego. Przykręć najpierw prawą korbę – tą od strony łańcucha, a potem lewą. Jeżeli korba jest zintegrowana z osią – zamontuj ją w suporcie i dokręć z drugiej strony.

Dowiedz się więcej na temat Wymiana korby w rowerze – jak to zrobić? Poradnik krok po kroku 

demontaz-korby-rowerowej

Suport w rowerze – praktyczne wskazówki!

Jak widzisz, wymiana suportu w rowerze nie jest trudna, ale wymaga pewnej wiedzy i odpowiednich narzędzi. Kluczowe dla Ciebie będzie dokładnie rozpoznanie systemu zastosowanego w Twoim rowerze i zdobycie odpowiedniego sprzętu. Przeszukaj dokumentację roweru lub postaraj się znaleźć oznaczenie suportu i odszukać potrzebne informacje w Internecie.

Jeżeli do konserwacji łańcucha korzystasz z pasty opartej na wosku, jak na przykład Wend Wax-On Chain to możesz swobodnie skorzystać z niej przy montażu suportu, nie martwiąc się o dodatkowe smary. Takie rozwiązanie także utrudni wystąpienie uszkodzeń spowodowanych wilgocią i brudem oraz zapobiegnie rdzewieniu, ułatwiając w przyszłości demontaż.

Warto też skorzystać z okazji i przeprowadzić dokładną konserwację napędu i łańcucha. Na naszym blogu znajdziesz dokładną instrukcję jak się do tego zabrać.

Przeczytaj więcej: Czym smarować łańcuch rowerowy i jak to zrobić? Poradnik 

kiedy-wymienic-suport-w-rowerze

Jak wymienić suport w rowerze? Już wiesz jak to zrobić!

Suport jest jednym z elementów przenoszących całą siłę, którą wkładasz w pedałowanie. Pozostałe to korby i pedały. Jeżeli doszło do uszkodzenia suportu, to możliwe, że konieczna będzie również wymiana korby w rowerze. Zadanie będzie o tyle ułatwione, że wymiana suportu tak czy tak wymaga demontażu tego elementu.

Jeżeli brakuje Ci części do wykonania opisanej czynności – zapraszamy do naszego sklepu online Sprint-Rowery gdzie kupisz potrzebne elementy napędu bez wychodzenia z domu. Sprint-Rowery współpracuje ze sprawdzonymi producentami, aby dostarczać Ci sprzęt najwyższej jakości.