Ładuję...

Pinarello Dogma F, czyli jeden z najlepszych rowerów szosowych na świecie

08/05/2023
Pinarello Dogma F, czyli jeden z najlepszych rowerów szosowych na świecie

Jedną z marek, która produkuje fenomenalne rowery szosowe, jest założone w 1952 roku Pinarello. Dogma F to jeden z najnowszych modeli tej marki, któremu mamy okazję przyjrzeć się bliżej. Czy słusznie świat kolarski wzdycha do tej włoskiej marki rowerowej? Sprawdzamy!

Spis treści:

  1. Pinarello Dogma F – co sprawia, że to jeden z najlepszych rowerów szosowych?
  2. Czy Włosi dali radę? Czyli jak oceniamy Pinarello Dogma F
  3. Wszystko, co uważamy o Pinarello Dogma F

Pinarello Dogma F – co sprawia, że to jeden z najlepszych rowerów szosowych?

Włoska marka Pinarello jest jedną z tych, które powodują szybsze bicie serca u prawdziwych kolarzy. Słynie ona z innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz przepięknego, unikalnego designu, który sprawia, że są to rowery o niepowtarzalnym stylu. 

Pinarello Dogma F - ciekawostka

Sprawdź także, co sądzimy o Pinarello X: Nie wiesz, jaki rower szosowy wybrać? Sprawdź jak wypada Pinarello X!

Jednoślady Pinarello używane są w profesjonalnym peletonie kolarskim. Jeżdżą na nich takie drużyny World Tour jak: Ineos Grenadiers (dawniej Team Sky) i Deceuninck-Quick-Step, czy Movistar Team. Kolarze wielokrotnie zdobywali na tych rowerach najwyższe stopnie podium.

Widać, że Pinarello wie, co robi, bo 7 na 11 ostatnich Tour de France wygrano na ich rowerach.

Co sprawia, że Pinarello Dogma F to prawdziwy cud techniki i marzenie wielu kolarzy? Naszą reakcję możecie zobaczyć poniżej – są zachwyty i pochwały. Jak to nad dobrym rowerem.

Rama

Rama Pinarello Dogma F to prawdziwe dzieło sztuki. Jest to flagowy model, więc każdego roku podnosi poprzeczkę nie tylko względem poprzednika, lecz także konkurencji. 

Do stworzenia tego arcydzieła użyto włókna węglowego T1100 1K. Pozwoliło to nie tylko na uzyskanie ultraniskiej wagi (na granicy przepisów UCI (Union Cycliste Internationale) – 800 g), lecz także na takie uformowanie tego roweru, by możliwie jak najskuteczniej rozcinał powietrze jak brzytwa. 

W przeciwieństwie do czołowych, amerykańskich producentów Pinarello nie projektuje osobno rowerów do podjazdów i płaskich odcinków. To sprawia, że Pinarello Dogma F musi połączyć oba światy i robi to w sposób wyjątkowy. W jednośladzie poczujesz zarówno niską masę całego roweru (6.66 kg), jak i wyjątkowo dobrą sztywność i przenoszenie generowanej mocy na koło napędowe. 

Jak sam producent pisze:

„To kulminacja naszych wszystkich umiejętności i doświadczenia, mistrzostwo inżynierii, które podnosi poprzeczkę w dziedzinie kierowania, komfortu i aerodynamiki. To wszystko zapakowaliśmy w rower, który potrafi się wspinać, zjeżdżać i jest diabelnie szybki na sprintach. Nie ma znaczenia, co spotka Cię na trasie, bo Dogma F zawsze będzie odpowiednim rowerem”.

To, co od razu rzuca się w oczy, to „bajeczne kształty” – Pinarello ma liczne przetłoczenia i formy, które zwiększają sztywność i zmniejszają opór powietrza. Rama jest tak spłaszczona i odpowiednio dopasowana, że trudno jest oderwać od niej wzrok.

Co bardzo istotne, kształt i tłoczenia ramy sprawiają, że jest ona aerodynamiczna nie tylko względem wiatru czołowego. Wiatr boczny również będzie sprawiał mniej problemów niż do tej pory zawodnikom używającym tego modelu.

Dodatkowo Pinarello użyło legendarnego widelca Onda. To konstrukcja, która jest doskonalona od roku 2000, a jej wyjątkowy kształt zapewnia nie tylko niskie opory aerodynamiczne, lecz także najwyższą możliwą wydajność w tłumieniu nierówności. To interesująca konstrukcja, która wpływa na komfort jazdy i podnosi wydajność pedałowania szczególnie na odcinkach z gorszą nawierzchnią.

Pinarello Dogma F

Dowiedz się także: Jakie buty na rower wybrać? Porady i zestawienie najlepszych propozycji 

Wewnętrzne prowadzenie linek jest w pełni kompatybilne ze zintegrowanym kokpitem i przeprojektowanymi sterami. Rower jest całkowicie pozbawiony linek i pancerzy na zewnątrz. Wygląda to obłędnie i jest tak zaprojektowane, by ta część elementów była możliwie jak najprostsza w serwisie. Niestandardowy jest rozmiar sterów, bo wynosi 1.5 cala zamiast używanego powszechnie 1 1/8. Kiedyś takie rozwiązanie proponował Cannondale.

Dopasowanie i geometria to temat właściwie na odrębny akapit. Pinarello nie uznaje oznaczeń, które spotkać można na T-Shirtach (L, XL, S itd.) i uważa to za obelgę względem ich włoskiego dziedzictwa. Rama występuje w 11 rozmiarach z 16 różnymi rozmiarami kierownicy i 2 rozmiarami sztycy do wyboru, co daje w sumie 352 kombinacje dopasowania roweru do siebie.

WOW!

Trzeba jeszcze wspomnieć, że konstrukcja jest asymetryczna, bo zwiększa to jej sztywność i przełożenie mocy na tylne koło, a jako bonus wrzucamy Wam ciekawostkę – możecie nabyć Pinarello Dogma w wersji z hamulcami szczękowymi.

Trzeba przyznać, że Włosi mają styl i podejście do projektowania, prawda?

Kokpit i sztyca

Kierownica wyprodukowana jest przez firmę Most. Jest to podmarka Pinarello, która działa na podobnej zasadzie, jak Roval dla Specialized i Bontrager dla Trek. Jakość komponentów produkowanych przez tego producenta stoi na bardzo wysokim poziomie. 

Oczywiście w tej cenie jest to kokpit zintegrowany. To znaczy, że wszelkie linki i pancerze poprowadzone są wewnętrznie. Ten zabieg redukuje opór aerodynamiczny i daje świetne rezultaty wizualne. 

Rozwiązaniem, które nam się bardzo podoba, jest dedykowany do tej kierownicy uchwyt do urządzeń Garmin. Komputer rowerowy dzięki niemu trzyma się konstrukcji bardzo pewnie, a samo akcesorium wykonane jest w najwyższym standardzie. Do kierownicy można również założyć dedykowaną lampkę, a Pinarello ma też własne koszyki na bidon, które ładnie pasują do tego modelu (choć NieKamil uważa inaczej).

Pinarelli Dogma F

Jak dotrzeć Bezbłędnie do celu? Poznaj najnowszy komputer rowerowy Garmin Edge 540 oraz Garmin Edge 840 

To, co zwraca uwagę, to przepiękna sztyca z tytanu. Względem starszego modelu została ona tak przeprojektowana, by stawiać mniejsze opory powietrza i mieć możliwie najlepsze właściwości tłumienia drgań.

Osprzęt

Recenzowany przez nas w nagraniu model Pinarello Dogma F skonfigurowany został na możliwie najwyższej grupie Shimano Dura Ace Di2. Oczywiście możesz wybrać wariant z Campagnolo Super Record lub Sram Red eTap AXS.

Czy musimy pisać o tym, że biegi zmieniają się błyskawicznie i napęd pracuje jak marzenie? Chyba niczego innego w tej cenie nie można oczekiwać.

Koła

Skoro gramy w najwyższej lidze, to proszę się nie dziwić, że koła są prawdziwą perełką w tym rowerze.

Obręcze pochodzą od uznanej na świecie marki Princeton Carbon Works, która od wielu lat wytycza standardy tworzenia kół z tego materiału. Dodatkowo koła zbudowane są na jednych z najlepszych na rynku piastach niemieckiej firmy Tune. Jaki jest efekt? Jest lekko, jest sztywno i bardzo ładnie „tyrka”. 

Koła ubrane są w najwyższy model opon Pirelli P Zero. Należą do czołówki ogumienia, które można kupić do roweru szosowego. Ich rozmiar to 26C, a rama maksymalnie zmieści oponę o szerokości 28C.

Krótko mówiąc – Pinarello Dogma F ma jeden z najlepszych zestawów, jaki można spotkać w rowerach szosowych.

Rowery szosowe Sprint-Rowery

Czy Włosi dali radę? Czyli jak oceniamy Pinarello Dogma F

W większości sklepów marki, takie jak Trek, Giant i Cannondale stoją na wystawie i bez problemu jesteś w stanie obejrzeć te rowery. Sposób dystrybucji Pinarello sprawia, że nie zobaczysz ich na ustawkach rowerowych. Jaka właściwie jest wyścigowa konkurencja Pinarello Dogma F i do jakich jednośladów można porównać ten model? Czy jest to najdroższy rower szosowy, czy w kategorii cenowej też ma rywali?

Trek Madone SLR 9 – to rower, który wielokrotnie wygrywał w wielkich imprezach kolarskich. Wbudowany w ramę łącznik IsoFlow pozwala utrzymywać wysoką wydajność pedałowania, rama jest ultralekka i aerodynamiczna. Jeśli w tym pułapie ma to jeszcze znaczenie, to cena jest wyższa niż Pinarello.

Giant Propel Advanced SL 0 – propozycja od Giant jest dopracowana pod każdym kątem, jednak delikatnie odstaje technicznie od propozycji Trek i Pinarello. Będzie to odczuwalne zwłaszcza, przy bocznym wietrze, bo jest to typ roweru Aero, a nie typowy model do wygrywania wielkich tourów.

Jak w tym zestawieniu wypada Pinarello? Mamy wrażenie, że łączy w sobie kolarską pasję ze świetną technologią. Przetłoczenia na ramie i aerodynamiczny kształt robią wielkie wrażenie. Rower jest po prostu piękny i przyprawia o szybsze bicie serca, a jazda na nim jest jeszcze lepiej odczuwalna. 

Bezpośrednia konkurencja jest oczywiście ultralekka, wydajna, aerodynamiczna, sztywna, ale żaden z tych rowerów nie ma tego egzotycznego magnetyzmu, który powoduje, że za Piną obejrzy się każdy pasjonat rowerów. 

Pinarello Dogma F to model, na który wsiadasz, bo kochasz kolarstwo. Przy okazji ten jednoślad pomoże Ci wygrać wyścig, w którym postanowisz wziąć udział.

Tak, Włosi dali radę w swoim stylu i z wielkim stylem. To wspaniały rower, a Kamil będzie go ujeżdżał przez kilka najbliższych miesięcy i z pewnością podzieli się szerszą recenzją na naszym kanale YouTube

Najlepszy rower szosowy

Wszystko, co uważamy o Pinarello Dogma F

Tego roweru nie da się inaczej podsumować niż to, że jest to prawdziwe arcydzieło włoskiej inżynierii. Przepięknie dopracowana rama. Doskonale działający osprzęt Shimano Dura Ace Di2, dedykowane koszyki na bidon, na które NieKamil marudzi… jest to rower marzeń wart nie jednej, a dwóch nerek. Jeśli więc zastanawiasz się nad tym, jaki rower szosowy będzie ideałem, to masz już odpowiedź.

Jeśli chcesz mieć w rowerowym garażu takie pięknie Pinarello, to skontaktuj się z nami przez dane umieszczone na stronie internetowej. Mamy dostęp do tej marki i na zamówienie jesteśmy w stanie ściągnąć dla Ciebie Twój wymarzony rower. 

Do następnego!

PS. Wpadajcie na jutuby, dzieje się tam ostatnio! Zapraszamy.