Ładuję...

Opona drutowa czy zwijana – co wybrać dla maksymalnej wydajności?

23/11/2023
Opona drutowa czy zwijana – co wybrać dla maksymalnej wydajności?

Wielu kolarzy w momencie nowego ogumienia do roweru zastanawia się, co jest lepsze: opona drutowa, czy zwijana? W dzisiejszym artykule dowiesz się, czym różnią się te rozwiązania, oraz jakie są wady i zalety opon obu typów.

Spis treści:

  1. Wprowadzenie do opon drutowych i zwijanych
  2. Opona drutowa a zwijana – zalety i wady obu typów
  3. Opony drutowe czy zwijane – które wybrać?
  4. Opona rowerowa drutowa czy zwijana i ich wpływ na wydajność
  5. Opona rowerowa drutowa czy zwijana – podsumowanie

Wprowadzenie do opon drutowych i zwijanych

opona-drutowa-a-zwijana

Opony rowerowe to kluczowe, chociaż czasami trochę niedoceniane elementy wyposażenia sprzętu. Mają one bezpośredni wpływ na wiele aspektów naszej jazdy. Mowa tu przede wszystkim o bezpieczeństwie. Dobre opony nie tylko zapewniają przyczepność na zakrętach, ale również skracają drogę hamowania. Z kolei większa odporność na przebicie opon wysokiej jakości, pozwala rowerzyście czuć się pewnie nawet podczas jazdy z wysoką prędkością.

Odpowiednie ogumienie oprócz zapewnienia bezpieczeństwa wpływa też bezpośrednio na ogólną wydajność jazdy. Opona wyższej klasy ma zwykle niższe opory toczenia oraz mniejszą wagę, dzięki czemu generuje niższe straty energii podczas jazdy rowerem. Dodatkowo opony wpływają również na komfort jazdy. Powinny zapewnić dobrą przyczepność do nawierzchni oraz wygodę, tłumiąc drgania podczas jazdy.

Na rynku możesz spotkać dwa rodzaje opon rowerowych: drutowe oraz zwijane. Oba typy posiadają swoje wady i zalety, a to, który gatunek jest lepszy stanowi często temat debaty wśród rowerzystów.

Opony drutowe to tradycyjna konstrukcja, w której głównym elementem rantu są stalowe druty. Ta solidna struktura sprawia, że ogumowanie jest wyjątkowo trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Obecnie to rozwiązanie staje się coraz mniej popularne, jednak w dalszym ciągu ma swoje grono zwolenników, którzy cenią sobie jego zalety.

Opony zwijane to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie, które można spotkać na rynku. W odróżnieniu od drutowych nie znajdziemy w nich stalowych elementów. W rancie opon tego typu znajdują się za to włókna kevlarowe, które przyczyniają się do niższej masy oraz większej sztywności

Wybór między tymi dwoma rodzajami zależy głównie od Twoich indywidualnych preferencji oraz tego, w jaki sposób planujesz korzystać z roweru. Opony drutowe świetnie sprawdzają się w ekstremalnych warunkach terenowych, podczas gdy opony zwijane sprawdzą się na gładkich drogach i trasach asfaltowych, oferując przy tym niższy opór toczenia.

Przeczytaj też: Wymiana opony w rowerze – jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy!

Opona drutowa a zwijana – zalety i wady obu typów

Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, obecnie większość rowerzystów mając do wyboru opony drutowe czy zwijane, wybiera te drugie. Jakie są zalety tego typu opony, które sprawiają, że to właśnie ona jest pierwszym wyborem wielu użytkowników?

Podstawową przewagą opony zwijanej jest jej niższa waga, która zwłaszcza w kolarstwie szosowym ma kolosalne znaczenie i wpływa na wydajność jazdy. Jej lekkość sprawia, że koła roweru mają mniejszą bezwładność, co z kolei pozwala na szybsze i łatwiejsze nabieranie prędkości w trakcie jazdy. Krótko mówiąc, jazda na oponie zwijanej jest po prostu lżejsza i łatwiejsza.

Kolejną zaletą i argumentem w dyskusji na temat tego, czy lepsza jest opona drutowa, czy zwijana, jest łatwiejszy transport drugiego wariantu. Jak sama nazwa wskazuje, oponę zwijaną można po prostu złożyć, dzięki czemu zajmuje wtedy bardzo mało miejsca. W ten sposób bez problemu umieścisz ją w torbie, czy sakwie rowerowej i zabierzesz ze sobą w trasę. Zapasowa opona zwłaszcza w trakcie dłuższych wypraw może okazać się ratunkiem w przypadku np. przecięcia, czy przebicia. 

Opona zwijana jest też bezpieczniejszym rozwiązaniem. Brak drutu w rancie pozwala zapomnieć o ewentualnej korozji lub trwałym odkształceniu wskutek np. niewłaściwego przechowywania. Włókna kevlarowe są dużo bardziej elastyczne, dzięki czemu ryzyko trwałej zmiany kształtu jest dużo mniejsze. Większa elastyczność poprawia również komfort jazdy. Bardzo często opony zwijane są też wykonane z wyższej jakości materiałów, dlatego będą bardziej odporne na przebicie. Jednak zależy to od konkretnego producenta i modelu opony.

Wiesz już, jakie zalety ma opona rowerowa zwijana. Czy drutowa wersja ma nad nią jakąkolwiek przewagę? Jej główną zaletą jest cena, która jest niższa nawet o 50% w porównaniu do wariantu zwijanego. Z tego powodu opony drutowe są często wybierane przez rowerzystów jeżdżących w terenie, którzy często uszkadzają ogumienie i nie zależy im na niższej masie opony.

Koszty to tak naprawdę jedyna rzecz, w której dominuje opona drutowa, a zwijana wygrywa we wszystkich pozostałych kategoriach. Ogumienie drutowe jest znacznie cięższe, przez co negatywnie wpływa na wydajność podczas jazdy. Trudniej zabrać je też ze sobą jako zapas, ponieważ po zwinięciu, druty prawdopodobnie trwale się odkształcą, przez co opona nie będzie nadawała się do użytku. Do tego wszystkiego, należy dodać ryzyko korozji drutu oraz niejednokrotnie niższą jakość gumy użytej do produkcji. Nie jest to jednak stałą regułą. 

Opony drutowe czy zwijane – które wybrać?

Z wcześniejszego akapitu jasno wynika, że w większości przypadków to właśnie opony zwijane są lepszym wyborem. Jest to zdecydowanie nowocześniejsze rozwiązanie, które dzięki niższej masie pozwala na uzyskiwanie lepszych osiągów podczas jazdy rowerem. Bardzo często wykonane są też z lepszej gumy, co również ma wpływ na niższe opory ich toczenia po nawierzchni. Dodatkowym plusem jest łatwość transportu pozwalająca na zabranie ze sobą zapasu.

Przekonaj się sam: Szytka czy opona? Porównanie rozwiązań

Jeżeli jednak preferujesz jazdę terenową, w której masa opony nie ma aż tak dużego znaczenia, a w dodatku możliwość uszkodzenia ogumienia jest dużo większa, to opony drutowe mogą okazać się lepszym wyborem. Opona zwijana w takich warunkach może być bardziej podatna na uszkodzenia, a jej wyższa cena przy częstych wymianach może generować spore i tak naprawdę zbędne koszty. Jak widzisz, wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji i budżetu, którym dysponujesz. 

Opona rowerowa drutowa czy zwijana – ich wpływ na wydajność

Jak już wiesz, jeżeli zależy Ci głównie na wydajności jazdy, a koszty nie mają dla Ciebie aż takiego znaczenia, lepszym wyborem będzie opona rowerowa zwijana. Czy drutowa opona nie ma kompletnie sensu, jeżeli zależy Ci, na jak najlepszych osiągach? Oczywiście, że nie, ale musisz mieć świadomość, że tego typu ogumienie wpływa na osiągane prędkości i ogólną łatwość jazdy. Ma na to wpływ ciężar opony drutowej oraz to, że często do jej produkcji użyte są gorszej jakości materiały, które mogą generować wyższe opory toczenia.

Pamiętaj jednak o tym, że nie tylko konstrukcja opony wpływa na ogólną wydajność podczas jazdy. Przede wszystkim ogumienie musi być dobrane odpowiednio do nawierzchni, po której będziesz się poruszać. Opony szosowe, do których należy np. opona Continental Grand Prix 5000, nie poradzą sobie z warunkami terenowymi i prawdopodobnie ulegną szybkiemu uszkodzeniu.

opony-drutowe-czy-zwijane

Z kolei opona terenowa, taka jak MTB Bontrager XR5 Team Issue TLR, na asfalcie będzie generować spore opory i nie zapewni odpowiedniej przyczepności. Na rynku spotkasz oczywiście opony o uniwersalnym charakterze, takie jak Pirelli Cinturato Gravel H, ale musisz mieć świadomość tego, że stanowią one pewien kompromis i zastosowane w nich rozwiązania nie sprawdzą się w każdych warunkach.

opona-rowerowa-zwijana-czy-drutowa

opona-rowerowa-zwijana-czy-drutowa

Kolejna sprawa to szerokość opony i stopień jej napompowania. Szerokie ogumowanie, w którym panuje niskie ciśnienie, generuje znacznie większy opór niż wąska opona szosowa, którą napompowano do wartości rzędu 7-8 barów. Odpowiada za to mała powierzchnia styku opony z asfaltem. Mocno dopompowane ogumienie odkształca się w znacznie mniejszym stopniu. Nie bez znaczenia pozostaje również to, że węższa opona stawia mniejszy opór powietrza w trakcie jazdy, niż jej szerszy odpowiednik. Takie ogumienie jest też lżejsze.

opona-rowerowa-drutowa-czy-zwijana

Na wydajność wpływa również jakość dętki lub jej brak (w przypadku standardu tubeless). Jeżeli zdecydujesz się na lekką lateksową, np. Pirelli Cinturato SmarTube 33/45-622 (700c) to możesz oczekiwać, że opona będzie miała mniejsze opory toczenia, niż w przypadku zastosowania cięższej dętki butylowej. Oczywiście należy wziąć też pod uwagę niższą masę dętek lateksowych. Ich minusem jest to, że szybciej „gubią” powietrze, przez co częściej trzeba kontrolować, czy nie panuje w nich zbyt niskie ciśnienie.

opona-drutowa-a-zwijana

Opona rowerowa drutowa czy zwijana – podsumowanie 

Uwzględniając konstrukcję opon, obecnie na rynku znajdziesz dwa podstawowe ich typy: opony drutowe oraz zwijane. Pierwszy z nich to starsze rozwiązanie, w którym w rancie ogumowania znajdują się stalowe druty, będące podstawą jej struktury. W zdecydowanie nowszym rozwiązaniu, jakim są opony zwijane, stalowe druty zastąpiono włóknami kevlarowymi, dzięki którym są one zdecydowanie lżejsze i bardziej elastyczne.

Ze względu na mniejszą masę drugiego typu, większość rowerzystów decyduje się właśnie na opony zwijane. Ich elastyczność sprawia również, że bardzo łatwo można je zwinąć i zabrać ze sobą na wyjazd, czy trening w charakterze zapasu.

Zobacz także: Rodzaje opon rowerowych – co musisz o nich wiedzieć? Poznaj wszystkie!

Podstawową zaletą opon drutowych jest z kolei ich cena, która może być nawet o 50% niższa, niż ich zwijanych odpowiedników. W warunkach terenowych są one również mniej podatne na uszkodzenia, dlatego kolarze często jeżdżący po bezdrożach decydują się na ich montaż w swoim rowerze.

Pod kątem wydajności przewaga leży po stronie opon zwijanych. Są one znacznie lżejsze, dzięki czemu koło ma mniejszą bezwładność. To z kolei sprawia, że rower szybciej nabiera prędkości. Bardzo często wykonuje się je z wyższej jakości gumy, co powoduje, że posiadają niższe opory toczenia.

To, na jaki typ opon powinieneś się zdecydować, zależy wyłącznie od Twoich preferencji i od sposobu, w który wykorzystujesz rower. Jeżeli zależy Ci na maksymalnej wydajności i cena ma dla Ciebie drugorzędne znaczenie, wybierz opony zwijane. Jeśli masz ograniczony budżet i nie przywiązujesz aż takiej wagi do masy opony, to zdecyduj się na opony drutowe. 

Niezależnie od tego, jaki typ ogumienia wybierzesz, Twoje nowe opony, inne części i akcesoria rowerowe kupisz w sklepie Sprint-Rowery. Nasza bogata oferta sprawi, że z pewnością znajdziesz w niej coś dla siebie, niezależnie od tego, czy potrzebujesz tylko części zamiennych, czy też może poszukujesz dla siebie nowych dwóch kółek. 

Polecane produkty