Ładuję...

Piszczące Hamulce w Rowerze – Jak Zdiagnozować i Naprawić?

12/12/2023
Piszczące Hamulce w Rowerze – Jak Zdiagnozować i Naprawić?

Piszczące hamulce w rowerze mogą być irytujące i niebezpieczne. Jak zdiagnozować i naprawić ten problem? Podpowiadamy co zrobić, by cieszyć się zawsze bezpieczną i bezproblemową jazdą!

Spis treści:

  1. Dlaczego hamulce rowerowe piszczą?
  2. Przegląd – jak sprawdzić stan hamulców?
  3. Przyczyny piszczących hamulców oraz sposoby, jak je wyeliminować
  4. Czyszczenie i konserwacja hamulców krok po kroku
  5. Jak prawidłowo ustawić hamulce?
  6. Wymiana okładzin hamulcowych – kiedy i jak to zrobić?
  7. Jak dbać o hamulce, aby unikać piszczenia w przyszłości?
  8. Zakończenie

Dlaczego hamulce rowerowe piszczą?

sposob-na-piszczace-hamulce-w-rowerze

Piszczące hamulce w rowerze mogą być źródłem frustracji dla wielu rowerzystów. Ten irytujący dźwięk często wynika z kilku podstawowych przyczyn, takich jak brud, czy wilgoć. Klocki hamulcowe, będące kluczowym elementem systemu hamulcowego, mogą piszczeć, gdy są zabrudzone lub zużyte. Podobnie, tarcze hamulcowe mogą wydawać niepożądane dźwięki, jeśli są nieprawidłowo wyregulowane lub pokryte warstwą zanieczyszczeń i oleju. Niewłaściwe czyszczenie roweru, zwłaszcza w obszarze hamulców, może również przyczynić się do tego problemu.

W przypadku hamulców tarczowych piszczenie może być spowodowane przez niewłaściwe ustawienie tarczy hamulcowej lub zużycie klocków hamulcowych. W przypadku hamulców szczękowych problem może wynikać z nieprawidłowo zamontowanych lub zużytych klocków.

Dbanie o układ hamulcowy to dbanie o nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Lepiej nie lekceważ żadnego sygnału, który sugeruje, że najwyższy czas na przegląd!

Przegląd – jak sprawdzić stan hamulców?

Przeprowadzenie podstawowego przeglądu hamulców w rowerze jest kluczowe do zlokalizowania źródła piszczenia. Zacznij od wizualnej inspekcji klocków i tarcz hamulcowych. Sprawdź, czy są równomiernie zużyte i czy nie mają na sobie widocznych śladów oleju, czy brudu.

Następnie, zwróć uwagę na stan tarczy hamulcowej; powinna być czysta i wolna od zniekształceń. Zużyta tarcza będzie miała charakterystyczne żłobienie widoczne gołym okiem i wyczuwalne pod palcem. Wszelkie oznaki korozji, ubytków i defekty wizualne mogą kwalifikować ją do wymiany.

W przypadku hamulców szczękowych ważne jest, aby śruby trzymające klocki były odpowiednio dokręcone i aby klocki były prawidłowo ustawione względem obręczy.

W przypadku hamulców tarczowych sprawdź, czy tarcza jest prawidłowo wycentrowana i czy klocki nie są zbyt blisko tarczy.

W procesie przeglądu hamulców przydadzą Ci się narzędzia, które przyśpieszą cały proces:

  • Zestaw do odpowietrzania hamulców:

To specjalistyczny pakiet narzędzi przeznaczony do serwisowania i konserwacji systemu hamulcowego SRAM. Znajdziesz w nim wszystko to, co niezbędne do wykonania całej procedury, od strzykawek, po złączki, adaptery i kompletną instrukcję obsługi.

Jeśli nie należysz do tych osób, które czują się pewnie, serwisując osobiście swój rower, to zdecydowanie zgłoś się z usługą odpowietrzania hamulców do fachowego serwisu.

piszczace-hamulce-hydrauliczne-w-rowerze

  • Klucz imbusowy lub Torx:

Wiele komponentów hamulcowych w tym śruby trzymające klocki hamulcowe, wymaga do regulacji lub demontażu klucza imbusowego lub Torx.

Multitool jest narzędziem, które warto mieć bez względu na swój poziom zaawansowania w serwisowaniu roweru. Nawet prosty zestaw narzędzi potrafi być pomocny przy większości czynności związanych z konserwacją naszych dwóch kółek. Topeak Mini 9 ma w sobie najczęściej używane rozmiary kluczy ampulowych, śrubokręt krzyżak i dwie wbudowane łyżki do opon.

skrzypiace-hamulce-w-rowerze

Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanego zestawu, to sięgnij po Topeak Tubi 18, który ma wbudowane wszystko to, co jest potrzebne do serwisowania roweru.

Dobry multitool jest inwestycją na kilka sezonów. W przypadku narzędzi Topeak ręczymy za ich wysoką jakość wykonania.

piszczace-hamulce-w-rowerze-v-brake

Dowiedz się więcej: Znajdź swój idealny rozmiar – jak zmierzyć ramę roweru?

Przyczyny piszczących hamulców oraz sposoby, jak je wyeliminować

Zanieczyszczenia na klockach i tarczach hamulcowych, takie jak brud, olej, a nawet pył mogą osadzać się na nich, prowadząc do nieprzyjemnych dźwięków. Regularne czyszczenie tych komponentów może znacznie zmniejszyć ryzyko piszczenia. Użyj specjalistycznego odtłuszczacza do tarcz hamulcowych Weldtite Disc Brake Cleaner, aby usunąć zanieczyszczenia. Jest łatwy w aplikacji i znacznie przyśpiesza konserwacje układu hamulcowego.

piszczace-hamulce-tarczowe-w-rowerze

Używanie nieodpowiednich środków czyszczących lub technik może prowadzić do osadzania się zanieczyszczeń na hamulcach. Unikaj stosowania olejów i smarów w pobliżu klocków hamulcowych i zawsze używaj dedykowanych środków czyszczących.

Zużyte klocki hamulcowe są naturalnym zjawiskiem i mogą prowadzić do piszczenia. Sprawdź grubość okładzin hamulcowych i jeśli są zbyt cienkie, wymień je na nowe.

Kolejnym czynnikiem, który może wywoływać niepożądane dźwięki, jest niewłaściwe ustawienie hamulców. Zarówno V-brake, jak i tarczowe klocki hamulcowe mogą powodować nieprzyjemne piszczenie. Upewnij się, że są prawidłowo ustawione względem tarczy hamulcowej lub obręczy.

W przypadku hamulców tarczowych sprawdź również, czy tarcza hamulcowa jest prawidłowo wycentrowana. Przegrzanie hamulców lub uderzenie przy upadku mogą ją zniekształcić i powodować niepożądane dźwięki podczas jazdy.

Przeczytaj także: Profesjonalny serwis roweru – co powinien obejmować?

Czyszczenie i konserwacja hamulców krok po kroku

Aby zapewnić długotrwałą wydajność i uniknąć problemów takich jak piszczące hamulce, musisz pamiętać, że regularne czyszczenie i konserwacja komponentów są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sprzętu. Oto krok po kroku, jak prawidłowo zadbać o hamulce rowerowe:

Przygotowanie narzędzi

Przygotuj wszystkie niezbędne narzędzia i materiały, takie jak czysta szmatka, specjalistyczny środek do czyszczenia hamulców, szczotka do czyszczenia, a w przypadku hamulców tarczowych – klucz do regulacji.

Czyszczenie klocków hamulcowych

Zacznij od usunięcia wszelkich zanieczyszczeń z klocków hamulcowych. Użyj szczotki, aby delikatnie usunąć brud i osady. Następnie, zastosuj specjalistyczny środek, aby dokładnie oczyścić klocki.

Czyszczenie tarcz hamulcowych

Jeśli Twój rower jest wyposażony w hamulce tarczowe, to następnym krokiem jest ich wyczyszczenie. Użyj czystej, suchej szmatki i specjalistycznego środka do czyszczenia tarcz, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia i oleje.

Sprawdzenie i regulacja hamulców

Po wyczyszczeniu sprawdź stan klocków i tarcz hamulcowych. Upewnij się, że klocki są równomiernie zużyte i prawidłowo ustawione względem tarczy lub obręczy. W razie potrzeby dokonaj regulacji.

Smarowanie komponentów

Niektóre części hamulców, takie jak śruby trzymające, mogą wymagać delikatnego nasmarowania. Użyj odpowiedniego smaru Weldtite Pure Grease, ale bądź ostrożny, aby nie dostał się on na klocki lub tarczę hamulcową.

piszczace-hamulce-hydrauliczne-w-rowerze

Ostatnie Sprawdzenie

Po zakończeniu czyszczenia i konserwacji przeprowadź krótki test hamulców, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Sprawdź, czy hamulce reagują szybko i nie wydają już nieprzyjemnych dźwięków.

Wymiana okładzin hamulcowych – kiedy i jak to zrobić?

Wymiana okładzin hamulcowych to podstawowa czynność związana z konserwacją układu hamulcowego. Zużyte klocki nie tylko mogą być powodem piszczących hamulców w Twoim rowerze, ale dodatkowo zagrażają Twojemu bezpieczeństwu. Zbyt długa jazda na zużytych komponentach może skończyć się kosztowną naprawą układu hamulcowego.

Zalecana grubość klocka hamulcowego wynosi nie mniej niż 1.5mm grubości. Warto od czasu do czasu zajrzeć do zacisku i sprawdzić ile mięsa” jeszcze tam zostało. Pamiętaj, aby wybrać odpowiednie klocki hamulcowe! W przypadku układu tarczowego masz do dyspozycji trzy rodzaje klocków :

  • klocki żywicznenajtańsze i zużywające się najszybciej. W deszczu znikają w oczach. Do rekreacyjnej jazdy są w zupełności wystarczające. Większość producentów montuje je jako standardowe wyposażenie;

  • klocki półmetaliczne – są żywiczne z domieszką opiłków metalu. Lepsze niż ich żywiczne odpowiedniki;

  • klocki metaliczne – dają największą siłę hamowania i odporność na trudne warunki pogodowe. Ich wadą jest jednak to, że szybciej zużywają tarcze i częściej niż inne klocki piszczą przy hamowaniu.

Jak prawidłowo ustawić hamulce?

Aby uniknąć piszczących hamulców w rowerze, kluczowe jest ich prawidłowe ustawienie. Nieprawidłowo wyregulowane mogą prowadzić do nadmiernego tarcia, co z kolei skutkuje nieprzyjemnymi dźwiękami. Sprawdź, jak szybko i dobrze ustawić klocki hamulcowe. 

Sprawdzenie śrub trzymających

Upewnij się, że wszystkie śruby trzymające klocki hamulcowe są odpowiednio dokręcone. Luźne śruby mogą powodować wibracje i piszczenie podczas hamowania.

Regulacja odległości klocków

Klocki hamulcowe powinny być ustawione w odpowiedniej odległości od tarczy lub obręczy. Zbyt blisko umieszczone będą ciągle się ocierać, powodując piszczenie.

Wyrównanie klocków

Upewnij się, że klocki są równoległe do tarczy lub obręczy. Źle ustawione mogą powodować nierównomierne zużycie i skrzypienie hamulców.

Testowanie

Po dokonaniu regulacji przetestuj hamulce, sprawdzając ich reakcję i słuchaj, czy nie występują niepożądane dźwięki. Regularna kontrola i regulacja to nie tylko sposób na uniknięcie piszczących hamulców, ale również klucz do bezpiecznej jazdy. Jeśli nie jesteś pewien, jak prawidłowo wykonać te czynności, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do profesjonalnego serwisu rowerowego.

Zobacz też: Tuning roweru – w jaki sposób możesz ulepszyć swój rower?

Kiedy zlecić naprawę hamulców profesjonaliście?

Czasami piszczące hamulce w rowerze mogą wskazywać na poważniejsze problemy, które wymagają interwencji specjalisty. Jeśli mimo wykonania powyższych kroków, hamulce nadal piszczą, lub jeśli zauważysz nadmierne zużycie klocków hamulcowych albo tarczy, to pamiętaj, że warto zlecić sprawdzenie roweru profesjonalnemu mechanikowi.

Specjalistyczna diagnoza i naprawa są szczególnie ważne, gdy dostrzegasz nierównomierne zużycie klocków lub uszkodzenia mechaniczne. Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, a czasami tylko fachowa ręka może zagwarantować prawidłowe funkcjonowanie hamulców.

Jak dbać o hamulce, aby unikać piszczenia w przyszłości?

Regularna konserwacja jest kluczem do uniknięcia problemów z piszczącymi hamulcami w rowerze.
Obejmuje to regularne czyszczenie klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych, a także kontrolę ich zużycia.

Ważne jest, aby regularnie myć jednoślad, zwracając szczególną uwagę na hamulce. Należy usunąć brud i resztki, które mogą powodować piszczenie. Ponadto musisz sprawdzać, czy śruby trzymające komponenty hamulcowe są odpowiednio dokręcone. Dbanie o te aspekty pomoże zachować hamulce w dobrym stanie i zminimalizować ryzyko niepożądanych dźwięków.

piszczace-hamulce-tarczowe-w-rowerze

Zakończenie

Jak myślisz, czy nasi widzowie dbają o hamulce w rowerze? Jest tylko jeden sposób, by się przekonać! Wejdź na YouTube i zapoznaj się z serią ROWERY WIDZÓW, gdzie oceniamy sprzęty z naszej skrzynki mailowej.


Po wszelkie akcesoria niezbędne do konserwacji i samodzielnego serwisu oczywiście zapraszamy do naszego sklepu.

Do następnego!

Polecane produkty