Ładuję...

Porady ekspertów: Wymiana linki przerzutki i hamulca krok po kroku

15/12/2023
Porady ekspertów: Wymiana linki przerzutki i hamulca krok po kroku

Mimo, że większość kolarzy na co dzień nie myśli o znajdujących się w ich rowerach linkach przerzutek i hamulców, to jednak są one bardzo ważnymi elementami, które wymagają okresowej kontroli oraz wymiany. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzić ich zużycie oraz w jaki sposób przebiega wymiana linki przerzutki i hamulca, to zapraszamy Cię do dalszej części naszego artykułu!

Spis treści:

  1. Wymiana linek w rowerze – dlaczego warto o niej pamiętać?
  2. Wymiana linki przerzutki i hamulca – tego będziesz potrzebował
  3. Wymiana linki zmiany biegów krok po kroku
  4. Jak wymienić linkę hamulca w rowerze?
  5. Wymiana linek w rowerze. Kilka słów na koniec

Wymiana linek w rowerze – dlaczego warto o nich pamiętać?

wymiana-linki-przerzutki-tylnej

W pierwszej kolejności warto zastanowić się, dlaczego każdy rowerzysta powinien regularnie sprawdzać to, w jakiej kondycji są linki znajdujące się w jego sprzęcie. Dotyczy to oczywiście tylko tych osób, których jednoślady mają jakiekolwiek linki. Jeżeli Twój rower posiada elektroniczne przerzutki, hydrauliczne hamulce lub nawet oba te rozwiązania, to zużyte linki nie są Twoim zmartwieniem. 

Dbanie o stan linek jest ważne przede wszystkim ze strony bezpieczeństwa. Szczególnie istotna pod tym kątem jest regularna i właściwie przeprowadzona wymiana linki hamulcowej w rowerze. Linka hamulcowa jest w końcu bezpośrednim łącznikiem pomiędzy klamką hamulca a zaciskiem. Uszkodzone i zużyte cięgno grozi zacinaniem się hamulców, a w najgorszym wypadku nawet zerwaniem i utratą możliwości hamowania.

Jeżeli chodzi o linki przerzutek, to mają one mniejszy wpływ na bezpieczeństwo, ale również należy je brać pod uwagę w tym kontekście. Podobnie jak w przypadku hamulców, zużyta i postrzępiona linka może powodować zacinanie się przerzutek i ich niekontrolowane przeskakiwanie. Nie tylko obniża to komfort jazdy, ale może również doprowadzić do utraty równowagi i wywrotki w czasie pedałowania z dużą mocą. Dotyczy to zwłaszcza osób wykorzystujących bloki do pedałów, takie jak np. Shimano SPD SL SM-SH10.

wymiana-linek-w-rowerze

Linki utrzymane w dobrym stanie mają też duży wpływ na wydajność roweru. Jest to szczególnie istotne dla osób, które jazdę na rowerze traktują bardziej profesjonalnie. W przypadku hamulców, nowe i sprężyste linki sprawiają, że sprzęt szybciej reaguje na naciśnięcie klamki i hamuje bardziej efektywnie. Z kolei nowe linki przerzutek zapewniają płynność i precyzję zmiany przełożeń w każdych warunkach.

Warto również wspomnieć o niezawodności, która jest szczególnie ważna w przypadku osób, które na rowerze pokonują naprawdę długie trasy. Zerwana linka hamulca na dobrą sprawę wyklucza możliwość dalszej jazdy, a mało kto wozi ze sobą zapas. Podobnie w przypadku przerzutek: pęknięte cięgno i brak możliwości zmiany przełożeń w górach, gdzie nie brakuje długich podjazdów i szybkich zjazdów, może uniemożliwić dokończenie trasy.

Należy pamiętać o tym, że nie zawsze za nieprawidłową pracę hamulców lub przerzutek odpowiadają nadmiernie zużyte linki. W niektórych przypadkach wymiana linek w rowerze nie jest konieczna, a do poprawienia działania układu hamulcowego lub zmiany biegów wystarczy korekta napięcia linek, które w miarę eksploatacji stopniowo się wydłużają. To właśnie brak odpowiedniego naprężenia może być źródłem problemów. 

Wymiana linki przerzutki i hamulca – tego będziesz potrzebował

Na szczęście wymiana linki zmiany biegów lub linki hamulcowej nie należy do operacji, do których potrzebna jest duża wiedza i doświadczenie w mechanice rowerowej. Nie będziesz też potrzebował specjalistycznych narzędzi. Na dobrą sprawę jedynym nietypowym instrumentem jest obcinacz, taki jak obcinacz do pancerzy Topeak Prepstation. Oprócz niego do wymiany linki potrzebować będziesz tylko klucza imbusowego oraz śrubokrętu.

jak-wymienic-linke-hamulca-w-rowerze

Czasami za problemy z pracą linek odpowiadają też zbyt mocno zużyte pancerze, które zakłócają płynną pracę cięgna. W takiej sytuacji musisz kupić nową osłonę, taką jak pancerz Shimano OT-RS900, 240 mm i podmienić ją podczas wymiany linki.

wymiana-linki-hamulcowej-w-rowerze

Warto podkreślić, że ciężko jest wymienić linkę na inną, nie posiadając jednocześnie nowej części, która pozwoli Ci zastąpić zużyty element. Trzeba mieć świadomość tego, że linka hamulcowa różni się od tej stosowanej w przerzutkach. Co więcej, linki mogą różnić się od siebie w zależności od tego, do jakiego roweru są one przeznaczone. Należy pamiętać o tych kwestiach w momencie zakupu nowych części.

Najtańsze, a co za tym idzie najbardziej popularne linki hamulcowe i do przerzutek, to linki galwanizowane i szlifowane. Zapewniają one odpowiednią trwałość i kulturę pracy w codziennym użytkowaniu. Jeżeli jednak korzystasz z roweru w każdych warunkach i stawiasz na wydajność, to powinieneś zakupić linki polerowane i powlekane.

Materiałem, którym powleczone są linki najczęściej jest PTFE, popularnie nazywany Teflonem. Dzięki właściwościom samosmarującym PTFE minimalizuje tarcie linki wewnątrz pancerza, przez co przerzutki i hamulce pracują zdecydowanie płynniej. Materiał ten zapewnia też większą odporność linek na korozję i rozciąganie, dzięki czemu zwiększa się interwał ich wymiany.

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, linki do przerzutki i hamulca różnią się od siebie. Różnice te dotyczą wymiarów oraz tego, w jaki sposób są one zakończone. Linka przerzutki zakończona jest baryłką w kształcie walca i ma przekrój około 1,2 mm. W przypadku linki hamulcowej może być ona zakończona baryłką w kształcie koła (MTB) lub grzybka (szosa). Jej grubość to około 1,6 mm.

Dowiedz się więcej: Ramy karbonowe – czy powinniśmy się ich bać

Wymiana linki zmiany biegów krok po kroku

Czas opisać jak powinna przebiegać procedura wymiany linki przerzutek w rowerze. Niezależnie od tego, czy czeka Cię wymiana linki przerzutki tylnej, czy też wymiana linki przerzutki przedniej, poszczególne kroki wymiany będą wyglądać tak samo. Dlatego w naszym poradniku opiszemy je zbiorczo.

  1. Pierwszym krokiem powinno być zrzucenie łańcucha na najmniejszą dostępną tarczę zarówno na kasecie, jak i na korbie. Dzięki temu sprężyna będzie mniej naprężona i unikniesz w ten sposób problemów po tym, jak odłączysz linkę od przerzutki.
  2. Następnie za pomocą klucza imbusowego należy poluzować śrubę mocującą linkę w przerzutce. Kapturek, którym zakończona jest linka, należy zdjąć lub odciąć. Bez tego nie uda się przeciągnąć linki przez pancerz.
  3. Po rozłączeniu linki i przerzutki możesz wyciągnąć cięgno z pancerza przez manetkę, ponieważ to właśnie w niej znajduje się końcówka linki.
  4. Montaż nowego cięgna zaczynamy w miejscu, w którym zakończyliśmy demontaż starej linki, czyli przy manetce. Wymiana linki przerzutki w manetce obrotowej jest niestety trochę bardziej uciążliwa niż w przypadku pozostałych manetek. Konieczne jest jej rozebranie celem nawinięcia linki. W pozostałych typach wystarczy zaczepić linkę w odpowiednim miejscu manetki.
  5. Po zamontowaniu linki w manetce pora na przeciągnięcie jej przez pancerze aż do samej przerzutki. Siłą rzeczy wymiana linki przerzutki tylnej będzie wymagała od Ciebie przeciągnięcia linki na trochę dłuższym dystansie.
  6. Zanim zaczepisz linkę do przerzutki, wkręć maksymalnie znajdującą się przy niej i przy manetce baryłkę, a następnie wykręć o jeden obrót. Zostawisz sobie w ten sposób szersze pole do późniejszej regulacji.
  7. Przedostatnim krokiem jest przykręcenie linki do przerzutki za pomocą odkręconej na początku wymiany śruby.
  8. Na koniec wystarczy przyciąć nadmiar linki za pomocą wspomnianego wcześniej obcinacza do linki. Odradzamy przycinanie jej za pomocą zwykłych nożyc lub kombinerek. Po przycięciu zagnieć na lince jej aluminiowe zakończenie. 
  9. Jeżeli wymianę zacząłeś od tylnego cięgna, to wymiana linki przerzutki przedniej będzie wyglądać analogicznie.
  10. Po skończonej wymianie linek konieczna będzie regulacja przerzutek. O tym, jak to zrobić przeczytasz w tym artykule.

Jak wymienić linkę hamulca w rowerze?

Pod wieloma względami wymiana linki hamulcowej w rowerze jest praktycznie identyczna, co wymiana linki przerzutki. Z tego powodu tak naprawdę odradzamy wykonywanie obu czynności jednocześnie, ponieważ w łatwy sposób można się pomylić i zamienić niektóre elementy pomiędzy oboma układami.

  1. W przypadku hamulców oczywiście nie trzeba niczego przestawiać do demontażu linki. Dlatego pierwszym krokiem jest odkręcenie śruby mocującej linkę w zacisku i odcięcie lub zdjęcie kapturka zabezpieczającego zakończenie linki.
  2. Następnie musisz wyciągnąć linkę z pancerza przez klamkę oraz odpiąć ją od dźwigni.
  3. Montaż nowej linki zacznij od zamontowania jej w klamce.
  4. Następnym krokiem jest oczywiście przeciągnięcie linki przez pancerz, aż do zacisku hamulca.
  5. Po doprowadzeniu linki do zacisku wkręć maksymalnie baryłkę przy klamce i następnie poluzuj ją o jeden pełny obrót.
  6. Dopiero po ustawieniu baryłki zaczep linkę do zacisku. Jest to ważne z punktu widzenia późniejszej regulacji.
  7. Zanim odetniesz nadmiar linki, konieczna jest odpowiednia regulacja hamulców. O tym, jak to zrobić przeczytasz tutaj.
  8. Po zakończonej regulacji hamulców możesz odciąć zbędny kawałek linki i założyć aluminiowe zabezpieczenie jej końcówki. Gotowe! 

Przeczytaj także: Szerokość obręczy a szerokość opony – jak dopasować dla optymalnej jazdy? 

wymiana-linki-przerzutki-przedniej

Wymiana linek w rowerze. Kilka słów na koniec

Po przeczytaniu naszego artykułu powinieneś wiedzieć doskonale, jak wymienić linkę hamulca w rowerze lub cięgno przerzutek. Obie czynności są do siebie niemalże bliźniaczo podobne, dlatego mając przećwiczoną i opanowaną jedną z nich, możesz być pewien, że z wymianą linek w drugim układzie również poradzisz sobie doskonale.

Pamiętaj o tym, że regularna kontrola i wymiana linek jest ważna nie tylko ze względu na wydajność i komfort jazdy rowerem, ale przede wszystkim z punktu widzenia bezpieczeństwa. O ile zacinająca się linka przerzutki na ogół nie stanowi większego niebezpieczeństwa, o tyle niesprawny układ hamulcowy może być już poważnym zagrożeniem dla Ciebie i innych uczestników ruchu.

Pamiętaj o tym, by przed wymianą i zakupem części sprawdzić dokładnie, jakiego rodzaju element kupujesz, ponieważ linki do przerzutek i hamulców znacząco różnią się od siebie i nie mogą być stosowane zamiennie. Jeżeli w Twoim rowerze przyszedł czas na wymianę linek, to koniecznie sprawdź ofertę naszego sklepu Sprint-Rowery. Znajdziesz w niej nie tylko części zamienne potrzebne do wymiany linek, ale również narzędzia, które z pewnością ułatwią Ci pracę przy rowerze.

Polecane produkty