Ładuję...

Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?

20/07/2023
Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?

Hamulce hydrauliczne z roku na rok stają się coraz bardziej popularne, znajdując zastosowanie m.in. w rowerach szosowych. W odróżnieniu od tradycyjnych hamulców sterowanych linką wymagają one jednak regularnego odpowietrzania. Z naszego artykułu dowiesz się, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze i dlaczego jest to takie ważne.

Spis treści:

  1. Dlaczego prawidłowe odpowietrzanie hamulców w rowerze jest ważne?
  2. Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w rowerze? Ogólne zasady i techniki
  3. Odpowietrzanie hamulców w rowerze krok po kroku
  4. Już wiesz, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze! O czym jeszcze warto pamiętać?
  5. Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Podsumowanie

Dlaczego prawidłowe odpowietrzanie hamulców w rowerze jest ważne?

Aby zrozumieć, dlaczego odpowietrzanie hamulców w rowerze jest tak ważne, należy wcześniej wiedzieć, jak zbudowany jest hydrauliczny układ hamulcowy, oraz jaka jest zasada jego działania. W przypadku tradycyjnych, mechanicznych hamulców, takich jak Shimano 105 ST-R7025, wciśnięcie klamki hamulca powoduje zaciskanie się klocków hamulcowych na tarczy lub obręczy koła za pośrednictwem cięgna, którym najczęściej jest stalowa linka.

W hamulcach hydraulicznych, do których zaliczamy np. SRAM Code RSC 950mm, również masz do czynienia z zaciskaniem klamki hamulca, która nie jest jednak bezpośrednio połączona do zacisku hamulca. W układzie hydraulicznym wciśnięcie hamulca wywołuje ruch tłoczka, który w ten sposób zwiększa ciśnienie znajdującego się w układzie płynu hamulcowego, co z kolei powoduje dociśnięcie klocków do tarczy.

Zestaw hamulcowy Shimano 105 ST-R7025

Przeczytaj także: Jak wyregulować hamulce w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć! 

Jaka jest przewaga hamulców hydraulicznych nad tradycyjnymi, mechanicznymi? Są one przede wszystkim zdecydowanie bardziej wydajne, generując dużą siłę docisku klocka do tarczy, przy stosunkowo niedużej sile nacisku wywieranej przez rowerzystę na klamkę hamulca. 

Oprócz zalet mają one jednak również swoje wady. Hydrauliczny układ hamulcowy nie jest w 100% szczelny, przez co z czasem mogą się do niego dostać pęcherzyki powietrza, powodując jego zapowietrzenie oraz obniżając skuteczność hamowania. Dlaczego tak się dzieje? Płyn hamulcowy nie jest ściśliwy, dzięki czemu skutecznie przenosi siłę z klamki hamulca na zacisk. Z kolei powietrze bardzo łatwo się kompresuje, zmniejszając w ten sposób moc hamowania generowaną przez układ.

Z tego powodu jazda z zapowietrzonym układem hydraulicznym może być bardzo niebezpieczna. W skrajnym przypadku, kiedy do jego wnętrza dostanie się naprawdę dużo powietrza, naciśnięcie klamki hamulca może nie przynieść żadnego skutku. Klamka po prostu zapadnie się aż do gripa, a rower wcale nie zwolni.

Aby uniknąć tego typu sytuacji, konieczne jest regularne dbanie o stan układu hamulcowego swojego roweru. Wielu rowerzystów skupia się wyłącznie na klockach oraz tarczach hamulcowych. Zapominają jednocześnie o takich czynnościach serwisowych, jak wymiana płynu hamulcowego oraz regularne odpowietrzanie układu. Obecnie hamulce hydrauliczne można spotkać nawet w tańszych rowerach, a ich popularność ciągle rośnie. Dlatego też warto wiedzieć, jak odpowietrzyć hamulce tarczowe w rowerze i jak należycie o nie zadbać.

Jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze?

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w rowerze? Ogólne zasady i techniki

Zanim dowiesz się, jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze, przedstawimy kilka zasad dotyczących tego, jak rozpoznać pierwsze objawy zapowietrzenia oraz niezbędne do wykonania tej czynności narzędzia.

Odpowietrzeniem układu hamulcowego powinieneś zainteresować się zawsze w sytuacji, w której zaobserwujesz obniżoną moc hamowania. Sygnały, które mogą wskazywać na to, że w układzie znajdują się pęcherzyki powietrza, to dłuższy skok klamki hamulcowej, wymagana większa siła nacisku na dźwignię w trakcie hamowania oraz sytuacja, w której klamka nie wraca do swojej pozycji wyjściowej nawet po tym, jak przestałeś ją naciskać.

Przed przystąpieniem do odpowietrzania układu koniecznie upewnij się, jaki płyn hamulcowy został zastosowany w Twoim rowerze. Opcje są tak naprawdę tylko dwie: może być to znany z samochodowych układów hamulcowych DOT, lub olej mineralny. Rozróżnienie płynów jest niezwykle ważne, ponieważ uszczelki hamulców przygotowanych do współpracy z olejem mineralnym nie są odporne na żrące właściwości płynu DOT, przez co mogą ulec rozpuszczeniu.

Wiedza na temat tego, jak odpowietrzyć hamulec w rowerze nie przyda się na wiele bez odpowiednich narzędzi. Oprócz właściwego płynu hamulcowego potrzebować będziesz również lejka do jego wlewania, strzykawki, wężyka o średnicy wewnętrznej pasującej do zacisku, klucza płaskiego 7 mm, imbusa 2.5, 4 i 5 mm, klucza torx do śruby odpowietrzającej, pojemniczka na olej oraz blokady tłoczków zapobiegającej ich wysunięciu się. Warto również wyposażyć się w specjalny zestaw do odpowietrzania hamulców, taki jak SRAM Pro Mineral.

Sprawdź także, Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!

Jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze?

Odpowietrzanie hamulców w rowerze krok po kroku

Jeżeli masz już właściwy płyn hamulcowy oraz wszystkie niezbędne narzędzia, to przyszedł czas, żebyś dowiedział się, jak odpowietrzyć układ hamulcowy w rowerze. Nie jest to zbyt skomplikowana operacja, dlatego uzbrojony w odpowiednią wiedzę powinieneś bez trudu sobie z nią poradzić. Bądź jednak uważny i dokładny, ponieważ właściwie odpowietrzone hamulce to kwestia bezpieczeństwa.

Jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze?

  1. Pierwszym krokiem powinno być zdjęcie koła. Następnie należy usunąć klocki hamulcowe z zacisku. Co prawda całą operację można wykonywać z założonym kołem i klockami, ale ryzykujesz w ten sposób zachlapanie tarcz hamulcowych i klocków płynem. Zanieczyszczone klocki trzeba będzie niestety wymienić np. na okładziny Shimano H03C.
  2. Po wyjęciu klocków umieść w ich miejscu wspomnianą wcześniej blokadę tłoczków hamulcowych. Dzięki niej tłoczki nie wysuną się z zacisku hamulca, jeśli przypadkiem w trakcie wymiany naciśniesz dźwignię hamulca.
  3. Kolejnym krokiem jest poluzowanie właściwej klamki hamulca i ustawienie jej tak, by śruba odpowietrznika znajdowała się na górze.
  4. W następnym etapie należy odkręcić śrubę odpowietrznika w zbiorniku z płynem hamulcowym. Zwróć uwagę na to, aby po odkręceniu śruby nie zgubić znajdującego się na niej uszczelnienia. W miejsce odpowietrznika włóż wspomniany wcześniej lejek.
  5. Napełnij strzykawkę z nałożonym na nią wężykiem płynem hamulcowym. Drugi koniec wężyka załóż na śrubę odpowietrzającą przy zacisku hamulca (odkręcaną płaskim kluczem).
  6. Odkręć delikatnie wspomnianą wyżej śrubę przy zacisku (ok. ¼ obrotu) i powoli zacznij wtłaczać płyn hamulcowy do układu.
  7. W momencie wprowadzania świeżego płynu do układu hamulcowego, z umieszczonego przy zbiorniku lejka powinien zacząć wydobywać się olej razem z pęcherzykami powietrza. Wtłaczaj płyn aż do momentu zniknięcia pęcherzyków powietrza.
  8. Dokręć śrubę odpowietrzającą przy zacisku.
  9. Do śruby odpowietrzającej znajdującej się przy zacisku zamontuj zbiornik na olej, podobnie jak miało to wcześniej miejsce ze strzykawką. Ponownie odkręć śrubę o ok. ¼ obrotu. Do zbiorniczka powinien zacząć spływać płyn z pęcherzykami powietrza.
  10. Jeśli poziom płynu w zbiorniku przy klamce spada, uzupełnij jego stan, wykorzystując do tego lejek.
  11. Jeżeli z zacisku przestały wydobywać się pęcherzyki powietrza, to możesz dokręcić śrubę odpowietrzającą i zdemontować zbiornik.
  12. Przed zdemontowaniem lejka przy klamce, obróć nią w lewo i w prawo mniej więcej o 30 stopni. Następnie zamontuj zaślepkę lejka i usuń go ze zbiornika.
  13. Wkręć śrubę zabezpieczającą z uszczelnieniem w zbiornik.
  14. Naciśnij klamkę i sprawdź, czy stawia ona wyczuwalny opór.
  15. Jeśli klamka pracuje prawidłowo, możesz przystąpić do ponownego montażu klocków oraz koła. Zalecamy uprzednio odtłuścić zacisk i jego okolice, żeby nie zabrudzić okładzin.
  16. Gotowe! Już wiesz, jak odpowietrzyć hamulec w rowerze!

Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze bez odpowietrznika?

Już wiesz, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze! O czym jeszcze warto pamiętać?

Nawet jeśli hamulce hydrauliczne w Twoim rowerze działają poprawnie, to eksperci zalecają, by wymienić płyn hamulcowy i odpowietrzyć cały układ przynajmniej raz w roku. Idealną okazją do przypomnienia sobie jak odpowietrzyć hamulce rowerowe, jest moment przygotowania roweru do sezonu po zimie. Płyn warto wymienić również po każdym okresie, w którym rower był nieużywany przez dłuższy czas.

Dowiedz się również, jak wygląda Przechowywanie roweru – gdzie, jak? Podpowiadamy! 

Problematyczna może być sytuacja, w której potrzebujesz dowiedzieć się, jak odpowietrzyć hamulce tarczowe w rowerze szosowym. W przypadku tego typu roweru końcówki do lejka bardzo często są inne, przez co ich montaż wymaga zastosowania specjalnego adaptera. Niektóre klamkomanetki wymagają też demontażu specjalnej pokrywki, aby możliwe było odpowietrzenie układu. 

Jeżeli nie masz odpowiednich narzędzi, lub po prostu nie czujesz się na siłach, by zrobić to samodzielnie, to odpowietrzenie hamulców w rowerze szosowym lepiej zlecić serwisowi rowerowemu. Jest to jedna z podstawowych czynności serwisowych, której koszt nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.

Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Podsumowanie

Jak widzisz samodzielne odpowietrzenie układu hamulcowego w rowerze, nie jest szczególnie trudne. Wystarczy jedynie pamiętać o kilku niuansach i cały proces z pewnością zakończy się sukcesem. Dokładnie te same kroki powinieneś wykonać zarówno w przypadku odpowietrzania układu, jak i wtedy gdy chcesz wymienić płyn hamulcowy. Po prostu nie przerywasz wtłaczania nowego płynu do układu w momencie zaniknięcia pęcherzyków, tylko wtedy gdy przez lejek zacznie wypływać nowy płyn, który poznasz po kolorze.

Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe – ciekawostka

Zanim przystąpisz do odpowietrzania układu, upewnij się, jakim płynem wypełniony jest układ hamulcowy w Twoim rowerze. Może to być olej mineralny, lub płyn DOT. Nie można ich stosować zamiennie, ze względu na możliwość uszkodzenia uszczelnień. 

Właściwy płyn hamulcowy podobnie, jak części rowerowe, akcesoria oraz same rowery znajdziesz w sklepie Sprint-Rowery. W naszej bogatej ofercie każdy rowerzysta znajdzie coś dla siebie!