Ładuję...

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!

26/06/2023
Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!

Wymiana klocków hamulcowych jest jedną z podstawowych czynności serwisowych w rowerze. Jednocześnie jest to prosta naprawa, którą każdy może wykonać samodzielnie bez użycia specjalistycznych narzędzi. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze.

Spis treści:

  1. Klocki hamulcowe w rowerze: na co zwrócić uwagę podczas wymiany?
  2. Jak często wymieniać klocki hamulcowe w rowerze?
  3. Jak dobrać klocki hamulcowe do roweru?
  4. Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze: instrukcja krok po kroku
  5. Teraz już wiesz, jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze!

Klocki hamulcowe w rowerze: na co zwrócić uwagę podczas wymiany?

Układ hamulcowy jest zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów każdego roweru. Jego sprawność w bezpośredni sposób przekłada się na bezpieczeństwo Twoje, oraz innych uczestników ruchu drogowego. Głównym elementem wykonawczym całego układu są klocki hamulcowe. W rowerze to właśnie one ulegają stopniowemu zużyciu podczas każdego hamowania i dlatego co jakiś czas konieczna jest ich wymiana.

Wymiana klocków to stosunkowo prosta czynność serwisowa, którą można przeprowadzić przy użyciu podstawowych narzędzi w domu lub nawet na trasie, jeżeli tylko zajdzie taka potrzeba. To, w jaki sposób należy przeprowadzić wymianę, uzależnione jest w dużej mierze od tego, jaki rodzaj hamulców występuje w Twoim rowerze. Dwa najpopularniejsze rodzaje hamulców rowerowych to hamulce szczękowe oraz hamulce tarczowe. Różnią się one od siebie zasadą działania, przez co okładziny hamulcowe w nich stosowane są kompletnie inne.

Przeczytaj także: Przewyższenia na rowerze, czyli jak poprawnie wykonywać trening podjazdów? 

Jeżeli chcesz wymienić klocki hamulcowe w swoim rowerze, upewnij się najpierw, z jakim rodzajem układu masz do czynienia. Hamulce szczękowe to głównie układy typu v-brake, do których zdecydowanie łatwiej dobrać nowe klocki. W przypadku hamulców tarczowych, które dzieli się jeszcze na mechaniczne (sterowane linką) oraz hydrauliczne, wybór nowych okładzin jest trochę bardziej skomplikowany i najlepiej posiłkować się przy tym oznaczeniami odczytanymi ze starych klocków lub informacjami dostępnymi w dokumentacji roweru.

Należy pamiętać również o tym, że wymiana klocków hamulcowych w rowerze to nie tylko zastąpienie starych okładzin nowymi. Aby układ hamulcowy działał poprawnie, konieczna jest też prawidłowa regulacja. Zwykle wystarczy po prostu odpowiednio ustawić okładziny hamulcowe względem tarczy lub obręczy koła. Czasami regulacja powinna też objąć ustawienie odpowiedniego naprężenia linki w przypadku hamulców mechanicznych, lub odpowietrzenie hydraulicznego układu hamulcowego, w czym pomocny może się okazać zestaw do odpowietrzania hamulców SRAM Pro Mineral.

Jak wymienić klocki hamulcowe hydrauliczne w rowerze

Jak często wymieniać klocki hamulcowe w rowerze?

Nie można jednoznacznie określić przebiegu lub czasu, po którym konieczna będzie wymiana klocków w Twoim rowerze. To, jak szybko się one zużyją, uzależnione jest m.in. od tego, w jaki sposób użytkujesz rower. Jeżeli jeździsz intensywnie np. pokonując zjazdy na górskich serpentynach to klocki hamulcowe w rowerze zużyją się oczywiście znacznie szybciej, niż w przypadku rekreacyjnej jazdy po mieście. Na zużycie okładzin wpływ mają też takie czynniki, jak np. piach czy woda, a więc rodzaj terenu, po którym poruszasz się rowerem.

Sprawdź, jaki rodzaj tras znajdziesz na Słowacji: Planujesz zagraniczne trasy rowerowe? Słowacja zaskoczy Cię możliwościami! 

Nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak często wymieniać klocki hamulcowe w rowerze. Wykonanie takiej czynności powinieneś rozważyć wtedy, gdy w trakcie hamowania zauważysz pewne symptomy świadczące o tym, że klocki uległy zużyciu lub uszkodzeniu. Jednym z pierwszych alarmujących sygnałów jest piszczenie klocków lub wyraźnie wyczuwalne bicie w trakcie hamowania. Kolejnym sygnałem zużycia klocków jest po prostu słaba reakcja na wciśnięcie dźwigni hamulca.

Jeżeli w trakcie jazdy zauważysz którykolwiek z wyżej wymienionych objawów lub inne niepokojące działania roweru w trakcie hamowania, powinieneś jak najszybciej sprawdzić hamulce i wymienić klocki hamulcowe, jeżeli te części okażą się zużyte. Weź jednak pod uwagę, że nie zawsze to okładziny są źródłem problemu. Czasami nieprawidłowości wynikają z niewłaściwej regulacji lub uszkodzenia samego zacisku hamulca.

W jaki sposób możesz jednoznacznie ocenić, że konieczna jest wymiana klocków hamulcowych w rowerze? Wystarczy kontrola wizualna. Jeżeli na klockach w układzie szczękowym nie ma już poprzecznych rowków odprowadzających ciepło, to prawdopodobnie konieczna jest wymiana klocków hamulcowych. Rower wyposażony w hamulce tarczowe zdiagnozujesz przez kontrolę odstępu pomiędzy okładzinami a tarczą. Jeżeli przerwa ma już kilka milimetrów, to należy pomyśleć o zastąpieniu klocków nowymi.

Klocki hamulcowe w rowerze

Jak dobrać klocki hamulcowe do roweru?

Na rynku obecnych jest wiele modeli hamulców, dlatego dobór odpowiednich klocków hamulcowych może być dla osoby mniej doświadczonej pewnym wyzwaniem. Okładziny hamulcowe, oprócz możliwości wykorzystania ich w hamulcach tarczowych lub szczękowych, dzielimy dodatkowo ze względu na materiał, z którego są one wykonane. 

Najbardziej miękkie są klocki żywiczne, takie jak Shimano B03S, które cechują się cichą pracą oraz wysoką skutecznością. Ich minusem jest stosunkowo szybkie zużycie. Bardzo podobne właściwości mają klocki ceramiczne. W przypadku klocków półmetalicznych, do których należą Shimano R55C3 Dura-Ace/Ultegra/105, okładziny wykonane są z mieszaniny żywicy oraz opiłków metalu. Dzięki temu są one znacznie trwalsze niż klocki żywiczne.

Okładziny Shimano R55C3 Dura-Ace / Ultegra / 105 2 komplety

Ostatnią grupę stanowią klocki metaliczne, zwane również spiekami, których przykładem są, chociażby klocki Shimano H03C. Takie okładziny pełną skuteczność uzyskują dopiero po rozgrzaniu ich do odpowiedniej temperatury. Z tego też względu nie są polecane do codziennego użytku, a raczej do wykorzystania w sporcie i w ekstremalnych warunkach. Ich wadą jest stosunkowo głośna praca oraz to, że ze względu na swoją twardość szybko zużywają tarczę hamulcową lub obręcz.

Analiza potrzeb i dopasowanie odpowiedniego materiału okładzin to czynności, od których powinna zacząć się wymiana klocków hamulcowych. Rower jak już wiesz, może być wyposażony w hamulce tarczowe lub szczękowe. Z tego powodu powinieneś pamiętać o tym, że nie wszystkie typy klocków będą współpracować z danym modelem hamulców. Pamiętaj, że informacje na temat tego, jakie okładziny hamulcowe możesz zastosować, znajdziesz w łatwy sposób w dokumentacji technicznej roweru.

Klocki hamulcowe Shimano B03S, żywiczne

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze: instrukcja krok po kroku

Tak jak wspominaliśmy już wcześniej, żeby wymienić klocki hamulcowe, niepotrzebna jest fachowa wiedza ani specjalistyczne narzędzia. W tym akapicie w krótki sposób przedstawimy, jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze. Tarczowe hamulce wymagają innego podejścia niż klasyczne hamulce zaciskowe, dlatego też nasz poradnik podzielimy na dwie części, w których przedstawimy sposób wymiany w obu typach zacisku.

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze – tarczowe hamulce

  1. Wymiana klocków w hamulcach tarczowych zaczyna się od demontażu koła. Po jego zdjęciu konieczne będzie cofnięcie wysuniętych tłoczków zacisku. Należy to zrobić bezwzględnie przed zdemontowaniem klocków. Możesz do tego użyć np. śrubokrętu. Ważna uwaga: podczas kolejnych kroków nie wciskaj dźwigni hamulca. Jej naciśnięcie spowoduje wysunięcie tłoczków, co w przypadku hamulca hydraulicznego może doprowadzić do zapowietrzenia układu.
  2. Kolejnym etapem jest demontaż okładzin. Jak wyciągnąć klocki hamulcowe w rowerze z hamulcem tarczowym? W zależności od modelu hamulca konieczne jest usunięcie zawleczki blokującej klocki lub śruby z gniazdem imbusowym. Po zdemontowaniu blokady możesz wyjąć stare klocki wraz z łączącą je sprężynką.
  3. Zanim zamontujesz nowe okładziny, warto ocenić stan zacisku. Nawet jeżeli tłoczki są w dobrej kondycji, warto przy okazji, chociaż oczyścić wnętrze zacisku.
  4. Kolejny etap to montaż klocków hamulcowych w miejsce zużytych komponentów. Wystarczy połączyć klocki ze sprężynką, ścisnąć je i wsunąć na miejsce. Nie zapominaj o ponownym zamontowaniu elementów zabezpieczających.
  5. Ostatnim krokiem jest odpowiednia regulacja. Aby ją wykonać, należy poluzować śruby mocujące zacisk, a następnie zacisnąć klamkę hamulca. Następnie trzeba ponownie dokręcić śruby zacisku. To powinno wystarczyć, by ustawić zacisk symetrycznie względem tarczy. Gotowe! Już wiesz, jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze z hamulcem tarczowym.

Jak wyciągnąć klocki hamulcowe w rowerze z hamulcem szczękowym?

  1. Pierwszym krokiem, który należy wykonać podczas wymiany klocków w hamulcach szczękowych, jest poluzowanie ramion hamulca. Większość nowoczesnych zacisków posiada specjalną, małą dźwignię, która luzuje ramiona. Jeżeli Twoje hamulce jej nie posiadają, to należy odkręcić śrubę mocującą linkę do zacisku.
  2. Kolejny etap to demontaż okładzin. Jak wyciągnąć klocki hamulcowe w rowerze z hamulcem szczękowym? To bardzo proste. Wystarczy tylko odkręcić śrubę imbusową mocującą klocek i wysunąć go z zacisku. Zwróć uwagę na podkładki znajdujące się między klockiem a zaciskiem, i przy montażu nowych okładzin zastosuj taką samą konfigurację.
  3. Czas na montaż nowych klocków. Przyjrzyj się dokładnie okładzinom i znajdź informację dot. tego, którą z nich powinieneś zamontować po lewej, a którą po prawej stronie. Niektóre klocki są kierunkowe, dlatego ważne jest ich rozróżnienie. Zanim umieścisz okładziny w zacisku, użyj właściwej kombinacji podkładek, o których wspominaliśmy we wcześniejszym punkcie. Następnie wyreguluj klocki w pionie tak, by stykały się z obręczą, ale nie miały kontaktu z oponą i dokręć śruby mocujące.

Dowiedz się także: Jak dbać o napęd w rowerze?

Wymiana klocków hamulcowych rower

Teraz już wiesz, jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze!

Bez wątpienia to właśnie układ hamulcowy jest jednym z najbardziej istotnych elementów każdego roweru. Zależy od niego bezpieczeństwo Twoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego regularnie kontroluj stan tego układu i jak najszybciej usuwaj wszelkiego rodzaju usterki, które mogą w nim wystąpić.

Jeżeli chodzi o problemy z samymi klockami to najczęściej ich nadmierne zużycie lub uszkodzenie objawia się zmniejszoną skutecznością hamowania, piszczeniem oraz wyraźnym biciem. Na szczęście nie musisz być specjalistą, żeby wiedzieć, jak wymienić klocki hydrauliczne w rowerze, lub takie stosowane w hamulcach mechanicznych. Jest to jedna z najprostszych czynności serwisowych, którą możesz przeprowadzić przy pomocy podstawowych narzędzi.

Przed zakupem nowych okładzin, koniecznie upewnij się, że pasują one do Twoich zacisków. W tym celu skorzystaj z dokumentacji roweru lub poradź się osoby z większą wiedzą na ten temat. Jeżeli już wiesz, jakiego typu klocków potrzebujesz, to serdecznie zapraszamy Cię na zakupy w sklepie Sprint-Rowery. W naszej ofercie znajdziesz nie tylko okładziny hamulcowe, ale również wiele innych części, rowery oraz akcesoria kolarskie, które z pewnością spełnią oczekiwania każdego rowerzysty.