Ładuję...

Jaki rozmiar kół do roweru wybrać? Na co zwrócić uwagę? Poradnik zakupowy

28/06/2023
Jaki rozmiar kół do roweru wybrać? Na co zwrócić uwagę? Poradnik zakupowy

Jaki rozmiar kół do roweru jest najlepszy? Które z nich są najbardziej komfortowe, a które najszybsze? Do jakich warunków są przeznaczone? Jaki rozmiar kół w rowerze dla dzieci jest odpowiedni? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Jakie koła do roweru wybrać? Praktyczny przewodnik po rozmiarach i rodzajach kół
  2. Jak dobrać odpowiednie koła roweru do wzrostu i preferencji użytkownika?
  3. Rozmiary kół w rowerze – wpływ na stabilność, manewrowość i prędkość jazdy.
  4. Zakończenie

Jakie koła do roweru wybrać? Praktyczny przewodnik po rozmiarach i rodzajach kół

Wybierając rower, jednym z kluczowych aspektów, na które należy zwrócić uwagę, jest rozmiar kół.

Koła rowerowe mogą mieć różne rozmiary, od małych, 20-calowych kół używanych w rowerach BMX, po 29-calowe, duże koła spotykane w kolarstwie górskim. Wybór odpowiedniego rozmiaru kół jest kluczowy dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Rozmiar kół to wartość zazwyczaj wyrażana w calach i odnosi się do średnicy obręczy. Najpopularniejszymi rozmiarami dla dorosłych rowerzystów są 26, 27,5 lub 29 cali. Dla dzieci i młodzieży często spotykane są koła o średnicy 20 lub 24 cale.

Jaki rozmiar koła w rowerze?

Zainspiruj się! Rowery Woom – czy warto kupić je dziecku? Odpowiadamy! 

Pamiętać też należy, że większe koło ma większą masę rotującą i inny kąt natarcia na przeszkody, co przekłada się na stabilniejszą jazdę. Jest to odczuwalne zwłaszcza w jeździe terenowej i stało się głównym powodem, dla którego z rynku niemal w całości zniknęły rowery z kołami 26 cali na rzecz MTB 29er.

Rozmiar kół wpływa również na ogólną geometrię roweru, w tym na wysokość siodła, i długość rozstawu osi. Te czynniki mogą wpływać na to, jak rower się prowadzi i jak komfortowo się na nim siedzi. Dlatego ważne jest, aby rozważyć wszystkie te aspekty przy wyborze rozmiaru kół.

Wybór rozmiaru kół zależy od wielu czynników, takich jak wzrost rowerzysty, styl jazdy, a nawet teren, po którym zazwyczaj jeździsz. Na przykład, większe koła są zazwyczaj lepsze na długie trasy i przeznaczone do szybkiej jazdy, podczas gdy mniejszy rozmiar dobrze sprawdzi się wszędzie tam, gdzie niezbędna jest lekkość i zwinność.

Jaki rozmiar kół występuje w rowerach szosowych i miejskich?

Rowery szosowe niemal od początku istnienia wykorzystują koła w rozmiarze 28 cali. Na tej bazie powstała linia rowerów miejskich, gdzie klasyczny „holender” to najczęściej rower na kołach w tym samym rozmiarze. Zdarzają się producenci, którzy w rowerach miejskich montują koła o rozmiarze 26 cali, choć jest to rzadkość.

Pewnym rozwinięciem rowerów szosowych jest także kategoria crossów i rowerów fitness. W niej również standardem jest 28 cali, jednak zdarzają się konstrukcje na kołach 27.5 cala i dość rzadko 26 cali.

Rozmiar 28 cali oznaczany jest na oponie liczbą, która oznacza średnicę obręczy wynoszącą 700.

Przeczytaj także: Trek Madone SL 6 Di2, czyli kolejna odsłona roweru szosowego

Jakie koła roweru do wzrostu?

Jaki rozmiar kół w rowerze górskim?

Standardem w rowerach górskich stały się koła w rozmiarze 29 cali. Zdarza się, że producenci w mniejszych rozmiarach ram danego modelu zamiast tego proponują koło 27.5 cala (650B). Jest to rozmiar pośredni, który stanowi obecnie „złoty środek” pomiędzy niską masą, zwinnością i stabilnością jazdy w terenie.

Jakie rozmiary kół w rowerach do sportów grawitacyjnych?

W tej kategorii koła w rozmiarze 26 cali mają się całkiem dobrze i niewiele wskazuje na to, by miało to się zmienić. Właściwie wszystkie rowery do slopestyle i dirtów korzystają z tej średnicy. Wynika to z wysokiej wytrzymałości, która niezbędna jest przy lądowaniu.

Klasyką w kwestii rozmiaru kół jest także segment BMX i dostępne modele rowerów, np. Rower BMX Mongoose Legion L10 2022. Niezmiennie, od lat królują w nich małe koła 20-calowe.

Ciekawa rzecz od kilku lat ma miejsce w segmencie rowerów do Downhillu i Enduro. Zdarza się, że z przodu montowane jest koło 29 cali, a z tyłu 27,5 cala. Przykładem takiej maszyny jest Polygon Siskiu T7. Jeszcze ciekawsze jest to, że ten trend zaczyna być testowany w rowerach do XC. Nie jest więc wcale powiedziane, że na rowerach zjazdowych się skończy. Takie połączenie ma dawać dużo lepszą przyczepność na zjazdach niż zestaw dwóch identycznych kół.
Rower BMX Mongoose Legion L10 2022

Jak dobrać odpowiednie koła roweru do wzrostu i preferencji użytkownika?

Dobór odpowiedniego rozmiaru kół do roweru ma kluczowe znaczenie dla komfortu i efektywności jazdy. Prawidłowe dopasowanie wielkości koła wpływa na stabilność roweru, jego zdolność do pokonywania przeszkód oraz prędkość. Musisz więc wiedzieć, że przed dokonaniem właściwego wyboru ważna jest odpowiedź na pytanie: jakie koła roweru do wzrostu dobierzesz?

Wysokość i konstrukcja roweru dostosowana do wzrostu rowerzysty to jedna z najważniejszych zależności, która wpływa na wybór rozmiaru kół. Osoby o niższym wzroście mogą preferować mniejsze koła, które są łatwiejsze do kontrolowania i pozwalają na niższe ustawienie siodła. Z drugiej strony, wyżsi rowerzyści mogą preferować większe koła, które oferują osiąganie znacznej prędkości i skuteczniejsze pokonywanie przeszkód.

Styl jazdy i preferencje rowerzysty również odgrywają dużą rolę. Osoby lubiące szybką, płynną jazdę po gładkich trasach mogą preferować większe koła. Z kolei mniejsze koła mogą być lepsze dla osób, które wolą techniczne trasy z dużą ilością zakrętów i przeszkód.

Sprawdź również: Jaki rower crossowy do 5000 zł wybrać? 4 najlepsze modele 

Rower dla dziecka

Jednoślady dziecięce są dobrym przykładem, by pokazać to, jak rozmiar koła roweru podąża za wzrostem rowerzysty. Możesz to bardzo dobrze zauważyć na przykładzie czołowej marki produkującej rowery dla dzieci – Woom, która stworzyła serię jednośladów, która rośnie razem z dzieckiem.

Woom 1 to malutki i prosty rowerek biegowy stworzony dla najmłodszych, którzy dopiero poznają świat dwóch kółek. W tym przypadku koła są w rozmiarze 14”, a rowerek przeznaczony jest dla dzieci od 3 do 4.5 roku. Sugerowany wzrost to 95-110 cm. Dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat rekomendujemy koła 16”. 

Przykładowym modelem może być Woom 3, czyli piękny i dobrze wyposażony rowerek dla dzieci, który posiadana dopasowany do ich anatomii kształt i rozmiar ramy. To rower, który jest ładny, lekki i bezpieczny dla Twojego dziecka. Idealny towarzysz na wspólne przejażdżki po osiedlowej ścieżce rowerowej.

Gdy zrobi się nieco poważniej, możesz sięgnąć po Polygon Relic z kołami 20”. To sporo tańsza alternatywa roweru dziecięcego niż znane marki premium, a stosunek ceny do jakości jest bardzo dobry. 

Jedyny minus, który widzimy w tym modelu to jego waga. Z racji na obecność stopki, amortyzatora i hamulców tarczowych, nie należy do najlżejszych. Daje za to możliwość pojeżdżenia w terenie, a jego wygląd zachęca do korzystania z jednośladu. Prosty system przerzutek Shimano pozwoli Twojemu dziecku nauczyć się obsługi podstawowych mechanizmów roweru, zanim przesiądzie się na coś większego.

Relic 20” rekomendujemy dla dzieci o wzroście 115-130 cm, co przypada mniej więcej na wiek 6-8 lat.

Rozmiar kół w rowerze

Rower dla młodzieży

W rowerach młodzieżowych królują dwa rozmiary kół: 24 i 26 cali. Są to zwykle rowery dedykowane dla dzieci, które mają około 145 centymetrów wzrostu.

Trek Precaliber 24

Precaliber to dziecięcy rower górski ze sztywnym widelcem, który Trek przygotował z dbałością o każdy detal. To, co rzuca się w oczy od razu to atrakcyjne malowanie, które będzie odpowiednie zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek.

Geometrie zaprojektowano z myślą o tym, by sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed sprzętem intensywny okres dojrzewania. Zakres regulacji w Precaliber 24 jest na tyle duży, że Twoje dziecko najprawdopodobniej przesiądzie się już z niego na większy rower dla dorosłych.

Dzięki obecności 8 biegów na tylnej kasecie Precaliber sprawdzi się w różnych sytuacjach i może być czymś zdecydowanie więcej niż tylko rowerem do jeżdżenia po okolicznych osiedlach. Napęd obsługują podstawowe komponenty Shimano Tourney, które są proste w regulacji i serwisie.

To ładnie wyglądający i solidnie skonfigurowany rower przejściowy pomiędzy małym kołem, a rowerem dla dorosłych.

Rower dla miłośnika szosy na kołach 28 cali

Gdybyśmy chcieli dobry rower szosowy do pokonywania setek kilometrów, to z pewnością Polygon Helios A7 znalazłby się wśród rowerów branych pod uwagę. Rower opisaliśmy szerzej na jutubach i nie ukrywamy, że „podoba się dla nas”.

Mocnym punktem jest tutaj szosowa rama z włókna węglowego ACX Performance. Jest lekka, sztywna i aerodynamiczna, a do tego wszystkiego „UCI Approved”, co oznacza, że nie grozi Ci dyskwalifikacja na zawodach sportowych. 

Można śmiało powiedzieć, że to małe dzieło sztuki, bo lakier, wewnętrznie poprowadzone linki i ładne aerodynamiczne kształty robią efekt wow! Trudno będzie Heliosem nie wzbudzić uwagi na ustawce rowerowej.

Do tego model wyposażono w kompletny osprzęt Shimano 105, co się tyczy nie tylko przerzutek, ale także hamulców tarczowych i klamkomanetek. To, czym Polygon zmiata konkurencje to relacja cena/jakość, więc w tej kwocie masz jeszcze 28-calowe koła z włókna węglowego. Kto próbował połączenia ramy carbonowej i kół z włókna węglowego, ten wie, że bardzo dobrze taki komplet jeździ i niewiele więcej trzeba, żeby się cieszyć z każdego przebytego metra. To sztywny i szybki rower, który tnie powietrze jak brzytwa.

Dowiedz się więcej: Jak bardzo rower szosowy Polygon Helios a7 jest w stanie zwiększyć Twoją wydajność podczas jazdy? 

Nowy wymiar rowerów crossowych? Polygon Heist X7

Rowery crossowe cieszą się ogromną popularnością w Polsce. Zakup takiego sprzętu najczęściej podyktowany jest zróżnicowanymi potrzebami. Jest to najlepszy wybór, jeśli poszukujesz sprzętu do wielu różnych zastosowań. 

W przypadku Polygon Heist X7 połączono rower MTB z gravelem i lekkim rowerem fitness. To dobra mieszanka, która w przypadku 90% tras w Polsce sprawdzi się idealnie. 

Wyróżnikiem wśród innych rowerów z tego segmentu zdecydowanie jest wysokiej klasy rama z aluminium. Nie dość, że jest lekka i wytrzymała, to jeszcze ma taperowaną główkę sterową i obsługuje sztywną oś, co w segmencie crossów jest rzadkością. 

Koła w rozmiarze 28 cali korzystają z opon firmy WTB w rozmiarze 700x45C. Lekki i uniwersalny bieżnik powoduje, że możesz cieszyć się wszechstronnym gravelem i poczuć dobrą przyczepność do nawierzchni.

Od strony osprzętu producent nie żałował niczego co dobre. Shimano Deore w układzie 1x11 i hydrauliczne hamulce z serii MT400, to wszystko, co Ci potrzebne do tego, by rowerem crossowym jeździć bez większych ograniczeń. To jeden z lepszych rowerów crossowych na rynku, który korzysta z 28-calowych kół.

Rower crossowy Polygon Heist X7

Rozmiary kół w rowerze – wpływ na stabilność, manewrowość i prędkość jazdy.

Rozmiar kół w rowerze ma bezpośredni wpływ na trzy kluczowe aspekty jazdy, czyli: stabilność, manewrowość i prędkość jazdy. Większe koła, takie jak te o średnicy 29 cali, zazwyczaj oferują lepszą stabilność, szczególnie przy większych prędkościach. Inny kąt natarcia na przeszkody niż w przypadku mniejszych kół sprawia, że są one mniej podatne na zakłócenie jazdy spowodowane nierównościami terenu. 

Z drugiej strony, mniejsze koła, takie jak 26-calowe, zawsze będą bardziej zwrotne, a rower z kołami w takim rozmiarze będzie lepiej reagował w zakrętach. Wynika to, chociażby z mniejszej masy rotującej i mniejszego rozmiaru, który ułatwia kontrolę. Jest to szczególnie pomocne na trudnych technicznych fragmentach tras z dużą ilością zakrętów. 

Dyskusja na temat tego, co lepsze została rozstrzygnięta przez rynek w segmencie rowerów górskich. Rowery o dużym kole w rozmiarze 29 praktycznie wyparły bardzo popularne jeszcze 10 lat temu koła 26 cali. Zwrotność przegrała ze stabilnością i prędkością jazdy.

Zakończenie

Rozmiar koła roweru – ciekawostka

Jeśli potrzebujesz więcej porad lub chcesz zobaczyć różne rozmiary i typy kół w praktyce, odwiedź naszą stronę Sprint-Rowery. Zespół ekspertów z chęcią pomoże Ci dokonać najlepszego wyboru. 

Pamiętaj, że odpowiedni rower to ten, który sprawia Ci najwięcej radości podczas jazdy.

Do następnego!