Ładuję...

Rama karbonowa czy aluminiowa? Jaki rower wybrać? Wady i zalety ram

29/06/2023
Rama karbonowa czy aluminiowa? Jaki rower wybrać? Wady i zalety ram

Rama karbonowa czy aluminiowa? Kto powinien wybrać włókno węglowe, a kto tradycyjne aluminium? Czy faktycznie są między nimi tak duże różnice? Który z materiałów lepiej sprawdzi się w Twoim rowerze? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Rama karbonowa czy aluminiowa? Jakie są główne różnice między tymi materiałami?
  2. Rama karbonowa czy aluminiowa: Kluczowe czynniki do rozważenia przed podjęciem decyzji
  3. Rower z ramą karbonową lub aluminiową – propozycje modeli dla Ciebie
  4. Rama karbonowa vs rama aluminiowa? Wybór, który zależy od Twoich preferencji i potrzeb

Rama karbonowa czy aluminiowa? Jakie są główne różnice między tymi materiałami?

Pierwsze rowery powstawały z drewna, a kolejnym etapem ewolucji ram rowerowych było wykorzystanie stali. My dziś zdecydowanie nie planujemy wracać do tak odległej historii, jednak chcemy Wam przybliżyć odrobinę tego, co wydarzyło się w świecie ram rowerowych w ciągu ostatnich lat.

Na placu boju w konstrukcji ram rowerowych liczą się trzy materiały: stal, aluminium i włókno węglowe. Ramy stalowe stanowią obecnie niewielki procent sprzedaży, toteż nie będziemy ich szeroko opisywać. Pozostają więc dwa materiały – rama karbonowa, a aluminiowa – czym się różnią, jakie mają specyfikacje? Przedstawiamy je poniżej!

Dowiedz się również: Jak często jeździć na rowerze, aby nie przemęczyć organizmu?

Rama karbanowa vs aluminiowa

Ramy aluminiowe

Aluminium zaczęło zyskiwać na popularności w latach 70-tych. Dwie marki – Cannondale i Giant przyczyniły się najbardziej do tego, że tworzywo stało się popularne w rowerach konsumenckich.

Dzisiejsze ramy aluminiowe to tak naprawdę bardzo uniwersalne i dopracowane konstrukcje. Są mocne, lekkie i trwałe. To dobry wybór dla rowerzystów na każdym poziomie zaawansowania. Aluminium jako materiał jest stosunkowo tanie, co przekłada się na dość przystępne ceny rowerów, które są z niego zbudowane. 

Ramy aluminiowe znajdziesz w każdym segmencie rowerów. Od rowerów miejskich, po szosowe i górskie.

Rama karbonowa a aluminiowa – ciekawostka

Hydroforming

To specjalna technologia używana w produkcji ram z aluminium. Polega na wykorzystaniu płynu pod wysokim ciśnieniem (najczęściej oleju) do kształtowania rur aluminiowych. Pozwala to na uzyskanie kształtów nie tylko atrakcyjnych wizualnie, lecz także efektywnie tłumiących drgania.

Cieniowanie rur ram aluminiowych

To druga technologia, która stosowana jest w ramie aluminiowej. Inaczej zwana „tapering”. To proces, który polega na różnicowaniu grubości ścianek rur aluminiowych w ramie. Jego celem jest zwiększenie wytrzymałości, utrzymanie dużej sztywności ramy w kluczowych miejscach i zredukowanie wagi. W praktyce oznacza to, że ścianki rur mają zwiększoną grubość w miejscach, które są najbardziej obciążone (na przykład połączenia rur). Tam, gdzie można sobie na to pozwolić – ścianki są cieńsze, a dzięki temu rama jest lżejsza.

Ramy z włókna węglowego

Ramy z włókna węglowego są standardem w zawodowym peletonie i wśród entuzjastów rowerowych szukających najlepszego sprzętu. Cechuje je wyjątkowa lekkość i wytrzymałość, co przekłada się na doskonałe osiągi i komfort jazdy. 

Tworzywo węglowe to materiał kompozytowy, który składa się z ekstremalnie cienkich włókien, utwardzanych w matrycy z tworzywa sztucznego. Ten proces produkcji pozwala na stworzenie ram o precyzyjnie zaprojektowanych właściwościach mechanicznych i specjalistycznych kształtach. 

Producenci są w stanie tak pokierować włókna, by umieścić te o dużej sztywności w jednym kierunku i jednocześnie elastyczne w drugim, co może poprawiać komfort jazdy i wydajność pedałowania. Przykładem takiego rozwiązania jest tłumik IsoSpeed, który znajdziesz m.in. w rowerach szosowych firmy Trek.

Rama z włókna węglowego jest znacznie lżejsza niż jej aluminiowe odpowiedniki, co ma ogromne znaczenie w sporcie wyczynowym. Kompozyt jest też bardziej odporny od aluminium na długich dystansach, co oznacza, że rama może wytrzymać dłuższy okres intensywnej eksploatacji bez ryzyka uszkodzeń. Niestety jest to materiał, który niezbyt dobrze znosi punktowe uderzenia, dlatego po poważniejszej kraksie najczęściej rama jest do wymiany.

Rama karbonowa a aluminiowa

Rama karbonowa czy aluminiowa: Kluczowe czynniki do rozważenia przed podjęciem decyzji

Rower karbonowy czy aluminiowy? Aby to ocenić, trzeba zwrócić uwagę na specyfikację ramy. To ona jest najważniejszym elementem jednośladu i wpływa bezpośrednio na wydajność jazdy. Należy przeanalizować kilka czynników, wybierając materiał, z którego ma być wykonana.

Cena

Nie ma co ukrywać – ze względu na zaawansowany proces technologiczny i specyfikę materiału, jakim jest włókno węglowe, to właśnie ramy z tego materiału traktowane są jako lepsze i droższe.

Przed zakupem warto się zastanowić, czy wykorzystasz możliwości, które daje taka rama i czy jesteś gotowy zapłacić za jej zalety. Czy warto? Zdecydowanie tak – kto jeździł na carbonie, ten nie chce wracać do ram aluminiowych.

Waga

Ramy z włókna węglowego są lżejsze od ich aluminiowych odpowiedników. Przekłada się to na lepsze osiągi w szczególności, gdy masz do czynienia z jazdą pod górę. Oczywiście rozmiar ramy ma znaczenie w masie własnej, jednak carbon tutaj zdecydowanie wygrywa z aluminium w każdym przypadku.

Dowiedz się więcej: Przewyższenia na rowerze, czyli jak poprawnie wykonywać trening podjazdów?

Trwałość i wytrzymałość materiału

Ramy z carbonu są bardzo trwałe i odporne na eksploatacje materiału. Widoczna jest także większa sztywność ramy. Największą wadą w tym aspekcie jest niska odporność na uderzenia, choć w ostatnich latach pojawiają się specjalnie wzmacniane konstrukcje przeznaczone do rowerów grawitacyjnych. 

Istnieje jednak obawa, że przy silnym uderzeniu karbon pęknie, a takie złamanie ramy będzie niemożliwe do naprawy. Wciąż jednak pod tym względem aluminium daje większą pewność. Z tego samego powodu na wielkich tourach spotkać można zawodników, którzy rezygnują ze zintegrowanych kokpitów z włókna węglowego na rzecz aluminiowej kierownicy i mostka. Aluminiowa kierownica podczas upadku w najgorszym razie pozostanie wygięta, a włókno węglowe całkowicie pęka.

Komfort i wydajność jazdy

W tym aspekcie bez dwóch zdań włókno węglowe jest znacznie lepszym materiałem. Nie dość, że tłumi drgania i podnosi komfort jazdy, to znakomicie przenosi moc generowaną przez kolarza na tylne koło. Rowery z włókna węglowego znakomicie przyśpieszają i prowadzą się znacznie lepiej niż ich aluminiowe odpowiedniki.

Rower z ramą karbonową lub aluminiową – propozycje modeli dla Ciebie

Aluminiowy gravel MTB Polygon Heist X7

To jeden z hitów sprzedażowych producenta i wyznacznik tego, czym powinien być rower hybrydowy. 

Polygon użył w Heist X7 wysokiej klasy ramę z aluminium, która ma wewnętrzne prowadzenie linek i taperowaną główkę sterową. Gdyby tego było mało, rower zarówno z przodu, jak i z tyłu ma sztywną oś, co jest wyjątkiem w tym segmencie rowerów i w tej cenie.

To połączenie roweru gravel z solidnym rowerem górskim. W standardzie Heist używa opon 700x45C, dzięki którym niestraszna mu zarówno jazda po ścieżkach rowerowych, jak i lekkim terenie.

Przeczytaj także: Jak wlać mleko do opony tubeless? Czyli o tym, jak przejść na system bezdętkowy 

Rower crossowy Polygon Heist X7

Bezsprzecznie jest to rower świetnie wyposażony. Napęd Shimano Deore 1x11 i hydrauliczne hamulce MT400, to coś, co sprawia, że model będzie dobrze Ci służył przez długi czas. Dużą zaletą Heist X7 jest także amortyzator z hydrauliczną blokadą i powietrzną komorą, dzięki czemu bez problemu dopasujesz go do swojego stylu jazdy.

To bardzo dobra propozycja dla kogoś, kto szuka szybkiego i wszechstronnego roweru do codziennej jazdy. W naszym filmie na YouTube możesz przyjrzeć mu się bliżej.

Aluminiowy gravel Marin Gestalt X11 2023

Gestalt X11 to bardzo solidny gravel od firmy Marin. Zbudowany został na zaawansowanej technologicznie ramie z aluminium i wyposażony w jedne z najlepszych komponentów, jakie można znaleźć w gravelach ze średniej półki cenowej.

Model ma wewnętrznie prowadzone linki, widelec z włókna węglowego z taperowaną główką sterową oraz sztywne osie z przodu i z tyłu. Do tego wygląda naprawdę atrakcyjnie, bo lakier robi świetne wrażenie.

Jak przystało na gravela, nie brakuje w nim gniazd montażowych na dodatkowe akcesoria. Bagażniki, błotniki, bidony – w tym jednośladzie zamontujesz naprawdę wiele elementów. 

W połączeniu z wysokiej klasy osprzętem Shimano GRX Marin Gestalt X11 jest jednym z fajniejszych rowerów wyprawowych z wysokiej półki. Do tego objęty jest rozbudowanym pakietem dożywotniej gwarancji na ramę. Chcesz wyruszyć na rowerową wyprawę? To model dla Ciebie!

Aluminiowy rower górski Trek X-Caliber 9 2023

Trek X-Caliber 9 to najwyższy aluminiowy odpowiednik z tej serii. Wyposażony jest w ramę objętą dożywotnią gwarancją, której Trek nie pożałował nowoczesnych technologii. To pozycja dla każdego, kto lubi turystyczną jazdę w terenie i chce od czasu do czasu dla przyjemności wystartować w amatorskim wyścigu XC lub maratonie MTB.

Trek w swoich aluminiowych ramach stosuje stop Alpha Gold Aluminium, który jest lekki i wytrzymały. Rama Trek X-Caliber 9 ma zwężaną główkę ramy i wewnętrzne prowadzenie linek przerzutki oraz regulowaną sztycę. Na pokładzie jest sztyca typu „dropper” i powoli staje się standardem w rowerach górskich. 

Dla miłośników terenowej turystyki z pewnością dobrym argumentem będzie to, że rama ma gniazda montażowe na błotniki i bagażnik.

Trek X-Caliber wyposażony jest w amortyzator RockShox Recon Gold ze sprężyną powietrzną i blokadą skoku. Do tego jednoślad został wzbogacony w dobre, wytrzymałe koła Bontrager na piastach z łożyskami maszynowymi i osprzęt Shimano SLX pomieszany z XT w układzie 1x12.

Na naszym kanale YouTube zrobiliśmy recenzję tego modelu.

To dobra pozycja dla kogoś, kto chce, aby sprawdzone aluminium w ramie towarzyszyło w górskiej turystyce. Podsumowując, jest to bardziej spokojny model MTB niż rower sportowy do XC.

Carbonowy rower górski Polygon Syncline C5

Już na wstępie zaznaczamy, że jest to lepsza propozycja od Trek X-Caliber 9. Cenowo wychodzi bardzo podobnie, a rama z włókna węglowego i lepszy widelec stawiają go oczko wyżej od propozycji amerykańskiego producenta. Prawdopodobnie to jeden z lepszych rowerów górskich ze średniej półki cenowej.

Polygon wykonał ramę Syncline C5 z zaawansowanego włókna węglowego ACX XC Performance. Dzięki temu rower jest komfortowy w terenie i dobrze tłumi nierówności, zwłaszcza że za amortyzacje odpowiada w nim amortyzator Fox z goleniami 32 mm i 120 mm skoku. W terenie naprawdę można poszaleć na tym zestawie!

Oczywiście wszelkie linki i pancerze prowadzone są wewnętrznie, rama obsługuje sztywne osie, a jej geometria nastawiona jest na sportową jazdę i przewidywalność na zjeździe i w zakrętach. Osprzęt Shimano SLX 1x12 wyróżnia się wysoką precyzją zmiany biegów nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jedyne, do czego można się przyczepić to masa. Ten rower należy potraktować jako dobrą bazę do dalszej rozbudowy, gdyż komponenty Entity (kierownica, mostek, sztyca) mogłyby być lżejsze. Podobnie jak koła i opony. Lekka i sztywna rama charakteryzuje się także zaawansowaną technologią. Nie zmienia to faktu, że już po wyjęciu z pudełka masz przed sobą świetny rower, który gotowy jest do tego, by cieszyć się jazdą w terenie na najwyższym poziomie. Na naszym YouTube możesz zobaczyć go z bliska w video, które przygotowaliśmy.

Tańszy wariant tego roweru górskiego – Polygon Syncline C3 również wart jest uwagi!

Rower górski Polygon Syncline C3

Gravel z włókna węglowego Rondo Ruut CF2

Szukając dobrego gravela na ramie z włókna węglowego absolutnie nie możesz pominąć polskiego producenta Rondo i jego propozycji – Ruut CF2. Jeśli, chcesz sprawdzić rower z bliska, to polecamy obejrzeć naszą recenzję na YouTube.

To kawał porządnego roweru! Rama wykonana jest z najwyższej jakości włókna węglowego i zdecydowanie pod względem designu wyróżnia się z tłumu. 

Na pokładzie tej ramy są wszystkie najnowocześniejsze technologie z segmentu graveli, takie jak twin tip, asymetryczny tylny trójkąt, wewnętrzne prowadzenie linek i taperowana główka sterowa. Do tego Rondo opracowało geometrie, która sprawia, że realnie zyskujesz mnóstwo radochy z jazdy i możesz zapomnieć o stereotypowej, nudnej jeździe gravelem.

W kwestii osprzętu Rondo nie poskąpiło, bo obok świetnej ramy z włókna węglowego dodało osprzęt Sram Rival i wytrzymałe koła aluminiowe firmy Hunt. To uniwersalny rower dobry zarówno do jazdy sportowej w lesie, jak i na dłuższą wyprawę. W razie czego, gniazd montażowych na dodatkowe akcesoria nie brakuje.

To gravel z włókna węglowego, który jeździ dokładnie tak samo, jak wygląda – znakomicie!

Rama karbonowa vs rama aluminiowa? Wybór, który zależy od Twoich preferencji i potrzeb

Włókno węglowe jest jednym z najbardziej zaawansowanych materiałów, jaki można znaleźć w rowerach na rynku. Dzięki popularyzacji tej technologii coraz częściej spotkać możesz dobre rowery ze średniej półki, które korzystają z komponentów z carbonu. To zdecydowanie dobry trend, który podoba się dla nas!

A więc rama aluminiowa czy karbonowa? Zakup roweru to coś, co robi się raz na kilka sezonów. Jeśli tylko portfel Ci na to pozwala, zainwestuj w ramę z włókna węglowego, bo odczuwalna jakość jazdy jest znacznie wyższa.

Jeśli decyzja już jest podjęta, to gorąco zapraszamy do naszego sklepu internetowego Sprint-Rowery. Większość dostępnych w nim pozycji możesz zobaczyć w recenzjach na kanale YouTube.

Do następnego!