Ładuję...

Jak wyregulować hamulce w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!

17/07/2023
Jak wyregulować hamulce w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!

Hamulce w rowerze to niezwykle ważny komponent, bez którego jazda jest niemożliwa. Ich prawidłowe działanie gwarantuje rowerzyście pewność zatrzymania roweru niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Jak wyregulować hamulce w rowerze? Sprawdź w naszym artykule!

Spis treści:

  1. Regulacja hamulców w rowerze – dlaczego jest tak ważna?
  2. Jak wyregulować hamulce rowerowe? Ogólne zasady i techniki regulacji
  3. Jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze? Praktyczny przewodnik
  4. Jak wyregulować hamulce hydrauliczne w rowerze? Instrukcja krok po kroku
  5. Podsumowanie

Regulacja hamulców w rowerze – dlaczego jest tak ważna?

Hamulce rowerowe odpowiadają za efektywne zwalnianie roweru. W hamulcach „na linkę” nacisk wywierany na klamkę hamulcową przez rowerzystę powoduje ciągnięcie stalowej linki. Ten ruch powoduje zaciskanie się klocków hamulcowych na obręczy koła lub tarczy hamulcowej. Z kolei w hamulcach hydraulicznych (na płyn), ściskanie klamki powoduje nacisk na tłok pompy hamulca, który przewodami tłoczy płyn do tłoczków hamulca. Tłoczki hamulca przez rozszerzanie się, zbliżają klocek hamulcowy do obręczy lub tarczy hamulca, co powoduje hamowanie.

Jak widać, istnieją różne systemy hamulców montowanych w rowerach. Najważniejsze z nich to:

- hamulce szczękowe (montowane w rowerach szosowych),

- hamulce V-brake (montowane w rowerach górskich i trekkingowych),

- hamulce tarczowe mechaniczne,

- hamulce tarczowe hydrauliczne.

Pierwsze dwa typy to hamulce na linkę hamulcową. Takie hamulce posiadają duże klocki hamulcowe, które podczas hamowania przylegają do obręczy rowerowej. Hamulce tarczowe mechaniczne także używają linki hamulcowej do hamowania (klocki dotykają tarczy hamulcowej). Z kolei hamulce tarczowe hydrauliczne działają dzięki płynowi i również w nich klocki dotykają tarcz hamulcowych.

Dowiedz się więcej: Hamulce tarczowe czy V-brake? Który system hamowania w rowerze jest lepszy?

Jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze?

W zależności od zastosowanego typu hamulców w rowerze mogą występować różne problemy dotyczące zatrzymania jednośladu. Dlaczego należy regulować hamulce w rowerze? Nieodpowiednie ustawienie ramion hamulca, klocków czy zakresu ich pracy może być powodem wielu niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy. Prawidłowo funkcjonujące hamulce rowerowe potrafią „zatrzymać koło w miejscu”. 

Źle ustawione hamulce mogą być powodem nierównomiernego i zbyt częstego zużywania się klocków rowerowych, a także tarcz czy obręczy rowerowych. Regulacja hamulców jest konieczna w przypadku pojawienia się dziwnych dźwięków w trakcie hamowania (pisków) oraz jazdy (systematycznego dźwięku ocierania). Regulacja hamulców w rowerze jest także niezbędna w sytuacji zauważenia spadku efektywności hamowania Twojego roweru.

Utrzymanie czystości układu hamulcowego w rowerze wpływa na poziom jego działania. Hamulce rowerowe nie lubią tłustych substancji. Nie oznacza to, że musisz ponadprzeciętnie czyścić i odtłuszczać powierzchnię hamulcową. W przypadku pisków i spadku efektywności hamowania bardzo często pomaga przetarcie okładzin hamulcowych oraz obręczy lub tarczy hamulcowej dobrym odtłuszczaczem rowerowym. Czyste i dobrze wyregulowane hamulce będą działać właściwie aż do skończenia się okładzin hamulcowych. Ważna jest także systematyczna kontrola jakości klocków oraz ich wymiana w razie konieczności. 

Przeczytaj również: Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć! 

Jak wyregulować tylny hamulec w rowerze, a jak przedni? Tutaj nie ma różnicy, ponieważ zazwyczaj przedni i tylny hamulec w rowerach się między sobą nie różnią. Jeśli wyregulujesz jeden z hamulców w swoim rowerze, doświadczenie zdobyte przez tę czynność możesz przełożyć na drugi hamulec, jeśli tylko będzie wymagał regulacji.

Jak wyregulować tylny hamulec w rowerze?

Jak wyregulować hamulce rowerowe? Ogólne zasady i techniki regulacji

Regulacja hamulców rowerowych jest uznawana za skomplikowaną czynność. Nic bardziej mylnego! Dzięki naszym wskazówkom dowiesz się, jak wyregulować hamulce rowerowe samodzielnie. Krok po kroku omówiliśmy regulację poszczególnych typów umożliwiających zahamowanie jednośladu.

Pamiętając o kilku istotnych zasadach, przy odrobinie chęci i posiadaniu minimum narzędzi, każdy jest w stanie wyregulować hamulce w swoim rowerze w zapleczu domowym. Należy jednak bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas tej czynności. Warunkiem przeprowadzenia dobrej regulacji hamulców jest przede wszystkim posiadanie cierpliwości. Jeśli masz jej deficyt, ogranicz nerwy i nie nastawiaj się od razu na sukces – to bardzo pomoże!

Obecnie najczęściej występującym rodzajem hamulców w rowerze są hamulce typu V-brake oraz szczękowe. Działają na podobnej zasadzie. Cechuje je posiadanie stosunkowo dużych klocków hamulcowych, które przy hamowaniu stykają się z powierzchnią obręczy. Często problemy w tych typach hamulców dotyczą nierównomiernego położenia klocków względem obręczy (jeden klocek znajduje się bliżej, a drugi dalej od obręczy). Przez to, klocki ścierają się nierównomiernie i siła hamowania jest niższa. 

Aby zaradzić nieproporcjonalnej ścieralności, możesz spróbować obrócić pokrętło znajdujące się przy klamce hamulcowej. Dzięki wkręcaniu i odkręcaniu tego elementu będziesz w stanie oddalić lub przybliżyć klocki hamulcowe do obręczy. Jeżeli odkręciłeś ten element już maksymalnie, a klocki są nadal zbyt daleko od obręczy – konieczne będzie wyjęcie fajki z linką hamulca i lekkie poluzowanie śrubki linki hamulcowej.

Jeśli przedstawiona metoda nie pomoże ustawić klocków równomiernie, konieczna będzie regulacja naprężenia sprężyn hamulca. Regulacja hamulców V-brake w tym aspekcie polega na dokręcaniu po jednej stronie, a odkręcaniu po drugiej śrubek regulacyjnych do czasu, aż klocki i ramiona hamulców ustawią się w odległości podobnej od obręczy. Dokręcanie powoduje oddalanie się klocka od obręczy, a odkręcanie zbliża ten element. 

Pamiętaj również o sprawdzeniu położenia klocków względem obręczy podczas zaciskania się klamki hamulcowej. Ważne jest, aby klocek znajdował się mniej więcej na środku obręczy podczas hamowania. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ustawienie może spowodować uszkodzenie elementu, a nawet usterkę opony tylnej. Do regulacji hamulców szczękowych i V-brake wystarczy Ci krzyżakowy śrubokręt oraz wybrane rozmiary kluczy imbusowych. Multitool rowerowy np. Topeak Mini 10 zawiera potrzebne końcówki do regulacji hamulców.

Klucz Topeak Mini 10

Jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze? Praktyczny przewodnik

Regulacja hamulców tarczowych w rowerze różni się w stosunku do regulacji hamulców V-brake lub szczękowych ze względu na zastosowanie zacisku i tarczy hamulcowej. Zacisk hamulcowy dokręcony jest do przedniego widelca lub ramy, a tarcze hamulcowe umieszczone są na piastach koła. Hamulce tarczowe mechaniczne, podobnie jak hamulce szczękowe i V-brake działają za pomocą linek hamulcowych. Regulacja tych hamulców jest uważana przez wielu jako prostsza w stosunku do wymienionych do tej pory typów. 

Podobnie jak w przypadku hamulców z klockami blisko obręczy, przy regulacji hamulców tarczowych należy zachować szczególną uwagę i bezpieczeństwo. Tarcza hamulcowa jest ostra niczym nóż – ważne jest, aby regulację hamulców tarczowych dokonywać przy niekręcącym się kole.

Jak wyregulować hamulce rowerowe?

Sprawdź także: Jak dbać o napęd w rowerze? 

Regulacja hamulców tarczowych na linkę hamulcową polega na ustalaniu odległości klocków od tarczy hamulcowej np. Tarczy hamulcowej Shimano SM-RT26. Za pomocą baryłki w klamce lub bezpośrednio przy zacisku, można ustawić równomiernie klocki względem tarczy. Jeśli to nie działa i widzisz, że zacisk jest ustawiony krzywo względem tarczy – istnieje konieczność odkręcenia dwóch śrub imbusowych, które mocują zacisk hamulcowy w ramie lub widelcu, a następnie równoległego ustawienia go względem tarczy. 

Dobrym punktem odniesienia przy ustawianiu zacisku równolegle do tarczy są po prostu klocki hamulcowe. Co więcej, w niektórych hamulcach występują imbusowe regulacje ustawienia prawego i lewego klocka względem tarczy hamulcowej.

Jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze, które piszczą? W tym wypadku należy sprawdzić, czy powierzchnia hamowania nie jest zatłuszczona. Jeśli tak jest, nawet najlepsza regulacja hamulców nie pomoże. W pierwszej kolejności oczyść więc wszystkie elementy powierzchni hamowania. Jeśli to nie przyniosło skutku, należy liczyć się z koniecznością wymiany klocków na nowe. 

Klocki metaliczne często da się wypalić „domowym sposobem”, czego niestety nie da się zrobić z żywicznymi lub organicznymi w wypadku ich zatłuszczenia. Wszelkie odtłuszczacze rowerowe np. Odtłuszczacz Bontrager pomogą Ci skutecznie wyczyścić tarcze hamulcowe z tłustych osadów, które ograniczają sprawność hamowania.

Odtłuszczacz Bontrager

Jak wyregulować hamulce hydrauliczne w rowerze? Instrukcja krok po kroku

Regulacja hydraulicznych hamulców tarczowych jest nieco trudniejsza, niż w przypadku ich tarczowych odpowiedników na linkę (mechanicznych hamulców tarczowych). Masz tutaj do dyspozycji jedynie możliwość ustawienia odległości klamek od kierownicy, a także dopasowania zacisku hamulcowego względem tarczy. 

Jak-wyregulowac-hamulce-hydrauliczne-w-rowerze

Jak wyregulować hamulce hydrauliczne w rowerze, które uległy zapowietrzeniu w szybki sposób i przy ograniczonych zasobach? Przedstawione rozwiązanie to jednak ostateczna propozycja ratunku w sytuacji awaryjnej. Przede wszystkim, wyciągnij klocki hamulcowe ze sprężynką rozpychającą z zacisku. Następnie, odkręć jedną ze śrubek na płyn hamulcowy z klamki i podłóż pod ten otwór szmatkę, która wchłonie nadmiar płynu. Za pomocą miękkiego narzędzia (unikaj śrubokrętów płaskich, które mogą uszkodzić plastikowe tłoczki) rozepchnij maksymalnie tłoczki. Z układu wyleci nadmiar płynu z powietrzem. Następnie wytrzyj do sucha klamkę, wkręć z powrotem śrubkę do klamki i zamocuj klocki ze sprężynką w zacisku. Po założeniu koła sprawdź odczucie przy naciskaniu klamki. Kilka pierwszych zaciśnięć jest potrzebne w celu zbudowaniu ciśnienia w układzie.

Jeśli jednak okaże się, że hamulec nie ma takiej mocy jak poprzednio, udaj się do specjalisty w celu odpowietrzenia układu. Co więcej, w hamulcach tarczowych hydraulicznych ze względu na znaczną siłę, należy co jakiś czas kontrolować dokręcenie tarczy hamulcowej na piaście. Śruby Torx możesz dokręcić zestawem kluczy typu Torx np. Topeak Prepstation.

Podsumowanie

W zależności od posiadanego przez Ciebie roweru będziesz w stanie dokonać prostej regulacji hamulców z pomocą narzędzi w zapleczu domowym. Zaproponowane wskazówki, a także produkty pomogą Ci wykonać tę czynność we właściwy sposób. Jeśli szukasz części lub akcesoriów do swojego roweru, znajdziesz je w naszym sklepie internetowym Sprint-Rowery.